در سلسله مطالب «هوشمند سازی کسب‌و‌کار نیروگاهی» به موضوع به کارگیری هوش تجاری در صنعت تولید برق پرداختیم. در قسمت ششم موضوع راهکار «پگاه آفتاب» به منظور هوشمند سازی کسب‌و‌کار در صنعت نیروگاهی است.

کسب‌وکار نیروگاهی به واسطه راهبردی بودن اساس تولید برق و استفاده از فناوری پیشرفته در بهره‌برداری نیروگاه همیشه با چالش انتقال فناوری و انتقال دانش مواجه بوده است که این خود یکی از موانع بسیار مهم در پیشرفت صنعت تولید برق بوده است.

پگاه آفتاب با تجربه‌ی حاصل از سالیان متمادی حضور خود در صنعت تولید برق و نگرش عمیق نسبت به نیازهای اساسی تولید برق و بهره‌برداری از نیروگاه‌های کشور نسبت به حل این چالش اقدام کرده و با توجه به رایزنی‌های گسترده با فعالان صنعت تولید برق کشور نسبت به ارایه محصول جدید هوشمندسازی کسب‌وکار نیروگاهی اقدام نموده است.

محصول هوشمندسازی کسب‌وکار نیروگاهی پگاه‌آفتاب طراحی شده است، تا با جمع‌آوری و پاک‌سازی داده‌های ثبت‌ شده در سامانه نرم افزای مدیریت و برنامه ریزی منابع نیروگاهی (ERP) تصویرسازی داده‌‌های نیروگاه را برای شناسایی روندهای ناپیدای سازمان عملیاتی نماید.

این محصول شاخص‌‌های کلیدی عملکرد کسب‌وکار را در قالب داشبوردهای مختلف بنا به نیازهای مدیران و کارشناسان نیروگاه در نقش‌های مختلف سازمانی از جمله مدیریت عامل، معاونت تولید و بهره‌برداری، معاونت تعمیرات، معاونت مهندسی و برنامه ریزی ،معاونت اداری و منابع انسانی و مدیریت مالی فراهم می‌آورد.

مزایای هوشمندسازی کسب‌وکار پگاه آفتاب در کنار ERP پگاه آفتاب

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) پگاه آفتاب بیش از پانزده سال است که به نیروگاه‌های کشور در بهره‌برداری هر چه بهتر نیروگاه‌های کشور کمک کرده است. این سیستم مدیریتی جامع، راهگشای حل بسیاری از معضلات نیروگاهی از جمله از دست رفتن اطلاعات و داده‌ها و جلوگیری از عدم تمرکز در مدیریت شده است.

این سیستم با جمع‌آوری داده‌های سازمانی در تمامی لایه‌ها و ایجاد راهکارهای مدیریت داده و مدیریت فناوری اطلاعات بستری بسیار مناسب برای ایجاد راهکار هوشمندسازی کسب‌وکار نیروگاهی فراهم آورده است تا به عنوان قدمی مهم در به روزرسانی صنعت نیروگاهی کشور محسوب شود.

با توجه به این که تعداد قابل توجهی از نیروگاه‌های کشور از ماژول‌های سیستم جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی نیروگاهی (ERP) پگاه آفتاب استفاده می‌کنند، بهره‌برداری همزمان آنها از محصول و خدمات کارشناسی هوشمندسازی کسب‌وکار نیروگاهی پگاه آفتاب می‌تواند برای این نیروگاه‌ها نکات مثبت زیادی به همراه داشته باشد این موضوع انتخاب این محصول را بسیار متمایز می‌نماید در ادامه به مهمترین موارد آنها اشاره شده است.

پیوستگی هوشمندسازی کسب‌وکار با ERP نیروگاهی

از آنجایی که راهکار هوشمندسازی کسب‌وکار به صورت مستقیم از داده‌های داخل سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی استفاده می‌کند استفاده همزمان از راهکار هوشمندسازی کسب وکار پگاه آفتاب می‌تواند یکپارچگی خود را با تمامی سیستم‌های ERP‌ حفظ کرده و مدیریت داده‌ها را به صورت بسیار آسان و سریع میسر سازد.

بهره‌مندی از کارشناسان هوشمندسازی کسب‌وکار آشنا با فرایندهای نیروگاهی

همیشه نگاه متمرکز کارشناسان فناوری اطلاعات بر یک صنعت آنها را قادر می‌سازد تا با سرعت و دقت بیشتری موارد درخواستی خبرگان آن صنعت را درک کرده و با نگاهی همدلانه نسبت به طراحی و اجرای راهکارهایی مبتنی برفناوری اطلاعات اقدام نمایند.

تسهیل و تسریع انتخاب و ارزیابی شاخص‌های کلیدی کسب‌وکار نیروگاهی

یکی از مهمترین مباحث در هوشمندسازی کسب‌وکار نیروگاهی شناسایی شاخص‌هایی است که باید با توجه به نیازهای محیطی و اهداف سازمانی تعیین گردیده و بصورت مستمر مورد پایش قرار گیرد تا بدینوسیله از حرکت سازمان در مسیر صحیح و در امتداد اهداف ترسیم شده اطمینان حاصل گردد .

آشنایی با ساختار داده‌ سیستم‌های در حال بهره‌برداری و پایگاه‌های داده در ERP نیروگاهی

از آنجایی که خشت اولیه هوشمندسازی کسب‌وکار، داده‌های تولید شده در فرایندهای مختلف نیروگاهی می‌باشد ساختار دریافت، پردازش و ثبت این داده‌ها بسیار با اهمیت است. چراکه می‌تواند به ایجاد سریعتر و به صرفه‌تر انباره‌های داده بینجامد.

بهره‌مندی از خبرگان فناوری اطلاعات صنعت نیروگاهی

دسترسی به خبرگان فناوری اطلاعات در صنعت نیروگاهی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و تهیه محصول منطبق با نیازهای اصلی نیروگاه شود. چرا که این خبرگان شناخت نافذی از نیازهای نیروگاهی داشته و می‌توانند به راحتی راهکارهای لازم جهت مواجهه با نیازها را با ابزار و فناوری مناسب از صنعت فناوری اطلاعات پاسخ دهند.

قسمت پنجم: داشبورد‌های هوشمند‌سازی کسب‌و‌کار

قسمت چهارم: شاخص‌های کلیدی عملکرد

قسمت سوم: معماری هوشمند‌سازی کسب‌و‌کار 

قسمت دوم: فواید هوشمند‌سازی کسب‌و‌کار

قسمت اول: تعاریف هوشمند‌سازی کسب‌و‌کار


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.