نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره اصفهان (نیروگاه سیکل ترکیبی اصفهان ۲) به جمع بهره‌برداران ERP‌ نیروگاهی پگاه آفتاب پیوست.

در اولین گام از برنامهٔ بهره‌برداری از راهکار یکپارچهٔ ERP نیروگاهی در این نیروگاه، پروژهٔ استقرار ۷ ماژول‌ این راهکار با همکاری تیم مشترک ERP پگاه آفتاب و گروه فناوری اطلاعات نیروگاه سپهر زواره اصفهان آغاز شد.

طی این پروژه سیستم‌های «نرم افزار نگهداری و تعمیرات»، «لاگشیت»، «دبیرخانه و گردش مکاتبات»، «مدیریت اسناد و آرشیو الکترونیک»، «مدیریت کالا، قطعات یدکی، انبار و حسابداری انبار»، «مدیریت تدارکات و قراردادها» و «مدیریت حضور و غیاب» در نیروگاه زواره استقرار می‌یابد و با تکمیل اطلاعات پایه و پیاده‌سازی فرایندهای کاری و طی شدن فرایند آموزش و همراهی در استقرار به صورت عملیاتی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ERP نیروگاهی پگاه آفتاب در نیروگاه زواره اصفهان

ERP نیروگاهی پگاه آفتاب در نیروگاه زواره اصفهان

 

نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره اصفهان در طرح استقرار و بهره‌برداری از سیستم ERP نیروگاهی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • یکپارچه‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده در نیروگاه
  • امکان مدیریت دیجیتالی امور نیروگاه از دفتر تهران
  • حذف سیستم‌های جزیره‌ای به خصوص در حوزه‌های انبار و تدارکات و متصل ساختن سیستم‌ها به یکدیگر
  • امکان مدیریت سیستماتیک و بهره‌ور بخش‌های بهره‌برداری و تعمیرات با استفاده از سیستم‌های نگهداری و تعمیرات و لاگ‌شیت
  • بهبود فرایندهای زنجیره تامین کالا و خدمات و متناسب‌سازی آن‌ها با اولویت‌های نگهداشت و تولید
  • یکپارچه‌سازی اطلاعاتی حوزه‌های ستادی نیروگاه با بهره‌برداری از ماژول‌های حوزه‌ٔ اتوماسیون اداری ERP نیروگاهی

 

راهکار ERP نیروگاهی پگاه آفتاب، مجموعه‌ای از ۱۸ مـاژول یکپارچهٔ نرم‌افزاری است که طی دو دههٔ اخیر با همکاری تیم توسعهٔ پگاه آفتاب و متخصصان صنعت تولید برق، به منظور پوشش کلیهٔ نیازمندی‌های سازمانِ نیروگاه توسعه داده شده است. راهکار ERP نیروگاهی پگاه آفتاب در حال حاضر جامع‌ترین سیستم یکپارچهٔ نرم‌افزاری مدیریت نیروگاه در ایران به شمار می‌رود. این راهکار جامع اکنون بیش از ۱۸۰ فرایند کسب‌و‌کار بهره‌برداری و نگهداشت نیروگاه را پوشش داده و در ۴۰ نیروگاه در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

استقرار ۷ ماژول ERP نیروگاهی در نیروگاه زواره اصفهان

استقرار ۷ ماژول ERP نیروگاهی در نیروگاه زواره اصفهان

 

تمایز بسیار مهم راهکار ERP نیروگاهی پگاه آفتاب با سایر راهکارهای نرم‌افزاری مشابه موجود در بازار، اتکای این سیستم به رویکرد فرایندی و پوشش تمام نیازمندی‌های سازمان نیروگاهی در قالب زنجیره‌های به هم‌پیوسته‌ای به نام فرایند است. فرایند‌محور بودن ERP نیروگاهی پگاه آفتاب باعث می‌شود کلیهٔ حوزه‌های وظیفه‌ای سازمان اعم از فنی و اداری و گردش اطلاعات میان واحدهای سازمانی مختلف بر بستر فرایند‌های کسب‌و‌کار و تعامل آن‌ها با یکدیگر به صورت یکپارچه بر بستر یک سیستم نرم‌افزاری واحد قابل مدیریت باشد و سازمان امکان این را داشته باشد تا به فراخور شرایط و تغییرات مورد نظر خود در فرایند‌های مختلف را تغییر دهد یا بروز سازد و این تغییرات را بدون مشکل خاصی در سیستم‌های نرم‌افزاری خود جاری سازد.

نیروگاه سیکل ترکیبی زواره معروف به نیروگاه سیکل ترکیبی اصفهان ۲، که در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۴۸۴ مگاوات است. این نیروگاه شامل ۲ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی مدل V94.2 ورژن ۵ و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است.

نیروگاه زواره، اولین نیروگاهی در ایران است که هم‌زمان هم واحد گازی و هم واحد بخار آن احداث شده ‌است و هم‌چنین اولین نیروگاه سیکل ترکیبی خصوصی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی به شمار می‌رود. طبق طرح توسعه قرار است در آینده ظرفیت تولید این نیروگاه به حدود ۱۰۰۰ مگاوات برسد.

شاخص‌ترین ویژگی این نیروگاه اجرای هم‌زمان واحد بخار با واحدهای گازی است و از جمله نیروگاه‌هایی به شمار می‌رود که به طور همزمان از راه سوخت و بخار، برق تولید می‌کند.

برق تولیدی نیروگاه زواره اصفهان توسط چهار خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت به شبکه برق کشور و پست ۲۳۰ کیلوولت زواره متصل و به شبکه سراسری وصل می‌شود.

 


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.