چرا باید از BPMS‌ به پلتفرم توسعه کم کد مهاجرت کرد؟

آیا این داستان برای شما هم رخ داده است:

به دنبال آن بودیم تا فرایند‌های مکانیزهٔ جدیدی در واحدهای خود اعمال کنیم؛ ولی مهارت ضروری کدنویسی برای این کار را نداشتیم. تیم فناوری اطلاعات هم که به شدت درگیر پروژه‌های دیگر بودند، وعدهٔ انجام این کار را برای ۶ ماه آینده داده بود.  البته عمده کارهایی هم که به آنها سپرده بودیم آخر و عاقبت خوبی نداشت. تیم‌سازی داخلی و ایجاد هماهنگی بین افراد مسلط به فرایندهای کسب و کار و تحلیل‌گران فرایند و برنامه‌نویسان بسیار سخت بود.

سپردن کار به تیم‌های نرم‌افزاری بیرون سازمان هم هزینه‌های بالایی به همراه دارد. به‌علاوه ارتباط با آن‌ها هم سخت‌تر از تیم‌های برنامه‌نویس داخلی است. گرفتاری‌های نگهداشت و توسعه و بروزرسانی هم در آینده نزدیک جای خودش را دارد.

در ضمن خرید راهکارهای آماده هم راه حل مناسبی برایمان نبود. اولاً پیدا کردن راهکاری که فرایندی باشد و نیازهای فعلی ما را پوشش دهد تقریبا محال است. بماند که هیچ تضمینی برای امکان انطباق راهکار خریداری شده با نیازهای ما در آینده وجود ندارد و عملا چرخه عمر فرایند در مرحله خرید بطور کامل متوقف می‌شود.

خوب می‌دانستیم که با به‌کارگیری فرایند‌های جدید میزان قابل توجهی از زمان انجام کار‌ها کم خواهد شد و کارآیی پرسنل نیز بهبود می‌یابد؛ اما در شرایط فعلی رسیدن به چنین نتایجی بسیار بعید به نظر می‌رسید. حتی استفاده از BPMSهای مرسوم هم کمکی به ما نمی‌کرد. تمرکز آن‌ها بیشتر اتوماسیون فرایندها بربستر سیستم‌های مکانیزه بود و برای ما که بخشی از نیاز‌های‌مان اصلا فرایندی نبود و همچنین برای عمده فرایندهای جدید هم اصلا سیستم مکانیزه‌ای وجود نداشت و همه چیز باید از ابتدا ساخته می‌شد راهکار مناسبی نبود. علاوه بر این اعمال تغییرات در خروجی پیش‌فرض آن‌ها، ما را مجبور می‌ساخت از محیط‌های توسعه نرم‌افزار حرفه‌ای استفاده کنیم که در عمل برای گرفتن خروجی عملیاتی از این BPMSها باز باید یک توسعه دهنده نرم‌افزار حرفه‌ای به خدمت می‌گرفتیم و گرفتاری هماهنگسازی افراد مسلط به کسب و کار و تحلیل فرایند با تیم برنامه‌نویس که معمولا باعث می‌شود جای کارفرما و پیمانکار عوض شود به قوت خود باقی می‌ماند.

خوب با این وجود چگونه می‌توانستیم  نیازهای غیرفرایندی و فرایند‌های جدید را مکانیزه کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنیم؟

 


بیشتر بخوانید: تفاوت میان BPMS و پلتفرم توسعه کم کد در چیست؟


BPMS کم کد: ابزاری چابک، بصری و اجتناب ناپذیر

اغلب BPMS‌های مدرن تنها به یک دلیل به سمت پلتفرم توسعهٔ کم کد می‌روند؛ چون مجبورند. «پلتفرم توسعهٔ کم کد» الگوی جدیدی از توسعهٔ نرم‌افزار است که بر ایدهٔ توسعهٔ نرم‌افزار با کمترین میزان کدنویسی استوار است. شیوه‌ای سریع‌ برای توسعهٔ اپلیکیشن‌ها در محیط‌هایی که کارکنان آن‌ها آشنایی اندکی با دانش کدنویسی دارند. با استفاده از این الگوی زیرساختی، نیروهای داخلی سازمان می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز سازمان خود را بدون اتکا به اشخاص بیرون سازمان یا واحد فناوری اطلاعات توسعه دهند.

«پلتفرم توسعهٔ کم کد» الگوی جدیدی از توسعهٔ نرم‌افزار است که بر ایدهٔ توسعهٔ نرم‌افزار با کمترین میزان کدنویسی استوار است.

در این پلتفرم به باگ‌های کم‌تری در کد‌ها برمی‌خوریم چون خیلی از ماژول‌های مورد استفاده پیش ساخته هستند و تست‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند. اغلب کارها در این پلتفرم با ویژگی Drag & Drop انجام می‌شود و به طور کلی ویژگی‌های بصری، پلتفرم توسعهٔ کم کد را بدل به روشی بسیار ساده در میان سایر روش‌های توسعه نرم‌افزار می‌سازد.

ولی BPMS‌ها فقط به خاطر این که این شیوهٔ توسعه، ایدهٔ جالب دارد به سمت آن نرفته‌اند. این تغییر ریل به دلیل نیاز و درخواست مشتریان صورت گرفته است. مدیران واحد‌های سازمانی، صرف‌نظر از این که دانش فنی آن را داشته باشند یا نه؛ می‌خواهند توسعهٔ فرایند‌‌های واحد‌های سازمانی در دستان خودشان باشد.

در یادداشت زیر به ذکر ۴ دلیل دیگر برای حرکت سریع BPMS‌ها به سمت پلتفرم توسعه کم کد پرداخته‌ایم:

۱. صنایع دیگر زیر سلطهٔ پلتفرم توسعهٔ کم کد قرار گرفته‌اند

کدنویسی دستی سنتی اکنون به وسیلهٔ ابزارهایی چون  BPMS‌های کم کد کنار زده شده است چون دیگر نمی‌توان برای هر درخواست توسعه‌ای یک تیم فناوری اطلاعات به استخدام درآورد. نیاز روز اقتضاء می‌کند که هر فردی ایده‌های خود را بدون نیاز به مهارت برنامه‌نویسی به وسیلهٔ BPMS‌های کم کد پیاده کند.

موضوع پلتفرم توسعه کم کد بر بازار‌های خیلی زیادی فراتر از ‌BPMS‌ها تاثیر گذاشته است. این پلتفرم‌ها و پلتفرم‌های توسعهٔ بدون کد Zero or No Code در حال تغییر  اندازهٔ هر بازاری هستند که به نحوی به دنیای نرم‌افزار مربوط است. بسیاری از تولید‌کنندگان نوپای نرم‌افزار با استفاده از چنین ساختار‌هایی به دنبال تولید محصولات کاربر پسندی هستند که کاربر را از پیچیدگی‌های توسعه نرم‌افزار رهایی دهند.

این یعنی دیگر تقاضای کمی برای نرم افزار BPMS سنتی، که ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی را در عوض محدودیت در انعطاف پذیری ارائه می‌دادند، وجود دارد. پلتفرم توسعه کم کد نیاز به تشکیل یک تیم گران قیمت توسعه‌دهنگان نرم‌افزار را در سازمان از بین می‌برد و از این طریق سازمان می‌تواند به صرفه‌جویی مالی دست یابد. وقتی هزینه‌های گزاف توسعه‌ٔ نرم‌افزاری به وسیلهٔ پلتفرم توسعه کم کد ارزان‌تر شده‌اند دیگر انتظار می‌رود همهٔ صنایع به عنوان یک راه حل جایگزین به دنبال این راهکار باشند.

۲. برنامه‌نویسان گران هستند

برنامه‌نویس‌های ماهر نیروهایی گران و تیم‌های کدنویسی ماهر حتی گران‌تر از آن‌ها هستند. با استفاده از پلتفرم‌ توسعه کم کد می‌توان تنها نیاز‌های خیلی خاص و خیلی پیچیده را به آن‌ها سپرد.

برنامه‌نویس‌های ماهر نیروهایی گران و تیم‌های کدنویسی ماهر حتی گران‌تر از آن‌ها هستند. در چنین شرایطی، فناوری توسعه کم کد می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. بدون نیاز به کدنویس‌های گران می‌توان منابع مالی را برای بهبود در دیگر بخش‌ها و پروژه‌ها صرف کرد.

این موضوع به این معنی نیست که به کلی تیم کدنویس را از سازمان حذف کنیم. اتفاقاً همیشه نیاز‌ها و پروژه‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را بدون کدنویسی یا با استفاده از پلتفرم توسعه کم انجام داد. اما تفاوت این‌جا است که دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را درگیر ساخت اپلیکیشن‌های معمول مورد نیاز نمی‌کنیم و نیاز‌های خیلی خاص و خیلی پیچیده را به آن‌ها می‌سپاریم.


بیشتر بخوانید: ۱۰ ویژگی ضروری نرم افزار BPMS کم کد


۳. BPMS‌های کم کد وارد جریان اصلی می‌شوند

راهکار‌های نرم‌افزاری ارائه شده بر بستر ابری شکل ایده‌آلی از عرضه برای کسب‌و‌کار‌های متوسط و کوچک است. اکنون اکثر پلتفرم‌های توسعه کم کد بر این بستر ارائه شده‌اند.

با ظهور فناوری ابری، پیمانکار‌های بیشتری به سمت ارائهٔ بسته‌ای از اپلیکیشن‌های BPMS‌ای رفته‌اند که بر روی این فضا ارائه می‌شود و هزینهٔ آن کسری از مبلغ فروش لایسنس سرور  مستقل BPMS‌ها است.

راهکار‌های نرم‌افزاری ارائه شده بر بستر ابری شکل ایده‌آلی از عرضه برای کسب‌و‌کار‌های متوسط و کوچک است. ارائهٔ محصول تولید شده بر پایه پلتفرم توسعهٔ کم کد که بر بستر فضای ابری ارائه شده باشد برای این کسب‌و‌کار‌ها هم موجب صرفه‌جویی مالی می‌شود و هم کارآیی را بهبود می‌بخشد.

۴. بازگشت سرمایه آسان، ورود سریع به بازار ، نگهداشت آسان

با اپلیکیشن‌های ساخته شده با BPMS‌های کم کد ساده‌تر از گذشته سود سرمایه‌گذاری به سازمان برخواهد گشت. همهٔ سازمان‌ها خواستار محصولاتی سفارشی هستند ولی در عمل توان پرداخت هزینه‌های گزاف نرم‌افزار‌های سفارشی را ندارند.

با اپلیکیشن‌های ساخته شده به وسیله پلتفرم توسعه کم کد ساده‌تر از گذشته سود سرمایه‌گذاری به سازمان برخواهد گشت.

همهٔ سازمان‌ها خواستار محصولاتی سفارشی هستند ولی در عمل توان پرداخت هزینه‌های گزاف نرم‌افزار‌های سفارشی را ندارند. لذا آن‌چه که BPMS‌ کم کد به آن‌ها ارائه می‌دهد توانایی هدف گرفتن مخاطب انبوه است. این نوع از BPMS‌ها سریع‌تر از سایر برنامه‌های نرم‌افزاری معمول در سرتاسر سازمان گسترده می‌شود زیرا تقریبا هر کاربری در سازمان می‌تواند فوراً شروع به استفاده از آن کند.

ویژگی جذاب دیگر BPMS‌های کم کد نگهداشت سادهٔ آن است. اغلب ماژول‌های که در BPMS‌های کم کد استفاده شده‌اند بدون باگ هستند و به شکلی طراحی شده‌اند که به صورت مستقل از هم کار کنند. نگهداشت چنین BPMS‌ای هم برای مشتری و هم برای توسعه‌دهندگان ساده است. با ایرادات ‌کم‌تر و نگهداشت ساده‌تر، مشتری‌ها تمرکز خود را معطوف بر انجام دیگر کار‌ها می‌کنند و  توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هم مشغول افزودن ویژگی‌های جدید به محصول می‌شوند.


نتیجه‌‌گیری

پلتفرم‌های توسعهٔ «کم کد» و «بدون کد» مثل طوفان در حال نوردیدن بازار هستند. مزایایی که آن‌ها همراه خود دارند کسب‌و‌کار‌های مختلف در ابعاد متفاوت را شامل می‌شود.

نقطهٔ مشترک کسب‌و‌کار‌های بهره‌برداری کننده آنها این است که همهٔ به دنبال یک راهکار مدیریت فرایند با امکان توسعه و نگهداشت توسط نیروهای داخلی خود با حداقل دانش برنامه‌نویسی هستند. آنها می‌خواهند ایده‌های خود برای بهبود کسب و کارشان را با «تیمی کوچک»، «به سادگی»، «به سرعت» و با «حفظ استقلال سازمان خود» برآورده کنند.


agileBPMS

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:

sales@pegaheaftab.com

۸۸۵۳۹۶۳۵ الی ۸


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.