استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات پیچیده هستند. اکثر فعالان نگهداشت بر روی تعریف استراتژی‌های موجود نگهداری و تعمیرات اشتراک نظر دارند اما به ندرت می‌توان سازمانی را یافت که از هر کدام از این استراتژی‌ها به صورت تمام و کمال بهره ببرند. تعجبی هم ندارد زیرا عوامل مختلفی چون هزینه‌ها، تعداد نفرات تیم نگهداشت، مکان سازمان و بسیاری عوامل دیگر بر انتخاب استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات از سوی سازمان‌ها تاثیر می‌گذارند. اما انتخاب استراتژی مناسب‌ برای هر یک از دارایی‌های فیزیکی نه فقط یک امر خوب که یک انتخاب ضروری است. در نوشتهٔ زیر به گام‌هایی اشاره کرده‌ایم که برای انتخاب استراتژی مناسب و یا ترکیب مناسب استراتژی‌ها باید طی شوند.

 


نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب با مجهز بودن به ماژول‌های مدیریت تجهیزات، نت پیشگیرانه، نت مبتنی بر شرایط CBM، نت پیشگویانه PdM، مدیریت درخواست‌کار و دستورکار، ورک پرمیت Work Permit، مدیریت گردش‌کار فرایند، مدیریت منابع انسانی نگهداشت، مدیریت ایمنی، سلامت و بهداشت محیط کار HSE، پروژه‌های نگهداری و تعمیرات و داشبورد و گزارش‌های تحلیلی و هم‌چنین به‌کارگیری فناوری‌های روزآمدی چون مدیریت فرایند‌های کسب‌و‌کار، باعث شده تا این راهکار ابزار‌های لازم جهت مدیریت فراگیر، یکپارچه و هدفمند برای نگهداشت ماشین‌آلات و تجهیزات را فراهم و امکان بهره‌مندی از استراتژی‌های نوین نت را میسر سازد.

 

ماژول‌های نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب

ماژول‌های نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب

 


گام  اول: شناخت انواع مختلف استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات


فرایندِ یافتن استراتژی مناسب‌ نگهداشت برای یک دارایی از میان استراتژی‌های مختلف با صحبت کردن به همان زبان آغاز می‌شود. نیازی نیست که درباره همه جزئیات هر استراتژی توافق کنیم، اما باید به فهمی مشترک دربارهٔ انواع استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات برسیم.

انواع استراتژی نگهداری و تعمیرات

انواع استراتژی نگهداری و تعمیرات

۱. نگهداری و تعمیرات واکنشی یا نگهداری و تعمیراتِ بدونِ استراتژی

نگهداری و تعمیرات واکنشی تقلایی دیوانه‌وار برای تعمیر یک تجهیز پس از خرابی و توقف آن است. ماهیت این استراتژی شبیه به کار آتش‌نشان‌هایی است که باید  به سرعت برای خاموش کردن آتش دست به کار شوند. این استراتژی علاوه بر عبارت نگهداری و تعمیرات واکنشی با نام‌های دیگری چون نت اضطراری، نت خرابی و یا نتِ بدون استراتژی نیز شناخته می‌شود.

نگهداری و تعمیرات واکنشی به امری بسیار ساده می‌ماند: درست کردن هر چیزی هنگامی که مشکلی برایش پیش می‌آید.  از آنجایی که در این استراتژی تعمیر تجهیزات و قطعات بدون برنامه‌ریزی خاصی انجام می‌گیرد، می‌تواند روش مناسبی برای استفاده از تجهیزاتی باشد که یا خیلی ارزان هستند و یا در عملیات سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار نیستند.

 

نگهداری و تعمیرات واکنشی

نگهداری و تعمیرات واکنشی

 

به عنوان مثال، به یک تغذیه کنندهٔ نواری (بلت فیدر)  ۱۰۰۰ دلاری فکر کنید، که با سرویس‌های دوره‌ای سه ماهه می‌توان طول عمر آن را ۱۰ درصد افزایش داد. چقدر سخت است که برای پس انداز این  ۱۰۰ دلار کار کنید؟ برای یک تجهیز نه‌چندان پراهمیت جواب «سخت نیست» خواهد بود.

زمانی که به حداقلی از برنامه‌ریزی برای کنترل تجهیزات خود نیاز دارید نگهداری و تعمیرات واکنشی اگر به درستی پیاده نشده باشد می‌تواند موجب اشکالاتی اساسی شود. اگر این شیوه برای کلیه تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرد، خرابی هر تجهیز مهمی می‌تواند منجر به بروز توقف‌های طولانی در تولید شود. علاوه بر این، اگر هنگام خرابی قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز برای برطرف کردن خرابی را در اختیار نداشته باشیم هزینهٔ حمل و نقل و ارسال فوری آن‌ها نیز می‌تواند موجب فشار مالی دیگری بر سازمان شود. به طور خلاصه، نگهداری و تعمیرات در شرایطی که به صورت راهبردی از آن استفاده نشود به معنای خرابی بیش‌تر تجهیزات و هزینهٔ بیشتر برای نگهداشت و تعمیرات است.

 

مزایا و معایب نت واکنشی

مزایا و معایب نت واکنشی

 

۲. نگهداری و تعمیراتِ کارکرد تا خرابی (RTF)

نتِ کارکرد تا خرابی یا همان RTF، که مخفف ترکیب Run to fail maintenance است، انتخابی آگاهانه است که اجازه می‌دهد تجهیز تا رسیدن به نقطه‌ای که نیاز به تعمیر داشته باشد، کار کند. در این نوع از نوع از نگهداری و تعمیرات برنامه‌ای از پیش تعیین شده وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد بدون ایجاد تأخیر یا هزینه‌های اضافی، تجهیز را پس از خرابی آن تعمیر یا جایگزین کنیم. مثلاً به جای این که منابعی چون قطعات یدکی، نردبان و زمان را صرف تعمیر یک لامپِ روشن بکنیم، اجازه بدهیم تا زمانی که بسوزد کار کند.

۳. نگهداری و تعمیرات اصلاحی

نتِ اصلاحی به هر فعالیتِ نگهداشتی می‌گویند که مشکلی را در تجهیزی اصلاح می‌کند. نت اصلاحی را اغلب در کارهای کوچک‌ و غیر تهاجمی پیش از آن‌که یک تجهیز به‌طور کامل خراب شود بکار می‌گیریم. یکی از نمونه‌های این استراتژی می‌تواند تعمیر یک تجهیز پیش از یک بازرسی روتین باشد. تصور کنید که هنگام عوض کردن روغن ماشین‌تان متوجه ‌کم‌باد بودن لاستیک‌ها می‌شوید و آن‌ها را باد می‌زنید. این یک نمونهٔ کلاسیکِ نت اصلاحی است.

۴. نگهداری و تعمیرات روال عادی یا نگهداری و تعمیرات روتین

نتِ روال عادی یا نتِ روتین به هر کاری گفته می‌شود که به صورت مستمر و بر اساس یک برنامه مشخص برای شناسایی مشکلات یک تجهیز و پیشگیری از رخدادن آن انجام می‌شود. این استراتژی به ندرت به آموزش، مهارت‌ و یا تجهیزات تخصصی نیاز دارد. تکمیل چک لیست ایمنیِ روزانهٔ بسیاری از اپراتورهای ماشین‌آلات و تجهیزات نمونه‌ای از نگهداری و تعمیرات روتین است.

 

۵. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به طور منظم هنگام فعال بودن تجهیز بر روی قطعه‌ای از آن تجهیز انجام می‌شود با این هدف که خطر خرابی آن تجهیز را کاهش دهد. دو نوع عمده از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه وجود دارد:

  • نت پیشگیرانهٔ مبتنی بر زمان که طی آن اقدامات نگهداشت مربوط به یک تجهیز در یک تاریخ و زمان مشخص، مثل روز اول هر ماه یا هفته برنامه‌ریزی می‌شوند.
  • نت پیشگیرانهٔ مبتنی بر کارکرد که در آن کار‌ها براساس حدی از کارکردِ تجهیز، مانند بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰ سیکل تولید برنامه‌ریزی می‌شوند.

نت پیشگیرانه که به نگهداری و تعمیرات کنشگرا نیز شناخته می‌شود شامل خارج کردن تجهیزات از چرخهٔ تولید به صورت دوره‌ای و بازرسی و تعمیر آن‌ها  در فواصل از پیش تعیین شده است (این فواصل معمولاً یا مبتنی بر زمان هستند و یا بر اساس رویداد‌هایی که با وقوع یک محرک آغاز می‌شوند). در نت پیشگیرانه هدف افزایش عمر مفید یک تجهیز و جلوگیری از خرابی آن است.

بسیاری از سازمان‌هایی که از سیاست نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند از نرم افزار  نگهداری و تعمیرات (نرم افزار CMMS) برای راه‌اندازی دستورکار‌ها در موعد مقرر خود استفاده می‌کنند. این اقدام به تیم نگهداری و تعمیرات امکان اتوماسیون بخش زیادی از برنامهٔ زمان‌بندی خود را به عنوان یک عنصر مهم از سیاست نت پیشگیرانه می‌دهد.  هم‌چنین چون این رویرکد مبتنی بر برنامه‌ریزی قبلی است دسترسی به قطعات و منابع مورد نیاز برای تکمیل هر دستور‌کاری بسیار آسان‌تر از سیاست نگهداری و تعمیرات واکنشی خواهد بود.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

 

مثل همه رویکرد‌های نگهداری و تعمیرات، در اتکای تنها به نت پیشگیرانه نیز معیابی وجود دارد. اگر برنامهٔ زمانی PM‌ها به طور مرتب کنترل و ممیزی نشود و بهبود نیابد، امکان رخ دادن «خزش PM» وجود خواهد داشت. بدین صورت که تکنیسین‌ها و نیروهای فنی تیم نگهداری و تعمیرات با سرگرم شدن به کارهای غیرضروری دچار کمبود وقت برای رسیدگی به کارهای مهم‌تر خواهند شد و این موضوع باعث افزایش هزینه‌های مالی و زمانی سازمان می‌شود.

مشابه همین حالت، وجود بیش از اندازهٔ PM‌‌ها ممکن است باعث «خرابی‌های پس از PM» یا همان Post-PM Breakdowns‌ها شود. روش های زیادی برای جلوگیری از بروز «خرابی‌های پس از PM» وجود دارد، اما با این وجود هر چه قدر تعداد PM‌ها افزایش یابد این خطر نیز محتمل‌تر می‌شود. نکته حیاتی در استفاده از رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه لزوم بهینه‌سازی پیوستهٔ PM‌ها است. این راهکاری است که می‌تواند سازمان شما را در برابر خطرات احتمالی نت پیشگیرانه بیمه کند.

 

مزایا و معایب نت پیگشیرانه

مزایا و معایب نت پیگشیرانه

 


بیشتر بخوانید: ۱۱ دلیل برای سرمایه‌گذاری بر سیستم نگهداری و تعمیرات


۶. نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت

در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت (CBM)، عملکرد تجهیز تحت نظارت قرار می‌گیرد تا مشخص شود چه اقدامات نگهداشتی باید بر روی آن انجام شود. در این استراتژی برای پی بردن به نقطهٔ آغاز شکستِ تجهیز پیش از خرابی از شاخص‌های مشخصی چون اندازه‌گیری ارتعاش یا دما، استفاده می‌شود.

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت (CBM) یا نگهداری و تعمیرات اقتضایی یکی از استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات است که در آن شرایط یک تجهیز در لحظه کنترل می‌شود تا مشخص شود که چه نوع اقداماتِ نگهداشتی باید صورت بپذیرد. بر خلاف نت پیشگیرانه، که در آن از مواردی چون نگهداشت تقویمی و ابزارهای دیگر برای برنامه‌ریزی و زمان‌مند ساختن اقدامات نگهداری و تعمیرات استفاده می‌شود، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت تنها زمانی انجام می‌شود که شاخص‌های در لحظه عملکرد تجهیز، بی‌نظمی‌ها یا نشانه‌های کاهش عملکرد را نشان دهند.

 

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت CBM

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت CBM

 

هدف از نگهداری و تعمیرات اقتضایی CBM، نظارت مستمر بر دارایی‌ها برای شناسایی خرابی‌های قریب‌الوقوع است، که به‌وسیلهٔ آن می‌توان اقدامات نگهداری و تعمیرات را پیش از وقوع خرابی به‌طور پیشگیرانه برنامه‌ریزی کرد. ایده اصلی نت اقتضایی این است که این نظارت بلادرنگ و لحظه‌ای قبل از وقوع خرابی یا کاهش عملکرد تجهیز به زیر سطح بهینه، به تیم‌های نگهداشت زمان کافی را برای اقدامات پیشگیرانه می‌دهد.

۷. نگهداری و تعمیرات پیشگویانه

در نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PdM) از ابزارها و تکنیک‌های پایش وضعیتِ تجهیز برای کنترل روندِ عملکرد تجهیز، شناسایی عیب‌ها و کمک به رفع این عیوب پیش از بروز خرابی استفاده می‌شود.

تفاوت بین نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت در اندازه‌گیری و زمانبندی نهفته ‌است. نت مبتنی بر وضعیت از داده‌های عملکردی در لحظه استفاده می‌کند تا به مشکلِ یک تجهیز در نقطهٔ شروع خرابی آن اشاره کند؛ اما نت پیشگویانه از تمام اطلاعات گذشته و حال و آینده استفاده می‌کند و زمان ایده‌آلی را برای نگهداری و تعمیرات تجهیز پیش از هر‌گونه خرابی هر چند کوچک، پیشنهاد می‌دهد.

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PdM) با هدف پیش‌بینی خرابی‌ها قبل از وقوع و انجام فعالیت‌های نگهداشت در بهترین زمان ممکن به وجود آمده است. در نت پیشگویانه ما با استفاده از فناوری‌های هوشمند و اطلاعات استخراج شده از حسگرهای تعبیه شده بر روی تجهیزات امکان تعریف حدی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار برای تجهیز یا قطعهٔ در معرض خطر پیش از بروز خرابی آن‌ها را پیدا خواهیم کرد. به عنوان مثال، از حسگری که ارتعاش تجهیز را ثبت و تجزیه و تحلیل می‌کند می‌توان برای هشدار دادن به تیم نگهداشت در مورد تجهیز در معرض خطر استفاده کرد تا با خارج کردن آن تجهیز از مدار تولید و بازرسی و تعمیر آن از بروز هزینه‌های اضافی و ایجاد وقفه‌های غیرمنتظره جلوگیری کرد.

 

نگهداری و تعمیرات پیشبینانه (پیشگویانه) PdM

نگهداری و تعمیرات پیشبینانه (پیشگویانه) PdM

 

انجام نت پیشگویانه از طریق بازرسی‌های بصری از تجهیزات امکان‌پذیر است، اما ساده‌ترین راه برای ایجاد استراتژی نت پیشگویانه در سازمان‌مان بهره‌گیری از نرم افزار CMMS برای  پایش، کنترل دائمی و خواندن پارامتر‌های تعریف شده بر روی هر تجهیز است. بیش از نت پیشگیرانه (PM) مزیت نت پیشگویانه (PdM) در امکان صرفه‌جویی در هزینه و کاهش میزان نفر-ساعت لازم برای انجام اقدامات لازم برای نگهداشت و دستیابی به آگاهی و بینش بیشتر در مورد عملکرد و مشکلات احتمالی تجهیزات و ماشین‌آلات است. علاوه بر این، اتکا به داده‌ها و اطلاعات برآمده از حسگر‌ها به معنی انجام اقدامات نگهداشت با توجه به شرایط واقعی تجهیز در عوضِ یک برنامهٔ زمانی احتمالاً بهینه است.

البته با توجه به اتکای حداکثری به وجود اطلاعات و داده‌های لحظه‌ای از تجهیزات در نت پیشگویانه، بهره‌مندی صحیح از این رویکرد نگهداشت مستلزم هزینه‌های بیشتری نسبت به نت واکنشی و نت پیشگیرانه است. نکته دیگری که باید در مورد نت پیشگویانه به خاطر داشته باشیم یک اصل بدیهی در ورزش است: «پیش از دویدن باید راه برویم». در سازمانی که هنوز برنامهٔ نگهداری و تعمیرات آن وابسته به کاغذ و برنامهٔ اکسل است، ابتدا باید بر اساس فرایند‌ها و بینشِ سازمانی‌ای که با بکارگیری نت پیشگیرانه به دست می‌آید به سمت نت پیشگویانه حرکت کرد.

 

مزایا و معایب نت پیشگویانه

مزایا و معایب نت پیشگویانه

 

۸. نگهداری و تعمیرات تجویزی

نگهداری و تعمیرات تجویزی (RxM) نت پیشگویانه را وارد سطحی پیشرفته‌تر می‌کند. این استراتژی از پایش وضعیت تجهیز و یاد‌گیری ماشین برای پیش‌بینی تاریخِ انجام فعالیت‌های نگهداشت بهره می‌برد؛ و هم‌چنین به صورت دقیق مشخص می‌کند، چه نوعی از نگهداشت در بلند مدت به عملکرد بهتر هر قطعه از تجهیز منجر می‌شود.

نت تجویزی (Perspective Maintenance) مشابه نت پیشبینانه است؛ زیرا هر دو استراتژی در تصمیم‌گیری دربارهٔ نگهداشت یک تجهیز به داده‌ها متکی هستند. با این وجود، در نت تجویزی، فناوری یادگیری ماشین به کمک نرم‌افزار می‌آید و داده‌هایی از شرایط تجهیزات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند تا اقدامات مشخص بعدی نگهداری و تعمیرات را توصیه کند و با این کار خطرات عملیاتی را به حداقل برساند. نگهداری و تعمیرات تجویزی با استفاده از داده‌های معتبر مجموعه‌ای از انتخاب‌ها و گزینه‌ها را ارائه می‌دهد که مدیران نگهداشت می‌توانند از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند.

نمونه‌هایی از نت تجویزی:

  • اگر شرایط آب و هوایی نشان‌دهندهٔ وقوع طوفان‌های تندری است که فشار هوا را افزایش می‌دهد، ممکن است برای جلوگیری از بروز مشکلات توسط هوش مصنوعی دستور کاری برای تنظیم فشار در مخزن تحت فشار صادر شود.
  • اگر قرار است PM‌ای به صورت ماهانه بر روی یک گیربکس انجام شود، اما برای این کار خط تولید به مدت ۱۵ دقیقه متوقف می‌شود، هوش مصنوعی ممکن است تشخیص دهد که در صورت صرف نظر از این PM‌های ماهانه، تنها ۲٪ احتمال خرابی افزایش می‌یابد و توصیه کند خط تولید برای پاسخ به سفارشات فعال نگه داشته شود.

 

نگهداری و تعمیرات تجویزی

نگهداری و تعمیرات تجویزی

 

به‌کارگیری انواع استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات بر روی یک نوار نقاله

به‌کارگیری انواع استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات بر روی یک نوار نقاله

به‌کارگیری انواع استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات بر روی یک نوار نقاله

نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده (Planned) در برابر نگهداری وتعمیرات زمان‌‌مند (scheduled)

نگهداری وتعمیرات زمان‌‌مند  به هر کاری گفته می‌شود که در تقویم نگهداشت آورده شود؛ برای تکمیل‌شان ضرب‌الاجل تعیین شود و انجام آن خواه برای یک روز یا یک‌سال به یک تکنیسین تخصیص داده شود. نوعی از نگهداری و تعمیرات که زمان و فرد مورد نظر برای انجام وظایف را مشخص می‌کند.

نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده اما، نوع، محل، چرایی و نحوهٔ انجام هر یک از وظایف نگهداشت را مشخص می‌کند. در این نوع از نگهداشت بدون این که همیشه تاریخ و زمان مشخصی برای وظایف نگهداشت تعیین شود تکنیسین‌ها می‌دانند هنگام فرارسیدن زمانِ انجام کاری باید چگونه آن را انجام دهند.

برای درک بهتر تقاوت میان این دو شکل کلی از نگهداشت دو استراتژی «نتِ کارکرد تا خرابی» و «نت واکنشی» را در نظر بگیرید. هر دو مورد استراتژی‌هایی غیر‌زمان‌مند هستند. با این حال، استراتژی «نت کارکرد تا خرابی» انتخابی آگاهانه است؛ چون می‌دانیم که خرابی و توقف تجهیز اثری بر روندِ تولید نخواهد داشت. شما قطعات یدکی، افراد و فرایندهای کاری خود را سازمان‌دهی می‌کنید تا تجهیز را با هزینهٔ اندکی تعمیر کنید. این روش بدون این که به یک برنامهٔ زمانی مشخص مقید باشد، تابع برنامه‌ریزی است. اما در «نت واکنشی» هیچ یک از این پیش‌بینی‌ها نشده و سازمان‌دهی‌ای برای انجام کار‌ها وجود ندارد.

تصویر پایین روش مفیدی برای به یاد آوردن نحوه طبقه‌بندی انواع استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات ارائه می‌دهد.

۲

انواع استراتژی نت بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌مندی

و در تصویر پایین می‌توانید ببینید که هر کدام از استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات تا چه اندازه مبتنی بر برنامه است و تا چه میزانی امکان زمان‌مند کردن آن‌ها وجود دارد.

۳

نسبت زمان‌مندی و امکان برنامه‌ریزی در استراتژی‌های مختلف نت


گام دوم: متغیر‌های خود را بشناسید


هر سازمانی با دیگری متفاوت است و به همین دلیل صحبت قطعی در مورد بکار‌گیری استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات می‌تواند گیج‌کننده و دشوار باشد. هر دارایی، تکنسین و کسب‌وکاری منحصر به فرد است، و چیزی که برای یک تیم تعمیر و نگهداری کار می‌کند ممکن است برای تیم دیگر کارساز نباشد. و به همین دلیل است که شناخت متغیر‌های هر سازمان برای انتخاب استراتژی نت مهم است.

هزینه‌ها

پیش از تصمیم‌گیری درباره استراتژی نگهداری و تعمیرات خود، به چند پرسش مالی زیر پاسخ دهید:

  • هزینهٔ نگهداری و تعمیرات شما برای کل دارایی‌های فیزیکی و برای هر تجهیز چه قدر است؟
  • بیشترین هزینهٔ نگهداشت هر تجهیز مربوط به چه بخشی است؟ خرابی و از کار‌افتادگی، قطعات یدکی، نیروی کار یا چیز دیگر؟
  • هزینهٔ تغییر استراتژی نگهداشت هر تجهیز چه مقدار است؟

دارایی‌های فیزیکی

دانش سازماندهی دارایی‌های فیزیکی به معنی تجزیه و تحلیل و بخش‌بندی ساده‌تر آن‌ها است. چند پرسش مفید زیر می‌تواند به شما کمک کند تا چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه‌ای از دارایی‌های فیزیکی ترسیم کنید:

  • دارایی‌های فیزیکی خود را با توجه به درجهٔ اهمیت آن‌ها چگونه رتبه‌بندی می‌کنید؟
  • کدام یک از دارایی‌های شما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به معیار‌های کلیدی عملکرد خود دارند؟
  • از کدام‌یک از دارایی‌های‌تان می‌توانید داده‌هایی دقیق جمع‌آوری کنید؟
  • کدام‌یک از دارایی‌ها از نظر ایمنی و انطباق با استاندارد‌ها مهم هستند؟

نیروی انسانی

کارآمدی هر استراتژی نگهداشت وابسته به کارآمدی همان افرادی است که آن را اجرا می‌کنند. به همین دلیل است که برای تعیین استراتژی نگهداری و تعمیرات باید فاکتور نیروی انسانی خود را نیز در نظر بگیرید. چند پرسش زیر به شما در ارزیابی کارکنان‌تان کمک می‌کند:

  • چگونه می‌توانید اعضای تیم نگهداشت را هر روز به سلامت رهسپار خانه کنید؟
  • چند نفر در تیم نگهداشت خود دارید؟ آیا امکان ورود نفرات جدید به تیم نگهداشت وجود دارد؟
  • نقاط قوت و ضعف هر فرد کدام است و چه آموزش‌هایی لازم دارد؟
  • تیم نگهداشت وقت خود را صرف چه اموری می‌کند؟

بیشتر بخوانید: ۵ اشتباه رایج در انتخاب نرم افزار نگهداری ‌و ‌تعمیرات


گام سوم: انتخاب نوع استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب دارایی‌های فیزیکی‌مان


استوارت فرگوسن، یکی از فعالان سرشناس حوزهٔ سیستم‌های نگهداری و تعمیرات می‌گوید:

«هیچ استراتژی نگهداری و تعمیراتی وجود ندارد که به‌خودی‌خود بهترین باشد. قطعاً بدترین استراتژی «نت واکنشی» است اما بهترین استراتژی، آن شکلی از نگهداری و تعمیرات است که به شما کمک کند بدون صرف هزینه‌ای هنگفت از ایمنی تجهیزات خود مطمئن شوید و بهترین عملکرد را از آن‌ها شاهد باشید.»

البته، گفتن این موضوع آسان‌تر از انجام دادنش است. عوامل منحصر به فرد، چالش‌زا و مدام متغیری وجود دارند که هنگام انتخاب استراتژی مناسب نت باید آن‌ها را در نظر گرفت. بر اساس عواملی چون هزینه‌ها، ایمنی، و خرابی تجهیزات، نمودار‌هایی داریم که به ما در ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب سازمان‌مان یاری می‌رسانند.

هزینهٔ اجرا و مدیریت هر استراتژی در برابر موارد خرابی

هر دقیقه‌ از آپ‌تایم هزینه‌بر است و  سوال این است که آیا صرف این هزینه ارزش دارد یا نه. نمودار زیر می‌تواند نقطه شروعی برای پاسخ به این پرسش باشد. این نمودار به شما کمک می‌کند تا اهداف آپ‌تایم خود را در مقابل بودجه بسنجید و مشخص کنید که در چه بخش‌هایی می‌توان بازدهی بیشتری از منابع داشت.

۴

نسبت هزینه و میزان توقف‌ها و خرابی‌ها در انواع استراتژی نت

هزینهٔ اجرا و مدیریت هر استراتژی در برابر درجهٔ اهمیت دارایی

در اغلب اوقات بکارگیری میزان مناسبی از نت تجویزی یا نت پیشگویانه برای حل مشکلِ توقف‌های غیر‌ضروری تجهیزات کافی است. اما نکته این‌جا است که کارایی این استراتژی‌ها مستلزم وجودِ آموزش‌ها و فناوری‌هایی گران‌قیمت است. این‌جا درجهٔ اهمیت دارایی‌های فیزیکی موضوعیت پیدا می‌کند. نمودار پایین کمک می‌کند متوجه شویم کجا باید زمان و پول خود را اختصاص دهیم تا مطمئن شویم که مهم‌ترین ماشین‌ها‌ و تجهیزات‌‌‌مان قابل‌اعتمادترین دارایی‌های‌ ما هستند.

۵

نسبت هزینه‌ها و درجهٔ اهمیت تجهیزات در انواع استراتژی نت

درصد نگهداشت مبتنی بر برنامه در برابر داده‌های مورد نیاز هر استراتژی

نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده مثل خواب برای والدینی است که از دست فرزند تازه متولد شدهٔ خود عاصی شده‌اند. در این نوع از نگهداشت هرگز وقت کافی نخواهید داشت. اما برنامه‌ریزی، داده‌ها را مفید و کارآمد می‌کند. نمودار زیر نشان می‌دهد که هر یک از استراتژی‌های نگهداشت تا چه اندازه‌ای به داده‌ها نیاز دارند.

۶

نسبت نیاز داده‌ها و اتکا بر برنامه‌ریزی در انواع استراتژی نت

درصد نگهداشت برنامه‌ریزی‌شده در برابر ایمنی و انطباق

افزایش ایمنی اغلب نتیجهٔ استراتژی‌های نگهداشت مبتنی بر برنامه است؛ چون هر چه بیشتر بدانیم بیشتر هم می‌توانیم از خطرات بکاهیم.  نمودار زیر نشان می‌دهد که هر یک از استراتژی‌های نگهداشت تا کجا به شما اجازهٔ شناسایی و برنامه‌ریزی ریسک‌ها و خطرات را می‌دهد.

۷

نسبت ریسک و اتکا بر برنامه‌ریزی در انواع استراتژی نت

جدول مقایسه‌ای انواع استراتژی‌‌های نگهداری و تعمیرات

جدول مقایسه‌ای انواع استراتژی‌‌های نگهداری و تعمیرات

جدول مقایسه‌ای انواع استراتژی‌‌های نگهداری و تعمیرات

آهستگی و پیوستگی؛ شرط پیروزی در نبرد مدیریت دارایی‌های فیزیکی

رسیدن به ترکیب مناسبی از استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات زمان‌بر است. هیچ‌کس در اولین تلاش خود به نتیجهٔ کاملاً مطلوب نمی‌رسد. در ضمن هیچ‌کس نمی‌تواند با یک گام از استراتژی نت واکنشی به نت تجویزی بپرد. پیدا کردن فرمول ترکیب مناسب استراتژی‌های نت به خودی خود یک سفر است. سفری که می‌تواند از ایستگاه نت پیشگیرانه برای دسته‌ای از دارایی‌های حیاتی شروع شود و به استراتژی متعادلی ختم شود که همهٔ تجهیزات و ماشین‌آلاتِ سازمان را پوشش دهد. البته حرکت در فاصلهٔ بین این دو ایستگاه می‌تواند سال‌ها طول بکشد. چیزی که شما را به نقطهٔ نهایی می‌رساند تصمیماتی است که بر مبنای داده‌های معتبر و دقیق در این بازهٔ زمانی گرفته‌اید. نتیجه طرحی با اختلالات کم‌تر، پایه‌ و اساسی دقیق‌تر و تیمِ نگهداشتی کارآمد‌تر است.

 

منبع


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات3

مدیر سایت

سپاس از شما. امیدواریم دیگر مطالب هم برای شما مفید باشه :)

گودرزی راد

مقاه و مطالب بسیار مفیدی است متشکرم

امیر یکتا

عالی ممنون

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.