اگر در سازمان شما تکنسین‌های نگهداری و تعمیرات آن‌طور که انتظار دارید انگیزه ندارند، قبل از انداختن مشکل به گردن آن‌ها باید به فرایندها، رویه‌های کاری و فرهنگ سازمانی خود نگاهی دقیق بیندازید تا مشکل را بیابید. معمولاً فقدان انگیزه در نیروهای نگهداشت به این دلایل رخ می‌دهد:

 

۱. عدم وجود حس قدرشناسی

قدرشناسی از نیروها به روش‌های مختلف همیشه می‌تواند به افزایش انگیزه و حفظ روحیه تیم نگهداشت کمک کند. اما تنها قدرشناس بودن نسبت به کار نیروهای نگهداری و تعمیرات کافی نیست و مدیران باید به طور منظم با برقراری ارتباط با کارکنان، تعاملات دوطرفه و گروهی را تقویت کنند. هم‌چنین در مسالهٔ قدرشناسی مهم این است که سازمان شما ساز‌و‌کار و فرایند‌های مشخصی برای ارائهٔ بازخورد و قدردانی از کارکنان داشته باشد.

۲.تغییر مدام برنامه‌های نگهداشت

وقتی کارکنان واحد نگهداشت در انتظار اجرای یک کار و وظیفهٔ خاص به محل کار می‌آیند و بعد متوجه می‌شوند که دستور‌کار امروز‌شان تغییر کرده یا با اقدامات دیگری جایگزین شده است، این موضوع می‌تواند باعث آشفتگی آن‌ها شود و در صورتی که این تغییرات و عدم اطمینان از وظایف محوله به امری معمول تبدیل شود انگیزه را در نیروهای نگهداشت خواهد کشت.

۳. کمبود اطلاعات و قطعات

اگر تکنیسین‌ها به اطلاعات مناسب، رویه‌های مشخص و تدوین‌شده و منابع لازم و کارآمد برای انجام درست وظایف خود دسترسی نداشته باشند، هم احتمال میزان موفقیت در انجام وظایف کم خواهد شد و هم حفظ انگیزه برای آن‌ها دشوار می‌شود.

۴. اضافه‌کاری بیش از حد

اکثر تکنیسین‌ها مایلند برای منافع مالی به شکل معمولی اضافه‌کاری داشته باشند، اما اگر این اتفاق به صورت اجباری درآید و تبدیل به وضعیت موجود واحد نگهداشت شود باعث برهم خوردن تعادل زندگی شخصی و شغلی نیروها و فرسودگی و بی‌انگیزگی آن‌ها خواهد شد.

۵. خلاء رهبری

باید اطمینان حاصل کنید که رهبران و مدیران نگهداشت برای شکست‌ها بهانه نمی‌آورند، هنگام بروز مشکلات در قبال نقش‌ها و مسئولیت‌های خود پاسخگو می‌مانند و از فرایند‌ها و رویه‌های نگهداری و تعمیرات سازمان به خوبی آگاه هستند. در صورت عدم وجود چنین رهبری در واحد نگهداشت، احتمالاً در همهٔ مشکلات و شکست‌ها انگشت اتهام به سوی نیروهای فنی نگهداشت خواهد بود.

۶. حس عدم مشارکت

تکنیسین‌ها همیشه باید احساس کنند که حرف‌شان و مشکلات‌شان شنیده می‌شود. این موضوع به خصوص در زمان‌هایی که آن‌ها تغییرات و پیشنهاد‌هایی برای بهبود کارها ارائه می‌دهند، بیشتر صادق است. علاوه بر  تقویت حس مشارکت در تکنیسین‌ها، باید توجه داشت که اگر تکنسین‌ها بودجه، مهارت، اختیارات و ابزار لازم برای ایجاد تغییرات لازم را نداشته باشند، بی‌انگیزگی در کمین آن‌ها خواهد بود.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات1

Amin Khaksar Boldaji

سلام خدا قوت .عالیه ...

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.