نرم افزار BPMS کم کد (Low Code) مدلی بصری از ابزار‌ مدیریت فرایند کسب و کار است که ویژگی اصلی آن‌، سهولت در استفاده است. حتی برای کسانی که هیچ آشنایی‌ای با برنامه‌نویس و کدزنی ندارند.

در چنین ابزاری کاربران معمولا چیدمانی کاربرپسند از عناصر را در اختیار دارند که می‌توانند بسیاری از کار‌ها را در آن با Drag & Drop  یا همان کشیدن و انداختن انجام دهند.

مفهوم «کم کد» (Low code) تنها منحصر به دنیای سیستم‌های مدیریت فرایند یا همان نرم افزار‌های BPMS، نمی‌شود. ممکن است شما همین حالا هم به واسطهٔ سرویس‌های سایت ساز آنلاین مشغول کار کردن با  یک سرویس آنلاین «کم کد» باشید. یا شاید با این مفهوم از طریق سرویس‌هایی مثل بلاگر یا وردپرس که برای ساخت وبلاگ استفاده می‌شوند یا کار با نرم‌افزار‌های گرافیکی مثل محصولات ادوبی آشنا باشید.

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از نرم افزار BPMS کم کد می‌توان به افزایش سرعت مدل‌سازی فرایند، بهبود بهره‌وری و افزایش اعتماد به نفس کاربران برای کار با سیستم اشاره کرد. اما این دستاورد‌ها زمانی به دست می‌آیند که نرم افزار BPMS کم کد ما دارای ویژگی‌های به‌خصوصی باشند. با هم تعدادی از این ویژگی‌های حیاتی را مرور می‌کنیم.

۱. آیا نرم‌افزار BPMS بر روی فضای ابری قابل استفاده است؟

بدون شک این اولین سوالی است که باید دربارهٔ یک نرم افزار BPMS بپرسید. حتی با وجود برتری‌های دیگرِ BPMS‌های کم کد، قابلیت استفاده بر روی فضای ابری مهم‌ترین ویژگی یک سیستم مدیریت فرایند کسب‌و‌کار است. استفاده از تکنولوژی ابری امکان دسترسی از راه دور و تبادل اطلاعات در لحظه و از هر نقطه‌ای را برای کاربران نرم افزار محیا می‌کند.

قابلیت استفاده بر روی فضای ابری مهم‌ترین ویژگی یک سیستم مدیریت فرایند کسب‌و‌کار

۲. آیا نرم افزار BPMS برای تلفن‌های همراه بهینه شده است؟

پشتیبانی از تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند یکی دیگر از ملزوماتی است که باید یک نرم افزار BPMS دارا باشد. این که بتوان در هر وضعیتی روی گوشی هوشمند خود به فرایند‌ها دسترسی داشت و به طراحی و مدل‌سازی فرایند پرداخت؛ دیگر یک امکان لوکس نیست بلکه بخشی از روال عادی صنعت نرم‌افزار به حساب می‌آید.

۳. آیا مدل عرضه  BPMS شامل SaaS (نرم‌افزار به عنوان خدمت) می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین مزایای نرم‌افزار‌هایی که به صورت SaaS یا «نرم‌افزار به عنوان خدمت» طراحی شده‌‌اند، مقیاس پذیری آن‌ها است.

در صورت فراهم بودن این امکان شما می‌توانید نسخه‌ٔ به خصوصی از نرم افزار BPMS را سفارش دهید که با توجه به نیاز‌ها، تعداد کاربران و ویژگی‌های مورد نظر شما بهینه شده باشد. این یعنی به اندازهٔ بودجهٔ خود می‌توانید لباسی مناسب کسب و کار خود بدوزید و لازم نیست مانند یک نرم‌افزار آماده، بستهٔ از پیش تعیین شده‌ای را خریداری کنید.

با بهره‌گیری از مدل SaaS امکان ارائه نسخه‌های متناسب با کسب و کار شما را داریم. با ما در تماس باشید

۴. آیا BPMS از سهولت کاربری و ارگونومی مناسبی برخوردار است؟

این موضوع به یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که یک نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب و کار باید دارا باشد، اشاره می‌کند. همهٔ مواردی که در بالا ذکر شد خصوصیات مهمی هستند که این روزها باید از هر نوع نرم‌افزاری انتظار داشت؛ اما در نهایت این سهولت کاربری و ارگونومی مناسب بخش‌های مختلف نرم افزار BPMS است که کاربری اثربخش را میسر می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های BPMS‌های کم کد این است که امکان دسترسی به فرایند‌ها برای افراد ناآشنا به برنامه‌نویسی را نیز فراهم می‌کند؛ این مهم تنها در صورتی کارآمد است که با استفاده  حداکثری از عناصر دیداری و گرافیکی و تامین رابط کاربری مناسب، امکان ارتباط کاربر با امکانات مختلف به بهترین شکل ممکن فراهم شده باشد.

۵. امکان کد نویسی در BPMS تا حد کفایت و به سهولت دردسترس است؟

هرچند در یک BPMS‌ کم کد باید بتوان بسیاری از کارها را بدون نیاز به کدنویسی و داشتن دانش برنامه‌نویسی انجام داد اما به هرجهت برای پیاده‌سازی فرایندهای پیچیده با قواعد کسب و کار گسترده، و فرم‌های کاربری کاربر پسند، داشتن امکانات کدنویسی حتی در این BPMS‌ ها نیز یک ضرورت است.

میزان یکپارچگی محیط کدنویسی با سایر امکانات BPMS کم کد یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی چنین ابزارهایی است. همچنین باید توجه کرد که تا چه حد امکان کد‌نویسی برای تامین نیازهای یک سیستم نرم‌افزاری تحت وب فرایندی در BPMS فراهم آورده شده است. این موضوع به امکانات کد نویسی سمت سرور و سمت کلاینت در نرم افزار BPMS مرتبط است.

در نرم افزار bpms پگاه آفتاب - agileBPMS - امکان کدنویسی سی شارپ در سمت سرور و کدنویسی جاوا اسکریپت در سمت کلاینت فراهم شده است.

در نرم افزار bpms پگاه آفتاب – agileBPMS – امکان کدنویسی سی شارپ در سمت سرور و کدنویسی جاوا اسکریپت در سمت کلاینت فراهم شده است.

۶. امکان ویرایش فرایند‌ها با توجه به بازخورد‌های اجرا وجود دارد؟

بهینه‌سازی فرایند‌ها در چند مرحله و با ارائهٔ نسخه‌های مختلفی انجام می‌شود. لذا یک BPMS باید اطلاعاتی در خصوص کارآمدی فرایند طراحی شده و گلوگاه‌های آن ارایه دهد. همچنین در هنگام ویرایش فرایند باید بتوان تعیین نمود کارهای قبلی همچنان طبق ویرایش قبل به جریان خود ادامه دهند و یا اینکه بطور کامل مبتنی بر جریان فرایندی جدید ادامه یابند. به هر جهت دسترسی به نسخه‌های قبلی فرایند باعث می‌شود که فهم ما از نحوهٔ بهبود فرایند بسیار کارآمدتر باشد. این موضوع هم‌چنین امکان یادگیری تیم پروژه از تجربیات قبلی را محیا می‌کند.

۷. آیا تولید کننده BPMS برای خدمات پشتیبانی و آموزش در دسترس است؟

آموزش به کاربران جدید امر هزینه‌زایی است که می‌شود از آن‌ جلوگیری کرد. به خصوص اگر ابزار BPMS کم کد ما پر از اجزای بصری باشد و مستندات و فیلم‌های آموزشی متناسبی را در اختیار ما قرار دهد. همچنین نکته بسیار مهم این است که نرم‌افزار BPMS برای رفع یک نیاز کوتاه مدت نیست. بلکه هدف از تهیه BPMS ها تامین نیازهای مدیریت فرایندهای سازمان در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین منابع ممکن در طول سالهاست. تا هر زمان که سازمان به حیات خود ادامه می‌دهد، تحول و بهبود اصلی اجتناب ناپذیر است و لذا BPMS ناگزیر از مدیریت و بهبود مستمر فرایندهای سازمان است. بنابراین همواره نیاز به حمایت آموزشی و خدمات پشتیبانی از سوی شرکت مرجع تولید کننده و یا عرضه کننده BPMS وجود دارد. این نیاز بعد از دوران طلایی چندماهه اول بسیار پررنگ تر خواهد بود. لذا توجه به دردسترس بودن این خدمات از اهمیت بسیاری برخوردار است و باعث می‌شود اعضای جدید سریع‌تر به تیم اضافه شده و بهره‌وری شرکت به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

۸. از استاندارد‌ BPMN استفاده می‌کند؟

اگر نرم افزار BPMS کم کد ما همهٔ الزامات بالا را راعایت کرده باشد ولی از نماد‌های ناآشنا و پیچیده در بخش مدل‌سازی فرایند‌ها استفاده کند؛ کاربر نهایی و کاربران دیگر به سختی قادر به استفاده از نرم‌ افزار خواهند بود. نرم افزار BPMS باید از رایج‌ترین استاندارد مدلسازی موجود در بازار که همان BPMN 2.0 است بهره ببرد. استفاده از BPMN 2.0 به دلیل این که تبدیل به یک زبان مشترک جهانی شده است ارتباط‌گیری راحت همه با مدل‌ای فرایندی را تضمین می‌کند.

نرم افزار bpms پگاه آفتاب با نام agilebpms از زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 بهره می‌برد

نرم افزار bpms پگاه آفتاب با نام agilebpms از زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 بهره می‌برد

مجموعه ویدئوهای آموزشی زبان مدل‌سازی فرایند BPMN 2.0 

۹. آیا BPMS علاوه بر مدیریت فرایندها می‌تواند برای تولید نرم‌افزارهای غیر فرایندی نیز بکار گرفته شود؟

هر چند عمده نقش BPMS ها ایجاد یکپارچگی فرایندی بین نرم‌افزارهای مختلف موجود در سازمان می‌باشد، اما در ایران بدلیل اینکه هنوز بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های ما از نظر رفع نیازهای سیستمی خود در سطح مطلوبی نیستند و برخی از نیازهای نرم‌افزاری سازمان‌ها اصلا ماهیت فرایندی ندارند، لذا BPMS باید این اجازه را به شما بدهد که بتوانید نیازهای خود به سیستم‌های اطلاعاتی غیر فرایندی را نیز برطرف نمایید. در اینصورت سازمان بهره‌بردار می‌تواند در یک بستر کاربری همه نیازهای نرم‌افزاری خود را تولید نموده و در اختیار کاربران نهایی قراردهد.

۱۰. امکان اجرای فرایند پایلوت بصورت رایگان را دارد؟

در پایان چگونه می‌توان موارد گفته شده در بالا را بدون پرداخت هزینه گزاف و صرف وقت زیاد ارزیابی کرد؟ این نکته مهم است که قبل از خرید یک نرم افزار BPMS بتوانید قابلیت استفاده از ابزار را تست کنید و با ویژگی‌های کلیدی آن از نزدیک آشنا شوید. این اتفاق باعث کاهش ریسک شما و افزایش میزان پذیرش نرم افزار و میزان مشارکت تیم در پروژهٔ مدیریت فرایند خواهد شد. پگاه آفتاب برخلاف بسیاری از ارایه دهند‌گان نرم‌افزار BPMS این فرصت را برای مشتری فراهم می‌کند تا بتواند از نزدیک و در قالب پیاده‌سازی یکی از فرایندهای خود از کلیه امکانات و توانمندی‌های نرم‌افزار BPMS پگاه آفتاب با نام agileBPMS مطمئن شود.

برای هماهنگی‌های بیشتر با ما ارتباط بگیرید.

 ایمیل واحد فروش: sales@pegaheaftab.com

مشاوره تلفنی: ۸۸۵۳۹۶۳۵ الی ۸

و یا فرم زیر را برای درخواست دموی agileBPMS پر کنید



    نظر بدهید

    1500 کاراکتر باقیمانده

    تعداد نظرات0

    خبرنامه پگاه آفتاب

    برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.