شناسنامه


نام مشتری: نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد
کسب‌و‌کار: تولید برق
صنعت: انرژی – نیروگاهی
راهکار: نرم افزار لاگ شیت پگاه آفتاب (ثبت داده‌ها و مقادیر عملیاتی تجهیزات)
تعداد پرسنل: ۱۰۰ نفر
تعداد کاربران راهکار: ۳۰ نفر
واحد‌های سازمانی استفاده‌کننده:

  • واحد نگهداری و تعمیرات
  • واحد بهره‌برداری
  • دفتر فنی
  • مدیریت

معرفی نیروگاه


نیروگاه ۴۸۴ مگاواتی سیکل ترکیبی تابان در جنوب شرقی یزد واقع شده است. این نیروگاه دارای دو واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و یک واحد بخار با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات می‌باشد.

عملیات احداث این نیروگاه در بهمن ماه ۱۳۹۶ پایان پذیرفت و با هدف تامین بخشی از نیاز برق کشور و هم‌چنین تامین برق مورد نیاز صنایع انرژی‌بر موجود در منطقه مانند صنایع فولاد به صورت سیکل ترکیبی وارد مدار برق کشور شد.

شرکت انرژی گستر جم به عنوان شرکت هم‌بسته گروه ماه‌تاب، مدیریت و مالکیت این نیروگاه را بر‌عهده دارد. هم‌چنین شرکت کنترل قدرت پارس مسئولیت بهره‌برداری از این نیرگاه را عهده‌دار است.

شرکت کنترل قدرت پارس از معدود شرکت‌های خصوصی فعال در حوزهٔ O&M نیروگاه است. سابقه همکاری پگاه افتاب و شرکت کنترل قدرت پارس در نیروگاه‌های مختلف کشور به بیش از ۱۰ سال می‌رسد و این شرکت همواره رویکردی تحول‌خواه نسبت به دیجیتالی‌سازی فرایند‌های نیروگاهی داشته است.

 

یکی از نیازهای مشهود نیروگاه حذف لاگ‌برداری دستی از تجهیزات بر روی فرم‌های لاگ‌شیت کاغذی بود. لاگ‌برداری دستی و کاغذی فرایندی زمان‌بر و مستعد خطا در ثبت و پردازش داده‌های عملیاتی تجهیزات بود.


نیاز کسب‌و‌کار


نیروگاه تابان یزد از همان ابتدای تاسیس به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌های نو و مدرن‌سازی و تسهیل انجام کارها در واحد‌های مختلف سازمانی بود. از این رو به دلیل اهمیت مدیریت تجهیزات، درخواست‌کارهای نگهداشت، پرمیت، مدیریت قطعات یدکی و مواد مصرفی و فرایندهای زنجیره تامین کالا و خدمات، ماژول‌های سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی از مجموعهٔ ERP نیروگاهی پگاه آفتاب در این نیروگاه استقرار یافت و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. یکی از ماژول‌های حیاتی این سیستم، راهکار نرم‌افزاری لاگ‌شیت بود که بهره‌بردار را قادر به اتصال داده‌های بروز تجهیزات به نظام نگهداشت و بهره‌برداری نیروگاه می‌کرد.

یکی از نیازهای مشهود نیروگاه حذف لاگ‌برداری دستی از تجهیزات بر روی فرم‌های لاگ‌شیت کاغذی بود. لاگ‌برداری دستی و کاغذی فرایندی زمان‌بر و مستعد خطا در ثبت و پردازش داده‌های عملیاتی تجهیزات بود. هم‌چنین پس از ثبت داده‌های عملیاتی استخراج‌شده از تجهیز، این اطلاعات در بین ذینفعان مختلفی از لاگ‌بردار و مهندس شیفت گرفته تا دفتر فنی و واحد نگهداری و تعمیرات گردش می‌یافت و همین موضوع مسالهٔ اتوماسیون این فرایند، اطمینان از صحت اطلاعات ثبت‌شده و سرعت گردش اطلاعات تجهیز در سازمان را دارای اهمیت می‌کرد. علاوه‌بر‌این نیاز بود ضمن استفاده از یک سیستم نرم‌افزاری برای ثبت داده‌های تجهیز، از این داده‌ها به صورتی موثر در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات نگهداشت تجهیزات نیز استفاده شود و گزارش‌های مورد نیاز هر بخش هم به سهولت در اختیار مدیران قرار بگیرد.

 


اهداف پیاده‌سازی راهکار


  • حذف کاغذ از فرایند ثبت لاگ‌شیت‌ها
  • صرفه‌جویی در زمان ورود، پردازش و تایید داده‌های تجهیزات
  •  تبدیل فرایند دستی تکمیل لاگ‌شیت‌ها به فرایندی خودکار و مکانیزه
  • ایجاد تحول و تسریع در گزارش‌گیری از داده‌های تجهیزات
  • ایجاد بانک اطلاعاتی تجهیز
  • پردازش دقیق اطلاعات تجهیز و حذف خطاهای انسانی
  • طراحی درخواست‌کار‌های با برنامه (Pm, PdM) بر اساس پارامترهای عملیاتی تجهیزات مانند ساعت کارکر معادل تجهیزات (EOH)، دما، ارتعاش و …
  • اتوماسیون دستورکارهای با برنامه و مدیریت تجهیز بر اساس داده‌های استخراج‌شده از تجهیزات

مهندس سهیل زارعی؛ مدیر واحد فناوری اطلاعات


دستاوردها و بهبود‌های پس از استقرار


۱. خودکارسازی دستور‌کار و واکنش سریع

در حال حاضر با وجود امکان تعریف هشدار‌های مختلف برای مقادیر ثبت‌شدهٔ پارامترهای عملیاتی تجهیزات، اگر در بازه‌ای از مقادیر تعریف‌شده تجهیز اشکالی وجود داشته باشد، درخواست‌کار مورد‌نظر و اعلام مشکلِ تجهیز مستقیماً و به صورت خودکار به سمت واحد نگهداری و تعمیرات ارسال می‌شود و این موضوع به واکنش سریع‌تر و کاهش بروز حادثه در نیروگاه کمک می‌کند.

۲. تسهیل دسترسی به اطلاعات

با ساختارمند شدن سیستمی داده‌های تاریخچه‌ای تجهیز در طول چرخهٔ عمر آن، دسترسی به اطلاعات تجهیز بسیار ساده شده است و این اطلاعات به صورت طبقه‌بندی و دسته‌بندی‌شده در دسترس افراد و واحدهای مختلف نیروگاه قرار می‌گیرد.

۳. یکپارچگی با سیستم نگهداری و تعمیرات

با اتصال داده‌های جمع‌آوری شده از طریق راهکار لاگ‌شیت از جمله مقادیر ساعات کارکرد تجهیز (EOH) به سیستم نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب، فعالیت‌های نگهداشت به صورت خودکار و بر اساس داده‌های بروز تجهیزات صورت می‌پذیرد.

۴. کاهش خطاهای انسانی

به دلیل امکان تعریف هشدار‌ها و آلارم‌ها و گرفتن تاییدیه‌های چند‌مرحله‌ای برای ثبت مقادیر وارد‌شدهٔ پارامتر‌های تجهیز، خطاهای انسانی به حداقل ممکن رسیده و سطح اطمینان‌پذیری داده‌های ثبت‌شده افزایش یافته است.

۵. گزارش‌گیری ساده

با ویژگی‌های گزارش‌گیری و دسته‌بندی آمار و اطلاعات تجهیزات در سیستم، با چند کلیک می‌توان از وضعیت تجهیز در بازه‌های مختلف (اعم از سالانه، ماهانه یا روزانه) گزارش گرفت و از وضعیت تجهیز اطلاع کسب کرد.

با راهکار لاگ‌شیت پگاه آفتاب بیشتر آشنا شوید


نظر مدیران


مهندس سهیل زارعی؛ مدیر واحد فناوری اطلاعات:

با سیستم نرم‌افزاری لاگ‌شیت پگاه آفتاب با چند کلیک ساده می‌توان از تاریخچهٔ هر تجهیز در نیروگاه اطلاع کسب کرد و بر اساس این داده‌ها اقداماتی متناسب با وضعیت تجهیز تعریف کرد. هم‌چنین این سیستم ضمن حذف کاغذبازی‌ها از فرایند لاگ‌برداری و اتوماسیون این فرایند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی نیروگاه شده است.

 

نسخهٔ پی‌دی‌اف داستان موفقیت بهره‌برداری از راهکار لاگ‌شیت پگاه آفتاب در نیروگاه تابان یزد را از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود PDF

نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.