سال ۱۳۹۵ هجدهمین سال فعالیت پگاه آفتاب در حوزهٔ تولید نرم‌افزار‌های سازمانی بود. در تمام این سال‌ها تلاش کردیم ضمن ارائهٔ راهکار‌های پیشرو در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، در توسعهٔ هر راهکار با توجه به نیاز‌ها و تحولات روز نیز بکوشیم.

مهم‌ترین اتفاق از جنس توسعه در سال ۱۳۹۵، توسعهٔ زیرساخت ERP پگاه آفتاب، به عنوان پرنفوذ‌ترین راهکار فناورانهٔ صنعت نیروگاهی، بود. اقدامی که قدمی بلند از سوی ما به سوی حرکت دادن فرایند‌های نیروگاهی به لبهٔ تکنولوژی است.

در سالی که گذشت علاوه بر توسعهٔ زیرساخت؛ ارائهٔ خدمات تولیدی، کارشناسی، مشاوره و آموزش در جهت رفع نیاز‌ها و پاسخ به درخواست‌های بهره‌برداران ERP پگاه آفتاب نیز به عنوان بخشی جدانشدنی از فعالیت‌های پگاه آفتاب دارای پیشرفت‌هایی چشمگیر بود.

در گزارش زیر نگاهی اجمالی به بخشی از دستاورد‌های پگاه آفتاب در سال ۱۳۹۵ انداخته‌ایم.

اینفوگرافی گزارش سالانه پگاه آفتاب ۱۳۹۵

توسعهٔ agile BPMS؛ زیرساخت جدید ERP پگاه آفتاب

در سال ۱۳۹۵ پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، زیر‌ساخت جدید تحت عنوان agile BPMS با همکاری گروهی آلمانی – اسپانیایی به مرحلهٔ تولید نهایی رسید. طبق برنامه‌ریزی انجام شده از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ تولید سایر ماژول‌ها با اولویت حوزه‌های فنی در دستور کار تولید قرار گرفته است. زیرساخت جدید، ابزاری مبتنی بر تکنولوژی ابری (Cloud Base) و تحت وب است که به منظور طراحی و مدیریت فرایندهای کسب و کار توسعه یافته است. از مزیت‌های agile BPMS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱. امکان استفاده از  ماژول‌های مختلف ERP پگاه آفتاب به عنوان وب سرویس (بدون نیاز به نصب روی سرور) با توجه به ابری بودن agile BPMS

۲. امکان استفاده از ERP پگاه آفتاب در دستگاه‌های مختلف اعم از موبایل، تبلت و رایانه‌های رومیزی با سیستم عامل‌های مختلف

۳. امکان به‌کارگیری و بهره‌مندی از استاندارد‌های BPMN2 در طراحی و مدیریت فرایند‌های کسب‌وکار

۴. امکان  ایجاد داشبورد‌های مدیریتی در راستای هوشمند‌سازی کسب‌و‌کار

۵. فراهم کردن امکان توسعه نیازهای جدید نرم‌افزاری و همچنین توسعه و تغییر ماژول‌های تولیدی ERP پگاه آفتاب توسط راهبر و در برخی موارد حتی توسط کاربر

۶. …

توسعه و تولید ماژول‌های جدید ERP پگاه آفتاب

در سال ۱۳۹۵ با توسعه و تولید ماژول‌های جدید ERP پگاه آفتاب، تعداد فرایند‌های نیروگاهی که زیر پوشش ERP قرار گرفته‌اند به بیش از ۱۰۰ فرایند رسید. این تعداد از فرایند پوشش داده شده، سطح بالایی از یکپارچگی و مکانیزاسیون را به نمایش می‌گذارد که به منزلهٔ محیا شدن امکان مدیریت، پایش و بازطراحی فرایندهای کسب و کار و کاهش هر چه بیش‌تر بوروکراسی کاغذی است.

در سالی که گذشت دو ماژول به ماژول‌های ERP پگاه آفتاب اضافه گردید:

 ۱. ماژول لاک شیت، که امکان گردآوری مقادیر پارامتر‌های عملیاتی تجهیزات را از طریق دستگاه‌های   handheldمجهز به سیستم عامل اندروید فراهم می‌آورد. این ماژول بر خلاف عموم نرم‌افزار‌های مشابه امکان استفاده بر روی سخت‌افزار‌های اندرویدی رایج در بازار را فراهم می‌کند. هم‌چنین این ماژول به صورت کاملاً یکپارچه امکان سرویس‌دهی به فرمول‌های PM و CBM را دارا است.

  ۲. ماژول گزارش خروج و راه‌اندازی واحد، که به قابلیت ارسال پیامک از طریق وب سرویس مجهز است.

بازآفرینی ماژول‌های ERP پگاه آفتاب

علاوه بر تولید ماژول‌های جدید، پگاه آفتاب با در نظر گرفتن تغییرات گستردهٔ اعمال شده در فرایند‌های جاری نیروگاه‌ها، اقدام به بازآفرینی دو ماژولِ مدیریت آموزش با همکاری نیروگاه شازند و ماژول مدیریت جلسات با همکاری نیروگاه قم نمود.

توسعهٔ CRM  پگاه آفتاب

در راستای درخواست‌های توسعهٔ سطح تعاملات و فراهم کردن ارزیابی بر‌خطِ عملکرد خدمات و پشتیبانی توسط بهره‌برداران ERP، امکان ارزیابی کمی و کیفی ارائه خدمات به ازای هر درخواست رسیدگی شده در سامانهٔ CRM فراهم آمده است.

هم‌چنین ارتقای سامانهٔ CRM جهت دسترسی همهٔ کاربران با امکان ارائه نظرات در پایان سال ۱۳۹۵ در دستور کار تیم تولید قرار گرفت. این امکان اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ آمادهٔ بهره‌برداری خواهد بود.

بهره‌برداران جدید، گستردگی به وسعت ایران

در سالی که گذشت ۶ بهره‌بردار جدید به گسترهٔ استفاده‌کنندگان از ERP پگاه آفتاب پیوستند. حالا دامنهٔ جغرافیایی این محصول استراتژیک به ۱۸ استان رسیده که این نشان‌دهندهٔ گستره‌ٔ نفوذ جغرافیایی محصولات پگاه آفتاب است.

افزایش کاربران ERP پگاه آفتاب

در سال ۹۵ با افزوده شدن بهره‌برداران جدید به ERP نیروگاهی، تولید ماژول‌های جدید و بازآفرینی برخی از ماژول‌ها، ۸۰۰ کاربر به کاربران  ERP‌نیروگاهی اضافه شد. با نرخ رشدی در حدود ۱۰ درصد تعداد کاربران ERP نیروگاهی در پایان سال ۱۳۹۵ به عدد ۸۷۰۰ کاربر رسید.

تشکیل کمیته محصول ERP پگاه آفتاب

در ادامه تجربه کمیته‌های محصول اختصاصی هر نیروگاه که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، شکل‌گیری کمیته‌ای متمرکز تحت عنوان کمیتهٔ  محصول ERP نیروگاهی با استفاده از ظرفیت متخصصان صنعت نیروگاهی کشور از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته به انجام رسید.

۲۷ مهرماه اعضای این کمیته طی انتخاباتی به میزبانی نیروگاه بعثت توسط نمایندگان نیروگاه‌های کشور انتخاب شدند. کمیته محصول ERP   نیروگاهی قرار است در حیطه‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی در حوزه‌های مرتبط با ERP فعالیت کند.

گزارش خدمت‌رسانی به بهره‌برداران

در سالی که گذشت به ۱۹۶۷ درخواست ثبت شده در سامانهٔ CRM، شامل درخواست‌های تولیدی، درخواست توسعهٔ نرم‌افزار و درخواست انجام خدمات کارشناسی از سوی پگاه آفتاب پاسخ داده شد. پگاه آفتاب با توجه به این رقم، ماهیانه به ۱۶۴ و روزانه (روز کاری) به ۶.۸ درخواست پاسخ داده است. هم‌چنین نزدیک به صددرصد درخواست‌های تولیدی از سوی پگاه آفتاب با پاسخ مواجه شده است.

از میان این ۱۹۶۷ درخواست سهم نوع درخواست‌ها به تفکیک موارد زیر بوده است:

 ۱. ارائه خدمات کارشناسی: ۸۰۳ مورد معادل ۴۰.۸۲ درصد از کل درخواست‌های ورودی

 ۲. درخواست‌های تولیدی: ۷۵۷ مورد معادل ۳۸.۴۸ درصد از کل درخواست‌های ورودی

۳. توسعهٔ نرم‌افزار: ۴۰۷ مورد معادل ۲۰.۷ درصد از کل درخواست‌های ورودی

هم‌چنین ۱۳۹۲۴ نفر ساعت صرف خدمات پاسخگویی، مشاوره و همراهی در استقرار و آموزش، ۹۶۰۰ نفر ساعت صرف خدمات تولید و توسعه نرم‌افزاری و ۷۵۱۲ ساعت صرف تحقیق و توسعه شده است.

هدیه ویژه پگاه آفتاب

در اسفند ماه سال ۹۵، پگاه آفتاب تصمیم به هدیه دو ماژول ERP به دو گروه از بهره‌برداران گرفت. ماژول خروج و راه‌اندازی واحد برای دارندگان نرم‌افزار نت (نگهداری تعمیرات) پگاه آفتاب و ماژول کلون (مدیریت ارسال پیامک و ایمیل به ازای کاربران ایستگاه کاری) برای دیگر بهره‌برداران ERP پگاه افتاب.ش


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.