BPMS کم کد، نسل جدید سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌و‌کار است که با استفاده از روابط کاربری گرافیکی، کم کردن وابستگی به دانش کدنویسی و استفاده از فناوری‌هایی چون فناوری رایانش ابری و ارائه به صورت SaaS باعث افزایش سرعت مدل‌سازی فرایند، چابکی در طی کردن مسیر ایده تا اجرا، اعمال دقیق قوانین کسب‌و‌کار و پوشش حوزه‌های غیرفرایندی در کنار فرایند‌های کسب‌و‌کار خواهد شد. اما برای دستیابی به تمام مزایای یک BPMS کم کد باید دقت کرد که محصول مورد نظر از ویژگی‌های ضروری این نسل از BPMS‌ها برخوردار باشد. اینفوگرافی زیر ۱۰ ویژگی ضروری یک BPMS کم کد را نشان می‌دهد:

اینفوگرافی ۱۰ ویژگی ضروری در BPMS کم کد – برای مشاهدهٔ تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

۱. عرضه شده بر بستر فضای ابری

استفاده از تکنولوژی ابری امکان دسترسی از راه دور و تبادل اطلاعات در لحظه و از هر نقطه‌ای را برای کاربران نرم افزار محیا می‌کند.

۲. واکنش‌گرا

پشتیبانی از تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند یکی دیگر از ملزوماتی است که یک BPMS کم کد باید دارا باشد.

۳. عرضه  BPMS کم کد به صورت SaaS (نرم‌افزار به عنوان خدمت)

در صورت فراهم بودن این امکان می‌توان نسخه‌ به خصوصی از نرم افزار BPMS را سفارش دهید که با توجه به نیاز‌ها، تعداد کاربران و ویژگی‌های مورد نظر شما بهینه شده باشد.

۴. سهولت کاربری و ارگونومی مناسب

۵. امکان کد نویسی حد کفایت و به سهولت

در BPMS‌ کم کد باید بتوان بسیاری از کارها را بدون نیاز به کدنویسی انجام داد اما گاهی برای پیاده‌سازی فرایندهای پیچیده با قواعد کسب و کار گسترده، و فرم‌های کاربری کاربر پسند، داشتن امکانات کدنویسی حتی در این BPMS‌ ها نیز یک ضرورت است.

۶. امکان ویرایش فرایند‌ها با توجه به بازخورد‌های اجرا

BPMS کم کد باید اطلاعاتی در خصوص کارآمدی فرایند طراحی شده و گلوگاه‌های آن ارایه دهد.دسترسی به نسخه‌های قبلی فرایند باعث می‌شود که فهم ما از نحوهٔ بهبود فرایند بسیار کارآمدتر باشد.

۷. انواع خدمات آموزش و پشتیبانی

همواره نیاز به حمایت آموزشی و خدمات پشتیبانی از سوی شرکت مرجع تولید کننده و یا عرضه کننده BPMS وجود دارد. این نیاز بعد از دوران طلایی چندماهه اول بسیار پررنگ تر خواهد بود. لذا توجه به دردسترس بودن این خدمات از اهمیت بسیاری برخوردار است و باعث می‌شود اعضای جدید سریع‌تر به تیم اضافه شده و بهره‌وری شرکت به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

۸. بهره‌گیری از استاندارد BPMN 2.0

استفاده از استاندارد مدل‌سازی BPMN 2.0 به دلیل این که تبدیل به یک زبان مشترک جهانی شده است ارتباط‌گیری راحت همه با مدل‌ای فرایندی را تضمین می‌کند.

۹. پشتیبانی از وظایف غیرفرایندی

BPMS کم کد باید این اجازه را بدهد که بتوان نیازهای خود به سیستم‌های اطلاعاتی غیر فرایندی را نیز برطرف نمایید. در اینصورت سازمان بهره‌بردار می‌تواند در یک بستر کاربری همه نیازهای نرم‌افزاری خود را تولید نموده و در اختیار کاربران نهایی قراردهد.

۱۰. امکان اجرای فرایند پایلوت به صورت رایگان


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.