در سلسله مطالب «هوشمند سازی کسب‌و‌کار نیروگاهی» به موضوع به کارگیری هوش تجاری در صنعت تولید برق پرداختیم. در قسمت اول تعاریف هوش تجاری یا همان هوشمند سازی کسب‌و‌کار را با هم می‌خوانیم.

هوشمندسازی کسب‌وکار در بازار رقابتی متغیر، این روزها از همیشه مهم‌تر جلوه‌ می‌کند (Martha Bennett, 2016). چراکه مدیران سازمان‌ها ناگزیرند به منظور ارتقای سطح کسب‌وکار و تحقق اهداف سازمان متبوع خود، در زمانِ مناسب، تصمیمات مناسبی گرفته و راهبرد درستی را در پیش گیرند. روشن است که تصمیم‌گیری صحیح، قاطع و به موقع به این بستگی دارد که اطلاعات لازم و ملزومات تصمیم‌سازی، در اختیار مدیران بوده باشد. از این رو هر مدیر هوشمند و زبده، خود را نیازمند تجهیز به ابزارهایی کارآمد خواهد یافت تا در این امر خطیر، موفقیت خود را تضمین کرده و احتمال خطا را به کم‌ترین میزان ممکن برساند.

ویژگی بارز چنین ابزارهایی این است که در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شیوه، امکان پایش کسب‌وکار را برای مدیر فراهم آورده و در نتیجه اطلاعات و داده‌های سودمند و معناداری در خصوص چندوچون شاخص‌های کسب‌وکار به او نمایش می‌دهد. اطلاعات مفید و مؤثر در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، توسط همان مجموعه ابزارها از بطن سیستم‌های مورد استفاده در سازمان گردآوری، تجمیع، پالایش، دسته‌بندی، پردازش و به‌صورت مناسب ارائه می‌شوند.

تجزیه و تحلیل اطلاعاتی از این دست، مدیر را در کشف فرصت‌ها و تهدیدها یاری خواهد نمود و بدیهی‌ است که تنها در این حالت می‌توان امید داشت که مدیر سازمان بتواند سیاست درستی را در قبال وضعیت متلاطم بازار پیش گیرد.

هوشمندسازی کسب‌وکار(Business Intelligence) به عنوان یکی از دارایی‌های مهم در سازمان‌های نوین تلقی می‌شود. با این وجود تعابیر متفاوتی از آن در میان متخصصان فناوری اطلاعات رایج است که بیان‌گر مضامین مهم و نکات برجسته‌ای است. برای آشنایی هرچه بیشتر با این ابزار قدرتمند، در این مطلب مهمترین تعاریف از هوشمند‌سازی کسب‌وکار را آورده‌ایم.

  • هوشمندسازی کسب‌‌وکار به مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهایی گفته می‌شود که برای تبدیل داده‌های خامِ سازمان به اطلاعاتِ با معنی و مفید، برای مقاصد تحلیلی کسب‌وکار، بکار گرفته می‌شوند. (Wikipedia, 2016)
  • هوشمندسازی کسب‌وکار یک لفظ کلی است که به استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون برای تحلیل اطلاعات خام سازمان اشاره دارد. هوشمندسازی کسب‌وکار به عنوان یک تخصص متشکل از فعالیت‌های داده‌کاوی، پردازش تحلیلی و پرسش گری و گزارش سازی می‌باشد. (CIO, 2016)
  •  هوشمندسازی‌کسب‌وکار مجموعه‌ای از روش‌ها، فرآیندها، معماری‌ها و تکنولوژی‌هایی است که به وسیلهٔ آن‌ها داده‌های خام به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل می‌شود. (Forresster, 2016)
  • موسسه گارتنر هوشمندسازی کسب‌وکار را یک عنوان کلی می‌داند که متشکل از نرم‌افزارها، زیرساخت‌ها و ابزارها و فرایندهای بهینه‌ای است که دسترسی و تحلیل و تجزیه اطلاعات را برای بهینه کردن تصمیمات و عملکرد فراهم می‌کند. (Gartner, 2016)
  • هوشمندسازی‌کسب‌وکار مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های پشتیبانِ تصمیم برای سازمان است، که هدف آن ایجاد توانایی برای مدیران و تحلیل‌گران جهت اتخاذ تصمیم‌های بهتر و سریع‌تر است. (Surajit Chaudhuri, 2011)
  • هوشمندسازی کسب‌‌وکار نه یک محصول و نه یک سیستم است. هوشمندسازی کسب‌و‌کار یک معماری و مجموعه‌ای از سیستم‌های عملیاتی یکپارچه است که به همراه سیستم‌های پشتیبان تصمیم و پایگاه‌های داده‌ها، دسترسی آسان کاربران کسب‌وکار به داده‌ها را مهیا می‌سازد. (Moss, 2003)

جمع‌بندی تعاریف هوشمندسازی کسب‌وکار

به‌طور خلاصه می‌توان تعاریف بالا را در چند جمله کوتاه و در دو دسته جمع‌بندی نمود؛ تا به‌روشنی دریافت که هوشمندسازی‌کسب‌وکار چیست؟

ابتدا باید دانست که چه نگاهی به هوشمندسازی کسب‌و‌کار صحیح نیست؛ و در نتیجه از نقش بستن انتظارات نادرست در ذهن مخاطب پیش‌گیری نمود.

هوشمندسازی کسب‌و‌کار صرفاً يك نرم‌افزار نيست.

هوشمندسازی کسب‌و‌کار صرفاً يك گزارش‌ساز پيشرفته نيست.

هوشمندسازی کسب‌وکار صرفاً يك پروژه موقت نيست.

پس در مجموع، هوشمندسازی کسب‌و‌کار چیست؟

هوشمندسازی کسب‌و‌کار مجموعه‌ای از راهكارهای نرم‌افزاری و غير نرم‌افزاری است.

هوشمندسازی کسب‌و‌کار رويكردی برای مديريت انبوهی از داده‌های خام سازمان‌ها و قابل تحليل كردن آنهاست.

هوشمندسازی کسب‌و‌کار راهكاری بلندمدت برای كشف اطلاعات معنادار و دانش از قلب داده‌های انبوه سازمان است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.