پس از سال‌ها تجربه در استقرار پروژه‌های ERP باید به سه نکته اشاره کنیم که که احتمالاً به شما در انتخاب اولین ERP‌تان کمک خواهد کرد.

۱. ERP توسط رایانه اجرا می‌شود ولی تنها یک نرم‌افزار نیست

هر کسب‌و‌کاری را می‌توان این‌گونه دید: در یک طرف شخصی هست که چیز‌هایی را از شخص یا اشخاص دیگر می‌خرد. وقتی یک جنس ۱۰۰ میلیونی می‌خرید در درجهٔ اول با یک شخص سروکار دارید اما این معامله سطوح دیگری هم دارد. سطوحی مانند کاری که یک کاربر پای دستگاهی در یک واحد کارخانه انجام می‌دهد تا محصول نیمه‌کاره‌ به موقع و در بهترین

شرایط به مرحلهٔ بعدی فراوری برسد.

ERP کمک می‌کند تا برای فعالیت‌های بعدی کسب‌و‌کارتان برنامه‌ریزی و همهٔ اطلاعات از فعالیت‌های فردی در تمام سازمان‌تان را تا زمانی که نیاز داشته باشید نگهداری کنید.

انتخاب ERP را تنها به عنوان یک پروژهٔ فناورانه تعریف نکنید. ERP ابزاری است که به کمک نیرو‌ها و کارکنان شما می‌آید و کسب‌و‌کارتان را در مسیری که باید باشد مدیریت می‌کند.

۲. ERP بی نقص وجود ندارد

احتمالاً این جمله خیلی‌ها را شوکه می‌کند. ولی از گفتنش گریزی نیست. شما به چند مورد در ERP انتخاب شده‌تان بر‌می‌خورید که آن طور که می‌خواهید با کسب‌و‌کارتان سازگار نیست. این‌ موارد مشکل‌زا ممکن است خطاها یا همان باگ‌های برنامه باشند؛ اما معمولاً این‌چنین نیست. این تفاوت‌ها اغلب به این دلیل به وجود می‌آیند که روش شما برای انجام کار‌ها با روش برنامه‌نویسان و توسعه‌دهنگان ERP متفاوت است.

در صورتی که تدبیر و تجربه وجود داشته باشد به ندرت این گونه تفاوت‌ها باعث ایجاد مشکل اساسی می‌شود. اگر تیم‌های ما (تیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و تیم متخصصین کسب‌و‌کار) شروع به هم‌فکری و به اشتراک‌گذاشتن دانش و تجربهٔ خود کنند می‌توانیم تقریباً همیشه به راهکاری برسیم که کاملاً رضایت‌بخش باشد. راهکاری که می‌تواند همزمان با این که با قواعد و قوانین شما منطبق باشد عملیات‌های شما را هم، روز به روز ساده‌تر کند.

گاهی اوقات، راه دیگری هم وجود دارد: می‌توانیم فرایند‌های‌مان را به آن فرایندی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در ذهن دارند تغییر دهیم. فرایند‌ها در سال‌های طولانی از سوی تعدادی از باهوش‌ترین افرادی که همیشه برای کسب‌‌و‌کار ما کار کرده‌اند ساخته شده‌اند. ولی گاهی اگر فرایند جایگزین را امتحان کنیم احتمالاً به خوبی و حتا بسیار بهتر از فرایند قبلی کار خواهد کرد.

 

۳. مدیریت تغییر سخت‌تر از انتخاب ERP است

انتخاب و استقرار یک ERP در هر سازمانی یک اَبَر تصمیم است. انتخاب و استقرار ERP پروژه‌ای است که معمولاً به خوبی مستندسازی می‌شود و اغلب به عنوان مجموعه‌ای از گام‌ها که باید با احتیاط و به ترتیب طی شوند در نظر گرفته می‌شود. گامی را به پایان برسان و گام بعدی را بردار.

مطمئن باشید همان‌طور که در برابر هر تغییری در سازمان‌تان با مقاومت قطعی روبرو می‌شوید دربارهٔ استقرار ERP هم این مقاومت را خواهید دید.

مدیریت تغییر از دنیای روانشناس‌ها و جامعه‌شناس‌ها می‌آید. بسیاری از نیرو‌ها  بعد از مدت کوتاهی ERP را قبول خواهند کرد اما در عوض به کندی رفتار خود را تغییر می‌دهند. همه این وضعیت را تجربه کرده‌ایم: بعضی از کارکنان از مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها استفاده می‌کنند ولی هنوز برای یک سری از فعالیت‌ها از کار با کاغذ دست نمی‌کشند. فرایند‌های ERP می‌توانند همهٔ این کارهای کاغذی را به شکلی سریع‌تر و البته ساده‌تر تبدیل به فعالیت‌های الکترونیکی کند.

مدیریت تغییر در بحران اتفاق می‌افتد. در نهایت اگر نیرو‌ها از فرایند‌های ERP استفاده کنند مدیریت تغییر شما با موفقیت روبرو خواهد بود و اگر آن‌ها به رویه‌های سابق بازگردند آن وقت شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.