هر ساله به تعداد سازمان‌هایی که از «مدیریت فرایندهای کسب و کار » (BPM) استفاده می‌کنند تا از طریق بهبود فرایندها به درکی عمومی از کسب‌‌و‌کار خود رسیده و بهره‌وری و سودآوری خود را از افزایش دهند، افزوده می‌شود.

با این وجود یکی از مشکلاتی که همیشه سر راه این سازمان‌ها قرار می‌گیرد؛ پایش و رصد دائمی تحولات و تغییرات دنیای «مدیریت فرایند» است. پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان همگام با رقبا خود را به روز نگه داشت و یا حتی پیشروتر و بهتر از آن‌ها عمل کرد؟

به همین جهت احتمالاً این یادداشت، که در آن به مجموعه‌ای از داده‌های به دست آمده از نظرسنجی موسسه BPTrends اشاره شده‌است می‌تواند به شما در آشنایی بیشتر با سیر تحول «مدیریت فرایندهای کسب و کار » در سال ۲۰۱۸ کمک کند.

گسترهٔ جهانی نظرسنجی BPTrends در مورد مدیریت فرایندهای کسب و کار از نکات شاخص آن است

گسترهٔ جهانی نظرسنجی BPTrends در مورد مدیریت فرایندهای کسب و کار از نکات شاخص آن است

این نظرسنجی بر فناوری‌های مرتبط با مدیریت فرایندهای کسب و کار ، تفکر ترقی‌خواه، سوژه‌های داغ و ترند‌های مدیریت فرایند‌های کسب‌و‌کار و جدیدترین توسعه‌ها در این صنعت استوار است. آخرین نسخهٔ این نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ با مشارکت بیش از ۱۸۰ شرکت‌کننده از ۴ قارهٔ جهان تهیه شده است. افزوده شدن سوالات جدید برای دستیابی به وضوح بیشتر، افزایش عمق فنی و اطمینان از پوشش فناوری‌های مختلفِ «مدیریت فرایند» از جمله ویژگی‌های نظرسنجی امسال است؛ که به سنجش بهتر تحولات دنیای مدیریت فرایند انجامیده است.

مشارکت‌کنند‌گان در این نظرسنجی از میان افرادی از سازمان‌های بین‌المللی انتخاب شده‌اند. این افراد شامل مدیران کسب‌و‌کار، مشاوران، متخصصین و تحلیل‌گران صنعت از اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزیلند، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی هستند.

علاوه بر این گسترهٔ جغرافیایی برای رسیدن به نتایج واقعی‌تر، پاسخ‌های امسال با پاسخ‌های نظرسنجی در شش دورهٔ قبلی ( از سال ۲۰۰۵ این نظرسنجی انجام شده است) نیز مقایسه شده است.

نتایج

امسال هم مانند سال‌های گذشته مهم‌ترین عامل انگیزشی برای حرکت سازمان‌ها به سمت «مدیریت فرایند‌های کسب‌و‌کار» صرفه‌جویی مالی با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری بوده است.

۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موافق و یا به شدت موافق این موضوع بوده‌اند که: فرایند‌ها و فناوری‌های مرتبط با مدیریت فرایند‌های کسب‌و‌کار در بهبود بهره‌وری، تطبیق‌پذیری و رضایت مشتریان به سازمان آن‌ها کمک کرده است.

اکثر پاسخ دهندگان (به طور دقیق ۵۲ درصد آن‌ها) گفته‌اند، فرایند‌های خود را مدل‌سازی و مستند‌سازی می‌کنند. سازمان‌های اروپایی بیشتر از همتایان خود در آمریکای شمالی تمایل به مدل‌سازی و مستند‌سازی فرایند‌های سازمانی خود دارند.

۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان ابراز علاقه کرده‌ند که از نرم افزار BPMS ای استفاده کنند که از ویژگی‌هایی چون فرایند‌کاوی (کاوش فرایند)، مدل‌سازی، اتوماسیون روباتیک فرایند‌ها (RPA) و یا خصوصیات هوش مصنوعی پشتیبانی کند.

۵۹ درصد سازمان‌هایی که در این نظرسنجی مشارکت کرده‌اند در حال حاضر در یک یا بیشتر از یک حوزهٔ مهم مشغول پروژهٔ تحول سازمانی (transformation projects) هستند.

۹۳ درصد پاسخ‌دهندگان گزارش داده‌اند که سازمان آن‌ها درگیر چندین پروژه بهبود فرایند‌ها است.

با توجه به داده‌های بالا کاملا روشن است که به طور فزاینده‌ای نه تنها خود موضوع «مدیریت فرایند‌های کسب‌و‌کار» در سطح جهانی دیگر یک امر جدید و موضوع داغی نیست بلکه تبدیل به یک امر عادی و از فعالیت‌های معمول هر سازمانی شده است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.