تحول دیجیتال Digital Transformation چند سالی است که به موضوع داغ در حوزهٔ فناوری اطلاعات کسب‌و‌کار بدل گشته است. اینفوگرافی زیر نتایج پژوهشی را نشان می‌دهد که در آن به مهم‌ترین محرک‌ها و موانع بر سر راه تحول دیجیتال در کسب‌و‌کار‌های مختلف اشاره شده است.

اینفوگرافی محرک‌ها و موانع تحول دیجیتال برای مشاهده تصویر با کیفیت بهتر بر روی آن کلیک کنید

در بحث مهم‌ترین محرک برای حرکت به سمت تحول دیجیتال اکثر پاسخ‌دهندگان (۳۶ درصد) به بحث بهبود کارآیی در عملیات‌های سازمانی اشاره کرده‌اند. چهار پاسخ پرتکرار بعدی به ترتیب وجود درخواست‌های سطح بالا از سوی مشتریان و نیاز به پاسخگویی به آن‌ها، نیاز به افزایش چابکی عملیاتی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های روز و تهدیدات رقابتی به واسطهٔ ظهور کسب‌و‌کار‌های دیجیتال عنوان شده است.


بیشتر بخوانید: فناوری توسعه کم کد چگونه باعث شتاب در تحول دیجیتال می‌شود


در این پژوهش درصد قابل توجهی (۷۶ درصد) از مشارکت‌کنندگان تحول دیجیتال را روشی می‌بینند که به توانمند شدن واحد فناوری اطلاعات سازمان در جهت پوشش نیاز‌های نرم‌افزاری کسب‌و‌کار منجر می‌شود.

موانع بر سر راه تحول دیجیتال در دو سطح مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در سطح اول از موانع و محدودیت‌های فناورانه به ۱. سیستم‌های منسوخ ۲. محدودیت در منابع مالی و انسانی ۳. وجود سیستم‌های پیچیده ۴. محدودیت در سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های تثبیت شدهٔ جدید و ۵. کمبود مهارت‌های داخل سازمان اشاره شده است.

در سطح دوم که به محدودیت‌ها و موانع مرتبط با کسب‌و‌کار در موضوع تحول دیجیتال می‌پردازد ۱. گروه‌های مستقل درون سازمانی ۲. فقدان بودجه و منابع مالی و انسانی کافی ۳. فقدان چشم‌انداز اجرایی ۴. فقدان فرهنگ نوآوری در سازمان ۵. اشتیاق اندک برای تغییر در سازمان و ۶. مشارکت اندک کارکنان از پاسخ‌های پر تکرار هستند.

هم‌چنین در مورد گلوگاه‌های شایع در مسیر فرایند‌های کسب‌و‌کار و تبدیل آن‌ها به برنامه‌های نرم‌افزاری به ترتیب ۱. وجود ساختار‌های بنیادین پیچیده در سازمان ۲. یکپارچه‌سازی منابع اطلاعاتی ۳. تولید و پیاده‌سازی Iteration‌های جدید ۴. عدم ارتباط مناسب بین واحد فناوری اطلاعات و کسب‌و‌کار ۵. مشکلات مربوط به تست، تضمین کیفیت و انطباق و ۶. کدنویسی اشاره شده است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.