ویدئو‌های آموزش زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 به زبان فارسی در ۲۲ قسمت تهیه شده است. این مجموعه به مباحث پایه‌ای این زبان از جمله مفاهیم «فرایند»، «انواع Gateway‌ها»، «Pool و Lane»، «اتصالات»، «زیرفرایند‌ها» و دیگر عناصر موجود در BPMN 2.0 می‌پردازد.

زبان BPMN استانداردی برای مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار است که در حال حاضر ویرایش دوم آن در ۵۰۰ صفحه در دسترس کابران کسب و کار قرار دارد و ویژگی‌های این استاندارد مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار را تشریح می‌کند.

این استاندارد علاوه بر مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار جنبه‌های اجرایی آن را نیز پوشش می‌دهد.

با استفاده از زبان مدل‌سازی BPMN به عنوان استاندارد بصری مدل‌سازی فرایند‌های کسب و کار می‌توان انواع دیاگرام‌ها را تعریف و ترسیم کرد. مانند: نمودار فرایند Process Diagram، نمودار همکاری Collaboration Diagram، نمودار مکالمه Conversation Diagram  و نمودار رقص‌آوایی Choreography Diagram.

برای هر کدام از انواع این نمودار‌ها باید معنا و مفهوم، نحوهٔ استفاده و شکل بصری عناصر زبان BPMN تعریف شود. منظور از نحوهٔ استفاده از اجزاء و عناصر BPMN ترکیب این عناصر به صورتی است که نمودار‌های فرایندی معتبر و قابل پذیرش بسازند.  منظور از معنا و مفهوم در جملهٔ بالا هم مفهوم هر یک از نماد‌ها به تنهایی بدون در نظر گرفتن آن‌ها در نمودار‌های فرایندی کسب و کار است.

به علاوه، هر عنصر BPMN معمولاً در چند حالت مختلف قابل تعریف است. به عنوان مثال یک فعالیت (Activity) می‌تواند تکرار شونده (Repeating Activity) یا جبران‌کننده باشد (Compensating Activity) باشد.

زبان مدل‌سازی BPMN2.0 فرمت تبدیلی برای نمودار‌ها تعریف می‌کند که انتقال نمودار ها را در بین ابزار‌های مختلف مدل‌سازی فراهم می‌سازد. این زبان مدل‌سازی در کنار نمایش بصری اجرای فرایند را نیز تعریف می‌کند. که به دقت مشخص می‌سازد که چطور موتور های فرایند باید مدل‌های فرایند را ترجمه و تفسیر کنند. به عنوان مثال برای عنصر یا نماد وظیفه (Task) به خوبی مشخص شده که در هر وضعیتی در موتور فرایند چگونه باید اجرا شود.

معانی اجرای فرایند (Semantics) به عنوان فرمتی قابل جایگزینی برای موتور‌های فرایند بر مبنای BPMN یا BPEL تعریف می‌شوند.

 به طور خلاصه زبان مدلسازی BPMN مجموعه نماد‌هایی برای مدل‌سازی کسب و کار است. این زبان هم‌چنین می‌تواند فرمتی قابل جایگزینی برای تبدیل فرایند‌هایی که با زبان BPMN مدل‌سازی شده‌اند را برای دیگر ابزار‌های مختلف فراهم سازد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.