نسخهٔ PDF داستان موفقیت بهره‌برداری از ERP نیروگاهی در نیروگاه حرارتی شازند را این‌جا  یا با کلیک بر روی تصویر زیر دانلود کنید.

 

داستان موفقیت بهره‌برداری از ERP‌نیروگاهی در نیروگاه شازند

داستان موفقیت بهره‌برداری از ERP ‌نیروگاهی در نیروگاه شازند

Success Story – Shazand Power Plant

 


شناسنامه


نام نیروگاه: نیروگاه حرارتی شازند

کسب‌و‌کار: تولید برق

صنعت: انرژی – نیروگاهی

راهکار: ERP نیروگاهی پگاه آفتاب

تعداد پرسنل: ۵۰۰ نفر

تعداد کاربران راهکار: ۵۰۰ نفر

واحد‌های سازمانی استفاده‌کننده:

  • واحد بهره‌برداری
  • واحد نگهداری و تعمیرات
  • واحد‌ مالی
  • واحد منابع انسانی
  • واحد فناوری اطلاعات
  • دفتر فنی
  • اداره آموزش
  • روابط عمومی
  • واحد HSE
  • واحد شیمی
  • واحد انبار
  • واحد تدارکات
  • و …

 


معرفی نیروگاه


نیروگاه حرارتی شازند یکی از پروژه های عظیم ملی است که درزمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در كیلومتر ۱۵ جاده اراک – بروجرد، در مجاورت راه آهن سراسری تهران ــ جنوب واقع گردیده است. نیروگاه شازند اراک شامل ۴ واحد بخار ۳۲۵ مگاواتی، به ظرفیت ۱۳۰۰ مگاوات است و در آینده قرار است ۲ واحد نیروگاه گازی ۳۵۰ مگاواتی به آن اضافه شود که مجموعاً به ظرفیت اسمی ۲۰۰۰ مگاوات سیکل ترکیبی خواهد رسید.

بهره برداری از نیروگاه حرارتی شازند توسط مدیریت تولید برق شازند که درسال ۱۳۷۸ به ثبت رسیده انجام می‌گردد.

برق تولیدی این نیروگاه از طریق پست ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه که توسط شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر احداث گردیده به شبکه سراسری انتقال داده میشود.

 

نیروگاه حرارتی شازند

نیروگاه حرارتی شازند

 


نیاز کسب‌و‌کار


سیاست نیروگاه حرارتی شازند بر این موضوع استوار بود که تا جای ممکن همهٔ فرایند‌ها و همهٔ پرسنل نیروگاه کارهای مربوط به خود را به صورت مکانیزه و داخل سیستم‌های نرم‌افزاری سازمانی انجام دهند، تا جزایر وظیفه‌ای و شیوه‌ها و روش‌های کاری بی‌نظم در داخل یک سیستم جامع نرم‌افزاری به فرایند‌هایی ساختار‌مند و یکپارچه و دارای ارتباط با یکدیگر تبدیل شوند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط کمیته انفورماتیک نیروگاه شازند، این نیروگاه درسال ۱۳۸۵ پس از بازدیدهای انجام شده و مذاکرات با نیروگاه‌های دارای سیستم جامع نرم‌افزاری و همچنین بر اساس معیارها وشاخص‌های تعریف شده، راهکار نرم‌افزاری نگهداری و تعمیرات (پرمیت) شرکت پگاه آفتاب را به عنوان نخستین ماژول ERP نیروگاهی، به دلیل کسب امتیاز بالاتر به نسبت سایر نرم‌افزارهای موجود و مورد بررسی، انتخاب نمود.

پس از ۱۶ سال از این اتفاق و نصب و بهره‌برداری از اغلب ماژول‌های ERP نیروگاهی، نیروگاه شازند با استفاده و بهره‌برداری صحیح از این سیستم جامع، همواره به عنوان بهترین الگو برای بازدید سایر شرکت‌ها و نیروگاه‌ها مطرح بوده است. هم‌چنین پیگیری استقرار و بکارگیری این سیستم توسط برخی از مدیران قبلی این نیروگاه پس از انتقال به نیروگاه‌های دیگر و مقایسه با نرم افزارهای موجود درآن مجموعه‌ها دلیل دیگری از کارآیی ERP نیروگاهی پگاه آفتاب و بهره‌برداری موفق نیروگاه شازند از آن بوده است.

 


اهداف پیاده‌سازی راهکار


  • افزایش سرعت دسترسی پرسنل به اطلاعات
  • کنترل و مدیریت منابع توسط سیستم به منظورافزایش دقت وکیفیت فرایندهای جاری شرکت
  • ایجاد یکپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری دراطلاعات موجود درشرکت
  • دسترسی آسان‌تر به داده‌ها به منظورسهولت در تصمیم‌گیری مدیران ارشد شرکت
  • افزایش شفافیت و ردیابی فرایندها
  • بهبود هماهنگی بین واحدهای مختلف و افزایش کارایی فرایندها
  • کاهش هزینه‌ها وافزایش بهره‌وری فرایندهای نیروگاه

 


راهکارهای  مورد استفاده


  • برنامه‌ساز فرایندی
  • نگهداری و تعمیرات
  • مدیریت دارایی‌های ثابت
  • پرسنلی و صدور احکام
  • انبار و حسابداری انبار
  • حضور و غیاب
  • حقوق و دستمزد
  • امور مالی و حسابداری
  • تدارکات و مدیریت قرادادها
  • مکاتبات و مدیریت اسناد
  • مدیریت درمان
  • مدیریت جلسات
  • مکاتبات و مدیریت اسناد

 


تاریخچهٔ بهره‌برداری


۱. سال ۱۳۸۶ ــــــــ سیستم نگهداری و تعمیرات و پرمیت

سال ۸۶ استقرار نسخهٔ اولیهٔ سیستم نگهداری و تعمیرات و پرمیت پگاه آفتاب در نیروگاه شازند آغاز شد که فرایند تکمیل اطلاعات پایه و طراحی تمام فرایند‌های مربوطهٔ آن طی ۱۸ ماه با همکاری متخصصان بخش‌های تعمیرات، بهره‌برداری، برنامه‌ریزی و آی‌تی نیروگاه و تیم توسعه ERP‌ پگاه آفتاب به انجام رسید. سیستم CMMS  مستقر در نیروگاه شازند از لحاظ فرایندی و جامعیت، یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مستقر در تمام نیروگاه‌های ایران است که از سال ۸۷ تا امروز به طور کامل در این نیروگاه در حال استفاده است.

۲. سال ۱۳۸۷ و ۸۸ ـــــــــ ورود ۴ ماژول دیگر ERP  نیروگاهی

پس از بهره‌برداری از سیستم نگهداری و تعمیرات، نیروگاه در حوزه‌های تامین قطعات، انبار و ارتباطات آن‌ها با سیستم نگهداری و تعمیرات و هم‌چنین تدارکات احساس نیاز نمود که این موضوع در سال‌های ۸۷ و ۸۸ منجر به استقرار ۴ ماژول دیگر سیستم ERP  ‌نیروگاهی شامل انبار، تدارکات، کارگزینی و حضور و عیاب شد.

پس از طی شدن مسیر تکمیل اطلاعات پایه و تکمیل فرایند سیستم انبار و ارتباط آن با سیستم نگهداری و تعمیرات، سیستم حضور و غیاب هم با توجه گستردگی و پیچیدگی‌های خاص خود پس از دو سال به صورت کامل عملیاتی شد. توسعه‌ سیستم حضور و غیاب با پوشش‌دهی نیازهای نیروگاه به شکلی پیش رفت که طی جلسات مشترک و توسعه‌های متعدد به بلوغ لازم رسید. تا جایی که به هیچ عنوان در سیستم حضور و غیاب نیروی انسانی دخالتی در پردازش اطلاعات نداشته باشد و پاسخ‌گوی تمامی نیازهای نیروگاه باشد.

۳. تکمیل ماژول‌ها تا سال ۹۵

پس از استقرار ماژول‌های اصلی ERP  نیروگاهی در سال‌های ۸۷ و ۸۸، نیروگاه شازند تا سال ۹۵ اقدام به استقرار سیستم‌های مکاتبات و ماژول‌های مالی این راهکار جامع به منظور ایجاد یکپارچگی در سیستم‌های نرم‌افزاری مورد‌استفادهٔ نیروگاه نمود.

با وجود این که این راهکارها، سیستم‌هایی بودند که همهٔ پرسنل را تبدیل به کاربر این راهکار یکپارچه می‌‌نمود و این موضوع حساسیت‌های خاصی را می‌طلبید اما در نهایت در همان سال ۹۵ ماژول‌های مکاتبات، اسناد، مالی، حسابداری، مدیریت دارایی‌های ثابت و درمان استقرار یافت؛ و در آذر ماه آن سال سیستم حقوق و دستمزد پگاه آفتاب اولین فیش حقوقی را صادر نمود.

هم‌چنین در فاز سوم استقرار ERP  نیروگاهی در نیروگاه شازند، توسعهٔ سیستم تدارکات تکمیل و ارتباطات آن به صورت کامل با سیستم‌های مالی برقرار شد.

 


نظر مدیران


نظر مهندس رحیمی در خصوص ERP نیروگاهی پگاه آفتاب

مهندس کوروش رحیمی؛ مدیر فناوری اطلاعات نیروگاه شازند:

 

مهندس کوروش رحیمی؛ مدیر فناوری اطلاعات نیروگاه شازند:

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک نــــرم‌افزار ســــازمانی، قابلیت انعطاف، توسعه و بروزرسانی آن متناسب با نیازهای سازمان است. در استانداردها و متـــــدولوژی‌های مهندسی نـــــرم‌افزار همواره فاز نــــیازسنجی (گرفتن بازخـــورد از مشتری) به عنوان بخشی از چرخـــه حـــیات نرم‌افـــزار در نظـــــر گـــرفته می‌شود که رعایـــت این موضوع هــــمواره یکی از نقاط قـــــوت شرکت پـــــگاه آفتاب در زمینه توسعه و پشتیبانی سیستم جامع ERP نیروگاهی بوده است.

هم‌چنین رویــــکرد فـــرایندی این سیستم و ابزار بــــــرنامه‌ساز موجود در آن باعث شد تا تیم فناوری اطلاعات نیروگاه بدون پرداخت هیـــچ گونه هزینه‌ای یا اقــــــدام خرید مــــجزا، ۴۰ زیـــرسیـستم مورد نـــــیاز بـــخش‌های مخـــتلف نـیروگاه را طراحی کند و در سازمان نیروگاه جاری سازد.

 


دستاورها و نتایج


طراحی و تولید زیرسیستم‌های لازم با استفاده از ابزار برنامه‌ساز

بیش از ۴۰ زیرسیستم مورد نیاز نیروگاه با استفاده از ابزار برنامه‌ساز شرکت پگاه آفتاب بدون هیچ هزینه‌ای تولید شد. تعدادی از این زیر‌سیستم‌ها عبارتند از: ۱. سیستم کمیته پیشنهادات ۲. گزارشات تولید (روزانه،کنتورها، سوخت و…) ۳. گزارشات شیمی ۴. گزارشات ایمنی ۵. گزارشات برنامه‌ریزی ۶. پرسشنامه و…

 

پوشش کلیهٔ نیازهای نیروگاه

ساختار جامع راهکار ERP نیروگاهی به دلیل وجود ماژول‌های متعدد و ابزار فرایند‌ساز خود اغلب نیازهای نیروگاه را پوشش داده است به گونه‌ای که از لحاظ سیستم‌های نرم‌افزاری تا ۷ تا ۸ سال دیگر بدون تغییر خاصی پاسخ‌گوی نیازهای نیروگاه است.

 

پایداری واحد‌ها

بعد از سال‌ها استفاده و بهره‌برداری مناسب از این سیستم، به گواه کارشناسان فنی نیروگاه ماژول‌های فنی سیستم نقش بسیار موثری در پایداری واحدها و پیگیری موثر درخواست‌های کار تعمیراتی داشته است. به شکلی که انجام فرایندهای تعمیرات روزانه، دوره‌ای، با برنامه  (Pm) و اورهال‌ها کاملاً به این سیستم وابسته هستند.

 

کاهش هزینه‌ها وافزایش بهره‌وری فرایندهای نیروگاه

 استفاده و به کارگیری از سیستم نرم افزاری ERP نیروگاهی نقش بِسزایی در کنترل، تسهیل، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و کیفیت فعالیت‌های نیروگاه شازند داشته است؛ که این نتیاج در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری فعالیت‌های شرکت شده است.

 

بهبود هماهنگی بین واحدهای مختلف و افزایش کارایی فرایندها

استفاده از سیستم جامع به دلیل یکپارچگی نهادینه در آن و برقراری ارتباط سیستمی بین واحد‌های مختلف سازمانی باعث شده است تا سطح هماهنگی بین واحد‌ها افزایش یافته و کارآیی فرایند‌ها نیز با بهبود قابل ملاحظه‌ای مواجه شود.

 

افزایش شفافیت و ردیابی فرایندها

به دلیل ماهیت فرایندی سیستم ERP نیروگاهی و دخیل بودن کل نیروگاه در سیستم به راحتی می‌توان فرایند‌ها و کارها را در ایستگاه‌های مختلف کاری پایش نمود و با ایجاد شفافیت اطلاعاتی، دقت و کیفیت تصمیم‌گیری‌ها را افزایش داد.

 

مدیریت جامع و دیجیتالی امور نگهداری و تعمیرات

با ماژول نگهداری و تعمیرات تیم نگهداشت می‌تواند تمام دیفکت‌ها، پرمیت‌های صادر‌شده برای واحدها را مدیریت و کنترل کند. قطعات سفارش‌داده‌شده را ردیابی کرده و برنامه و زمان‌بندی تعمیراتِ با برنامه و بی‌برنامه را از صفر تا صد با امکانات موجود در سیستم پیش ببرد.

 

انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات

ERP‌ نیروگاهی به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که با ابزارهای برنامه‌ساز، فرایند‌ساز و گزارش‌ساز خود دارد این امکان را به نیروگاه داده است تا تغییرات احتمالی بعدی را در آن لحاظ کند و به سادگی ایستگاه‌های کاری، شروط و گردش کار مورد نظر در سیستم را تغییر دهد.

 


دلایل موفقیت استقرار و بهره‌برداری


  • تیم قوی و با دانش فناوری اطلاعات نیروگاه شازند
  • تعامل سازنده و پیوستهٔ واحد IT نیروگاه با تیم توسعه و پشتیبانی ERP  نیروگاهی پگاه آفتاب
  • رویکرد فرایندی سیستم جامع و یکپارچهٔ ERP  نیروگاهی که باعث انعطاف سیستم در پاسخ‌گویی به نیازهای و تغییرات مورد درخواست واحد‌های مختلف نیروگاه می‌شد
  • همکاری و تعامل واحدهای مختلف نیروگاه اعم از واحد‌های مالی، بهره‌برداری، انبار، تدارکات، نگهداری و تعمیرات، اداری و دیگر واحد‌ها با واحد IT برای تببین نیازها و به جریان انداختن سیستم‌ها
  • پیگیری مدیریت تغییر و ساخت فرهنگ سازمانی مبتنی بر پذیرش و استفادهٔ حداکثری از سیستم‌های نرم‌افزاری مکانیزه

 

 

دانلود PDF

نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.