مجموعه اینفوگرافی‌های موسسه معتبر *APQC با موضوع فرایندهای کسب و کار تصویری کلی از وضعیت مدیریت فرایند (BPM) و پدیده‌های پیرامون آن ترسیم می‌کند. اطلاعات ارائه شده در این اینفوگرافی‌ها از نظرسنجی‌های گستردهٔ سالانهٔ APQC به دست آمده‌اند. 

در یکی از جدیدترین نطرسنجی‌های APQC که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است این موسسه به موضوع مزایای اتوماسیون فرایند ثبت سفارش فروش پرداخته شده است.

دیگر اینفوگرافی‌های فارسی APQC را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

اینفوگرافی‌های موسسه APQC با موضوع مدیریت فرایندهای کسب و کار


مزایای اتوماسیون فرایند - برای مشاهدهٔ تصویر در اندازهٔ اصلی روی آن کلیک کنید

مزایای اتوماسیون فرایند – برای مشاهدهٔ تصویر در اندازهٔ اصلی روی آن کلیک کنید


نتایج نظرسنجی

از مشارکت کنندگان در نظرسنجی سوال شده است که مهم‌ترین مزایایی که اتوماسیون فرایند ثبت سفارش فروش برای سازمان آن‌ها به ارمغان آورده چه مواردی هستند؟ ۳ پاسخ پر تکرار به ترتیب موراد زیر بودند:

  1.  افزایش رضایت مشتریان
  2.  بهبود ثبت اطلاعات برای مقاصد تحلیلی
  3. بهبود بهره‌وری عملیاتی سازمان

۱. افزایش رضایت مشتریان

در نظرسنجی APQC تاثیر اتوماسیون فرایند ثبت سفارش فروش بر رضایت مشتریان از دو جنبه مورد تحقیق قرار گرفته است. ۱. رضایت مشتریان ۲. تجربهٔ مشتریان

 در این نظرسنجی ۹۷ درصد پاسخ‌دهندگان به بهبود رضایت مشتریان خود پس از اتوماسیون اشاره کرده‌اند و ۹۰ درصد آن‌ها بهبود تجربهٔ مشتری را حاصل از اتوماسیون فرایند دانسته‌اند.

۲.بهبود در ثبت اطلاعات

در پاسخ به این سوال که «آیا اتوماسیون فرایند ثبت سفارش فروش موجب بهبود در ثبت اطلاعات شده است یا خیر؟» ۵۳ درصد کاملاً موافق این بهبود بوده‌اند، ۴۱ درصد موافق بوده‌اند و تنها ۶ درصد به عدم بهبود اشاره کرده‌اند. 

۳. بهبود بهره‌وری عملیاتی

طبق میانگینی که از پاسخ‌های نظرسنجی به دست آمده است در موضوع بهبود بهره‌وری عملیاتی با نتایج زیر روبرو می‌شویم:

هزینه کلی مدیریت ثبت سفارشات به ازای هر ۱۰۰۰ دلار درآمد بدون اتوماسیون فرایند ۱.۶۴ دلار بوده در حالی که این رقم بعد از اتوماسیون به ۱.۱۱ دلار رسیده است. این موضوه نشان‌گر صرفه‌جویی ۰.۵۳ دلاری در هر ۱۰۰۰ دلار درآمد سازمان است.

هم‌چنین پاسخ‌دهندگان میانگین زمانی طی شدن چرخهٔ پذیرش سفارش تا آگاه سازی انبار را بدون اتوماسیون ۸.۶ ساعت دانسته‌اند که این عدد بعد از اتوماسیون فرایند به حدود نصف یعنی ۴.۶ ساعت رسیده است.

نتیجه‌گیری

نظرسنجی APQC نشان می‌دهد که اتوماسیون فرایندِ ثبتِ سفارشِ فروش، موجب بهبود چرخهٔ زمانی و هزینه‌های مدیریت سفارشات می‌شود. بهبود این موارد به افزایش رضایت مشتریان و بهبود تجربهٔ کلی مشتری منجر می‌شود. بدین ترتیب سازمان‌هایی که به دنبال راه‌هایی برای بهبود تجربهٔ مشتری و افزایش سطح رضایت آن‌ها هستند باید به سرمایه‌گذاری بر روی اتوماسیون فرایند ثبت سفارش فروش فکر کنند.

***

APQC، مخفف مرکز کیفیت بهره‌وری آمریکا، یک نهاد غیرانتفاعی است که طی سال‌های متمادی اقدام به تهیهٔ چارچوب و طبقه‌بندی فرایند‌ها برای کسب‌و‌کار‌ها و صنایع مختلف نموده است. این چارچوب‌ها تحت عنوان «چارچوب طبقه‌بندی شدهٔ فرایند‌ها» (Process classification Framework) یا به اختصار PCF شناخته می‌شوند.

 


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.