نیروگاه خرمشهر که در حال حاضر بهره‌بردار نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب است، راهکار جمع‌آوری سیار داده‌های عملیاتی تجهیزات (لاگ‌شیت پگاه آفتاب) را نیز با موفقیت در سازمان خود به بهره‌برداری رساند و زیر بار عملیاتی برد.

این نیروگاه پیش از این برای جمع‌آوری داده‌های تجهیز خود از راهکاری غیرفرایندی استفاده می‌کرد، که به صورت جزیره‌ای از سیستم نگهداری و تعمیرات عمل می‌کرد و جمع‌آوری و انتقال داده‌ها با آن نیاز به هندهلد‌های صنعتی مخصوص داشت و این کار از طریق گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نبود. راهکار نرم‌افزاری لاگ‌شیت پگاه آفتاب اما کاملاً یکپارچه با سیستم نگهداری و تعمیرات توسعه داده شده است، در همهٔ گوشی‌ها و دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شود و انتقال داده در آن به صورت آنلاین و آفلاین و با پشتیبانی از فناوری‌های وای‌فای و ان‌اف‌سی انجام می‌پذیرد.

 

لاگ شیت اندرویدی پگاه آفتاب

لاگ شیت اندرویدی پگاه آفتاب

 

در نیروگاه‌ها ثبت برخی از پارامترهای عملکردی تجهیزات به صورت روتین و در بازه‌های مشخص شبانه‌روزی اهمیت فراوانی دارد و یکی از وظایف اصلی بهره‌بردار نیروگاه لاگ‌برداری دقیق از این پارامتر‌های عملکردی است. هم‌چنین دسترسی سریع و انتشار این مقادیر ثبت‌شده بین افراد و تیم‌های مرتبط با بهره‌برداری و نگهداشت به خصوص در زمان حوادث و محدودیت‌ها اهمیت زیادی در سازمان نیروگاه دارد. نیروگاه خرمشهر با استفاده از راهکار لاگ‌شیت پگاه آفتاب قادر خواهد بود این فرایند بسیار مهم را با کم‌ترین دخالت انسان با دقت بالا به صورت دیجیتالی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد. برخی از منافع استفاده از راهکار لاگ‌شیت پگاه آفتاب برای سازمان نیروگاه به شرح زیر است:

  • استفاده از انواع دستگاه‌های اندرویدی مرسوم برای جمع‌آوری داده
  • جستجوی برگه‌ها و اطمینان از حضور فیزیکی در محل با استفاده از فناوری NFC تعبیه شده در راهکار
  • تبادل داده بین هندهلد و سرور به صورت وایرلس
  • ارائهٔ هشدارهای لازم و آنی به کاربر (هنگام حضور اپراتور در محل تجهیز و ثبت اطلاعات لاگ‌شیت و چک‌لیست‌ها توسط او) در صورتی که اطلاعات وارد شده در محدودهٔ آلارم باشد (سیستم خود‌کنترلی)
  • توزیع اطلاعات به صورت فرایندی و بلادرنگ بین افراد مشخص شده از طریق داشبورد‌های خود
مقایسه لاگ‌شیت پگاه آفتاب با راهکار قبلی نیروگاه خرمشهر

مقایسه لاگ‌شیت پگاه آفتاب با راهکار قبلی نیروگاه خرمشهر

نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر به ظرفیت ۱۴۵۰ مگاوات، در منطقه آزاد اروند واقع شده است. این نیروگاه متشکل از ۶ واحد گازی V94.2 هر یک به ظرفیت نامی ۱۶۲ مگاوات و ۳ واحد بخار هریک به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات (جمعاً ۳ بلوک سیکل ترکیبی) است. اولین واحد گازی این نیروگاه در سال ۱۳۸۷  وارد مدار شده است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.