ویدئو‌های آموزش زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 به زبان فارسی در ۲۲ قسمت تهیه شده است. این مجموعه به مباحث پایه‌ای این زبان از جمله مفاهیم «فرایند»، «انواع Gateway‌ها»، «Pool و Lane»، «اتصالات»، «زیرفرایند‌ها» و دیگر عناصر موجود در BPMN 2.0 می‌پردازد.

فرایند کسب و کار چیست؟

هر سازمانی اعم از سازمان‌های دولتی، بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری و موسسات غیر انتفاعی یا محصولی تولید می‌کنند و یا به افراد مختلف و نهاد‌های دیگر خدمتی را ارائه می‌دهند. برای تولید یک محصول و ارائه خدمتی به خصوص، نیروها و ماشین ‌آلات باید مجموعه فعالیت‌هایی از قبیل تولید، تضمین کیفیت، بسته بندی، بارگیری و فروش آن محصول را انجام دهند.

علاوه بر این فعالیت‌ها، سازمان‌ها برای تولید محصول و ارائه خدمت نیاز به هماهنگی و حمایت نیز دارند. به این معنی که یک سازمان به خدماتی نیاز دارد تا به شکل موثرتری کار کند. به عنوان مثال مباحث مربوط به مدیریت، خدمات اطلاع‌رسانی، خدمات حقوقی، بازاریابی و مواردی از این قبیل از جمله مواردی هستند که در کنار فعالیت‌ها به تسریع هدف هر سازمان کمک می‌کند.

به مجموعه کارهایی که برای ایجاد هماهنگی در یک سازمان یا شرکت برای رسیدن به یک هدف مشخص دنبال می‌شود؛ فرایند‌ کسب ‌و‌ کار  Business Process می‌گوئیم.

هر فرایند کسب‌ و‌ کار برعهدهٔ یک سازمان است اما این فرایند می‌تواند  با فرایند‌های کسب‌و‌کار سازمان‌های دیگر تعامل داشته باشد. به عنوان مثال ارتباط سازمانی با «تامین کنندگان»، «دفاتر مرکزی» و «مراکز بین‌المللی» از جمله این موارد هستند. مجموعه فرایند کسب‌و‌کار و این ارتباطات نشان‌دهندهٔ خروجی آن سازمان است. خروجی‌ای که برای تعیین ارزش برای مشتریان آن سازمان کاملا ضروری است.

برخی از فرایند‌های کسب‌و‌کار دارایی‌های سازمان هستند و سازمان باید به شدت از آن‌ها مراقب کند. اولین قدم تشخیص ارزش این دارایی تشخیص فرایند آن است. هنگامی که سازمانی فرایند‌های خود را بشناسد؛ با مشاهده و تحلیل این فرایند‌ها می‌تواند به محدودیت‌ها و چالش‌های فرایندی خود پی ببرد.

پس از تشخیص فرایند‌های کسب و کار در داخل سازمان قدم منطقی بعدی، اعمال تغییرات لازم در فرایند‌های کسب ‌و ‌کار سازمان است؛ تغییراتی که در جهت بهبود فرایند‌ها بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.