برنامه‌های ERP نوینِ مبتنی بر رایانش ابری با ادغام مستقیم برنامه‌های مالی، حساب‌های دفتر کل، و دیگر ماژول‌های نرم‌افزاری مستقر یا ابری، ثبت در دفتر روزنامه را خودکار و استاندارد می‌کنند.

سازمان‌ها و کسب‌و‌کار‌ها با تکیه بر نرم‌افزار‌های مدیریت منابع سازمان یا همان ERP در پی اتوماسیون تمام جنبه‌های کسب‌و‌کارشان، از عملیات زنجیره تامین گرفته تا مدیریت ریسک و فرایند‌های مالی، هستند.

اما رسیدن به این سطح از اتوماسیون نیاز به در نظر گرفتن بودجه‌ای عظیم دارد. مطالعهٔ انجام شده توسط موسسه پژوهشی Nucleus در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که میانگین هزینهٔ کسب‌و‌کار‌ها برای بهره‌بردای از یک ERP مستقر در محل (on-premises ERP)، که شامل نرم‌افزار‌، سخت‌افزار، مشاوره، نیروی انسانی و آموزش است، چیزی در حدود ۸ میلیون دلار می‌شود.

این در حالی است که متوسط هزینه برای ERP‌های مبتنی بر رایانش ابری رقمی در حدود ۲.۶ میلیون دلار است. شاید به همین خاطر است که حالا اغلب مدیران ارشد و اجرایی موافق این موضوع هستند که زمان برچیدن دیتاسنتر‌ها و مهاجرت به فناوری ابری فرا‌رسیده است.

غیر از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قدم نهادن در دورانِ تغییراتِ کسب‌و‌کار، در این یادداشت به  ۹ دلیل دیگر پرداختیم که چرا باید از ERP‌های مستقر به سمت ERP‌های ابری مهاجرت کنیم؟

۱. تصمیم‌گیری دقیق‌تر و پرسود‌تر با تحلیل‌های داخل برنامه‌ای  و یادگیری ماشین۱

ERP‌های مبتنی بر رایانش ابری مجهز به امکان ارائهٔ تحلیل‌های داخل برنامه‌ای (built-in) هستند. امکانی که کمک می‌کند داده‌های تاریخچه‌ای کسب‌و‌کار را تحلیل کنیم و عملکرد فعلی و آینده را مورد سنجش قرار دهیم. نتیجهٔ این تحلیل‌ها می‌تواند به اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه و همه‌جانبه دربارهٔ چگونگی رشد سازمان‌ در آینده، به ما کمک کند.

کسب‌و‌کار‌ها هم‌چنین با استفاده از فناوری یادگیری ماشین و الگوریتم‌های هوش تطبیقی۲ که درون سیستم‌های نوین منابع انسانی، مالی و زنجیرهٔ تامین استفاده می‌شود؛ می‌توانند الگو‌های عملکردشان را شناسایی کنند. مانند این که کدام تامین‌کننده پرداخت‌هایی به موقع داشته و کدام‌شان باید از شبکهٔ تامین‌کننده‌ها خارج شوند.

۲. حذف فعالیت‌های کم‌ارزش و پردازش تراکنش‌های دستی

با استفاده از تکنولوژی‌های OCR (تشخیص خودکار کاراکتر‌ها) و IDR (تشخیص هوشمند اسناد) دیگر لازم نیست کارکنان واحد مالی ساعت‌ها وقت‌شان را صرف ثبت دستی داده‌ها و تطابق جداول مالی کنند. در عوض آن‌ها می‌توانند بیش‌تر روی فعالیت‌های استراتژیکی مثل تحلیل داده‌ها، مدیریت عملکرد‌های مالی و تصمیم‌سازی تمرکز کنند.

۳. آگاهی از زمان واقعی عملکردِ عملیات روزانه و روند‌های مالی در دستگاه‌های مختلف

نرم‌افزار‌های مبتنی بر رایانش ابری که جایگزین نرم‌افزار‌های صفحه گسترده شده‌اند از امکانات گرافیکی و ابزار‌های بصری بهتری بهره می‌برند. نرم‌افزار‌هایی که حالا در دستگاه‌های مختلف اعم از دسکتاپ، لپتاپ، تبلت و تلفن‌های همراه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل مدیران مالی، مدیران رده میانی، حسابداران، حسابرس‌ها و تحلیل‌گر‌ان می‌توانند در هر زمانی، از هر نقطه‌ای و با هر دستگاهی گزارش‌‌های اختصاصی‌شان را استخراج، مانده‌حساب‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل و تصمیم‌های مرتبط را اتخاذ کنند.

۴. با استفاده از منابع داده‌ای مختلف و قالب های گزارش‌گیری پیش ساخته پایان دورهٔ مالی ماهانه را زود‌تر مدیریت کنید

برنامه‌های ERP نوینِ مبتنی بر رایانش ابری با ادغام مستقیم برنامه‌های مالی، حساب‌های دفتر کل، و دیگر ماژول‌های نرم‌افزاری مستقر یا ابری، ثبت در دفتر روزنامه را خودکار و استاندارد می‌کنند. این موضوع به کارکنان واحد مالی این امکان را می‌دهد که به سادگی داشبورد‌های عملکرد را ساخته و به اشتراک بگذراند. هم‌چنین آن‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه وضعیت جریان نقدینگی، ترازنامه و صورت سود و زیان را تحلیل کنند.

۵. انطباق با تغییر مقررات و استاندارد‌های حسابداری با استفاده از سرویس‌های ابری مدیریت درآمد

همیشه تنظیم مقررات جدید برای مدیریت قراداد‌ها می‌تواند کسب‌و‌کار‌ها را با پیچیدگی‌های زیادی روبرو کند. ماژول‌های ERP ابری حالا ابزار‌های پیش‌ساخته‌ای دارند که به سازمان‌ها برای تطابق با نسخهٔ جدید استاندارد‌های بین‌المللی گزارش‌گیری‌های مالی (IFRS15) و کمیتهٔ تدوین استاندارد‌های حسابداری (ASC 606) کمک می‌کنند. این ابزار‌ها هم‌چنین تیم‌های مالی را قادر به ساخت گزارش‌هایی می‌کند که به وسیلهٔ آن می‌توانند تشخیص دهند آیا در معرض روبرو شدن با ریسک تعهدات عملکرد هستند یا این‌که تخصیص منابع مالی و شناسایی درآمد‌ها به درستی انجام پذیرفته است.

۶. مدیریت ریسک خودکار با ابزار‌های ابری مدیریت ریسک، حاکمیت شرکتی و تنظیم مقررات

طراحی و تست‌های ریسک در ماژول‌های ERP مستقر باعث اتلاف وقت زیادی می‌شد و نیاز بود کارکنان رکورد‌های عظیمی از اطلاعاتِ سال‌های متمادی را در میان صفحات گسترده غربال کنند. در نتیجه، بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها اقدامات لازم برای پاسخ به الزامات قانونی را انجام می‌دادند؛ اما تمایلی به کنترل همهٔ دفتر‌های حسابداری برای کسب اطمینان از پیروی اقدامات‌شان از سیاست‌های داخلی و ساختار‌های سازمانی خودشان نداشتند. بدون کنترل‌های مناسب، کسب‌و‌کار‌ها نسبت به موارد احتمالی تخلف‌های داخلی و دیگر تخلف‌های مالی بیش‌تر آسیب‌پذیر می‌شوند. ابزار‌های ERP مبتنی بر رایانش ابری قالب‌های کنترل‌گر آماده‌ای دارند که خیلی راحت‌ با آن‌ها، نقش‌ها تخصیص داده شده و  وظایف از یکدیگر جدا می‌شوند.

۷. استخراج حداکثر ارزش از سرمایه‌گذاری و دارایی‌های موجود با استفاده از فناوری زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)

شرکت‌ها پول زیادی را صرف سیستم‌های مستقری می‌کنند که چندان پتانسیل‌ بازگشت سرمایه در آن‌ها لحاظ نشده است. در مقابل استفاده از تکنولوژی «زیرساخت به عنوان سرویس۳ / IaaS»  یک راه عملی برای کسب‌و‌کار مهیا می‌کند تا به وسیلهٔ آن، با انعطاف‌پذیری بیش‌تری با صرف هزینه‌های اندک و بدون از دست دادن سرمایه‌گذاری‌های موجود بتوانیم از پروژه‌های فناوری اطلاعات خود نفع ببریم. با استفاده از IaaS شرکت‌ها به راحتی می‌توانند مجموعه‌ای از قابلیت‌های موجود در برنامه‌های مستقرِ مدیریت سرمایه‌های انسانی، مدیریت منابع سازمانی یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را به محیط ابری بیاورند که در آن امکان به اشتراک‌گذاری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها وجود دارد.

۸. سرعت بخشیدن به نوآوری با استقاده از پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

استفاده از فناوری «پلتفرم به عنوان سرویس۴ / paas » به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند تا هم توسعهٔ نرم‌افزار و هم نمونه‌های تولیدی را در فضای ابری شبیه‌سازی کنند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند بدون به خطر انداختن نمونه‌های زنده (چه در فضای ابری و چه در فضای مستقر) و خطر آفلاین شدن کسب‌و‌کار  به طور همزمان برنامه‌های جدید را تست و یا آن‌ها را سفارشی‌سازی کنند.

۹. پایش و نظارت بر کل کسب‌و‌کار تنها از یک پلتفرم مبتنی بر رایانش ابری

تقریباً همهٔ برنامه‌های ERP را به عنوان ستون‌فقراتِ یک سیستم کسب و کار می‌شناسیم اما تنها برنامه‌های ERP مبتنی بر رایانش ابری هستند که به سادگی با سیستم‌های مستقر قبلی، دیگر برنامه‌های مبتنی بر رایانش ابری، برنامه‌های شرکت واسطه (third party apps)، پلتفرم‌های موبایل و اینترنت اشیاء قابلیت یکپارچه‌سازی دارند. قابلیتی که هر کسب‌و‌کار، هر واحدی از کسب‌و‌کار و هر دپارتمانی را می‌تواند به یک قوهٔ محرکه برای تحلیل کسب‌و‌کار تبدیل کند.

پانوشت:

۱. یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین Machine learning  به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آن‌ها، رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی یادگیری پیدا می‌کنند.

۲. یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی که در آن برآورد‌های آماری داده‌های بزرگ با دانش و تخصص انسانی ترکیب می‌شود.

۳. IaaS یکی از سرویسهای ابری است که درآن زیرساخت به عنوان سرویس در اختیار شرکت‌ها ومشتریان قرار می‌گیرد. این شکل از ارائه خدمات، امکانی را برای مشتری فراهم کرده که شامل توان پردازشی، فضای ذخیره سازی، شبکه‌ها ودیگر منابع پایه‌ای محاسباتی است. به گونه‌ای که مشتری می‌تواند نرم‌افزار دلخواه خود که می‌تواندشامل سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی باشد را روی آن قرار داده و اجرا نماید. مشتری زیرساخت زیرین را مدیریت نمی‌کند ولی روی سیستم عامل، فضای ذخیره‌سازی و برنامه‌های قرار داده شده کنترل دارد. درIaaS  نسبت به خدمات دیگر ابری مثل PaaS و SaaS کنترل بیشتری بر زیرساخت وجود دارد.

۴. پلتفرم به عنوان سرویس بسترهای برخطی برای ایجاد، آزمایش و راه اندازی برنامه‌های تحت وب فراهم می‌کند که می‌توانند با بهره مندی از ابزارهای برنامه نویسی و توسعهٔ نرم‌افزار مبتنی بر مرورگر مورد استفاده قرار گیرند. ایجاد یک برنامه با استفاده از خدمات PaaS نسبت به رویکرد سنتی در برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار با کار کمتر و در زمان کوتاه تری انجام می‌شود، دیگر نیازی به نصب و پیکربندی بسترها و ابزارها و برنامه‌های گسترش نرم‌افزار نیست.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.