ویدئو‌های آموزش زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 به زبان فارسی در ۲۲ قسمت تهیه شده است. این مجموعه به مباحث پایه‌ای این زبان از جمله مفاهیم «فرایند»، «انواع Gateway‌ها»، «Pool و Lane»، «اتصالات»، «زیرفرایند‌ها» و دیگر عناصر موجود در BPMN 2.0 می‌پردازد.

چه نوع از فرایند‌ها دارایی‌های سازمان هستند؟

مفهوم دارایی هر آیتمی از ارزش اقتصادی است که متعلق به یک شخص یا سازمان باشد. به ویژه اگر این ارزش اقتصادی قابلیت تبدیل شدن به پول را داشته باشند. فرایند‌های کسب و کار هم دارایی‌های سازمان محسوب می‌شوند. اهمیت فرایند‌های کسب و کار نزد مشتری بسیار است چون این فرایند‌ها برای مشتری ارزش ایجاد می‌کنند.

در واقع فرایند‌های کسب و کار با هم بسته کردن مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، ورودی‌های سازمانی را به خروجی‌های سازمان تبدیل می‌کند.

دارایی‌های هر سازمانی را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد: دارایی‌های ملموس و دارایی‌های ناملموس.

دارایی‌های ملموس که به آن‌ها منابع سازمانی هم گفته می‌شود دارایی‌های فیزیکی سازمان هستند. مانند: مواد خام برای ساخت محصولات، ماشین‌ها، زیرساخت‌ها و یا پول.

دارایی‌های غیر ملموس اما به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سازمان اشاره دارد. این دارایی‌های ماهیتی غیرفیزیکی دارند. دارایی‌های مانند: دانش سازمانی، ارتباط با مشتریان، فناوری اطلاعات و پایگاه داده سازمان، حق اختراع، علائم تجاری و حق انتشار محصولات، توانایی‌ها، ابداعات و خلاقیات کارکنان و فرایند‌های کسب و کار.

بهره‌وری یک سازمان بستگی به این موضوع دارد که یک سازمان چه طور می‌تواند از قابلیت‌های داخل سازمان خود (دارایی‌های غیرملموس) استفاده و منابع خود (دارایی‌های فیزیکی) را مدیریت کند.

تفاوت دیگر قابلیت‌ها و منابع این است که به دست آوردن منابع در اکثر اوقات آسان است در حالی که افزودن به قابلیت‌های سازمانی امری زمان‌بر است. تقلید و کپی‌برداری از قابلیت‌های سازمانی توسط رقبا کار دشواری است و به همین این بخش از دارایی‌های سازمان به وجودآورندهٔ مزیت رقابتی خواهد بود.

فرایند‌های کسب و کار به دارایی‌های ناملموس سازمان تعلق دارند. این بدان معنا است که فرایند‌های کسب و کار مفاهیمی انتزاعی هستند که ما در مجموعه سازمان باید آن‌ها را نمایش دهیم. روش استانداردسازی شده برای نمایش فرایند‌های کسب و کار استفاده از زبان مدل‌سازی BPMN برای مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.