ویدئو‌های آموزش زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 به زبان فارسی در ۲۲ قسمت تهیه شده است. این مجموعه به مباحث پایه‌ای این زبان از جمله مفاهیم «فرایند»، «انواع Gateway‌ها»، «Pool و Lane»، «اتصالات»، «زیرفرایند‌ها» و دیگر عناصر موجود در BPMN 2.0 می‌پردازد.

BPMN چیست؟

BPMN چیست؟ BPMN مخفف عبارت «نماد‌ها و عناصر مدل‌سازی فرایند‌های کسب‌ و کار Business Process Model and Notation» است. می‌توان به BPMN مجموعه‌ای از نماد‌های استاندارد برای مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار نیز را اطلاق کرد. استانداردی که در بیش از ۵۰۰ صفحه نماد‌ها، سنجه‌ها، اشکال و عناصر مختلفی را برای این کار تبیین کرده است. شعار اصلی BPMN ایجاد نماد‌هایی قابل فهم برای همهٔ کاربران کسب و کار است. این در اصل بدین معنی است که BPMN روش‌های (یا بهتر است بگوئیم زبان) استانداردی برای ارتباط میان ذینفعان فرایند‌های کسب و کار مختلف ایجاد کرده است. ذینفعانی مانند: مالک فرایند، مجریان فرایند، تحلیل‌گران فرایند و مهندسان فناوری اطلاعات که همگی در فرایند‌های کسب و کار وظیفه‌ای را برعهده دارند.

آخرین نسخهٔ ارائه شده از BPMN شامل بیش از ۱۰۰ عنصر یا نماد و قوانین مربوط به کارگیری و ارتباط آن‌ها در مدل‌سازی فرایند است. این نماد‌ها در انواع مختلفی از نقشه‌های فرایندی با هر سناریویی قابل استفاده هستند.

نقشه فرایندی یا BPD، دیاگرام همکاری یا همان Collaboration Diagram، دیاگرام رقص‌آوایی chorography Diagram و دیاگرام مکالمه Conversation Diagram در فرایند‌های کسب و کار اهداف مختلفی اعم از تحلیل فرایند، بهبود فرایند، ارتباط فرایند محور و معیار‌های لازم برای رسیدن به راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات  در حوزهٔ کسب و کار را در دورهٔ عمر فرایند کسب و کار برآورده می‌کنند.

علاوه بر کاربرد بصری BPMN از طریق این زبان مدل‌سازی ،می‌توان مدل اولیه‌ای ترسیم کرد که معنای عناصر بصری و غیربصری و روابط درونی آن‌ها را مشخص کند.

نتیجهٔ معنایی عناصر BPMN که برای تعریف مدل‌های فرایند کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرند کاملاً برای اجرای موتور‌های فرایند کسب و کار مفید هستند.

مهم‌ترین مزیت BPMN در مقایسه با فناوری‌های پیچیده این است که دیاگرام فرایند‌ کسب و کار که شامل عناصر بصری BPMN است می‌تواند به راحتی از طریق کد‌های مبتنی بر فرمت XML در BPMN به مدل‌های اجرایی فرایند کسب و کار تبدیل شود.

BPMN که توسط کمپانی OMG  (Object Management Group) حمایت می‌شود یک استاندارد عملی برای مدل‌سازی و خودکارسازی (اتوماسیون) فرایند است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.