#گرایش ۳

پلتفرم‌های توسعه کم کد  و مدیریت فرایند کسب و کار برای حمایت از مفهوم بهبود مستمر

بسیاری از رهبرانِ تحول دیجیتال خود را درگیر یک موقعیت دردناک و چالش‌برانگیز می‌یابند. از یک طرف، انتظارات مشتریان مدام در حال رشد است و سرعت تحولات بازار باعث فشار بر شرکت‌ها در جهت حرکت و انطباق سریع‌تر با تغییرات دنیای دیجیتال است. و از سوی دیگر به واسطهٔ پیچیدگی محیط فناوری و عدم توانایی در انجام سریع تغییرات ضروری، توانایی سازمان برای پاسخگویی به این تغییرات در مسیر تحول دیجیتال کاهش می‌یابد.

محیط دیجیتال نیاز به تغییر سریع و یکپارچگی عمیق در اکوسیستم‌های مختلف دارد. برای کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند چابکی و سرعت بیشتری در اجرای استراتژی خود داشته باشند، وجود یک پلتفرم توسعه کم کد می‌تواند راه موثری برای سرعت بخشیدن به تولید برنامه‌های نرم‌افزاری باشد. در پلتفرم‌های توسعه کم کد وجود رابط کاربری بصری و مجهز به قابلیت ِ Drag & Drop برای طراحی مدل‌های بصری و ساخت اپلیکیشن‌ها و فرایند‌ها موجب توانمندسازی کاربران و در نهایت باعث بهبود توانایی‌های IT در پاسخگویی به تقاضاهای تجاری، کاهش زمان بازگشت سرمایه و در نهایت تسریع در مسیر تحول دیجیتال می‌شود.

۴۳ درصد از راهکار‌های نرم‌افزاری فعلی بیان کرده‌اند که علاقه‌مند به کار با ارائه کننده‌های پلتفرم‌های توسعه کم کد هستند. (Forrester)

تا سال ۲۰۲۱، تقاضای بازار برای توسعه اپلیکیشن‌ها حداقل ۵ برابر سریع‌تر از ایجاد ظرفیت IT برای توسعه و تولید این اپلیکیشن‌ها رشد خواهد داشت. (Gartner)

طبق پیشبینی بازار پلتفرم‌های توسعه کم کد رشدی عظیم را تجربه می‌کند و در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیارد  دلار رشد می‌کند. (Forrester)

انجام کارها و وظایفی که در BPMS‌های سنتی ماه‌ها طول می‌کشید اکنون در یک BPMS کم کد ظرف چند روز انجام می‌شود. بهره‌گیری از BPMS کم کد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با چابکی و نوآوری بیشتری مفهوم بهبود مستمر را به عنوان هستهٔ مرکزی خروجی هر فرایند تحول دیجیتال در سازمان خود دنبال کنند.

پلتفرم‌های BPM کم کد با بهره‌گیری از رابط کاربری مبتنی بر فناوری HTML5 و توانایی مدیریت قواعد پیچیدهٔ کسب‌و‌کار محدودیت‌های موجود در BPMS‌های سنتی را کنار زده است. BPM‌های کم کد برای کاربران کسب‌و‌کار قابلیت‌های قدرتمندی از جمله مدیریت قواعد کسب‌و‌کار، Case Management‌های پیچیده در جهت هماهنگ‌سازی فرایند‌های بدون ساختار، پروتوکل‌های یکپارچه‌کننده مانند Rest API‌ها، وب سرویس‌ها و اتصال‌دهنده‌های پایگاه داده‌ای و قابلیت‌های قدرتمند تحلیلی فراهم کرده‌ است.

۶۸ درصد از کسب‌و‌کار‌ها «چابکی» را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تحول دیجیتال می‌دانند. (Forbes)

ارزش ذاتی یک پلتفرم توسعه کم کد این است که IT را در کنار کسب و کار قرار می دهد و امکان توسعه سریع‌، پر‌تکرار و همکاری و تغییر در اجرا را فراهم می‌سازد. امروزه بازار انواع مختلفی از پلتفرم‌های توسعه کم کد را ارائه می‌دهد که ابزار‌های کارآمد متعددی را در خود دارند:

  • ابزارهای مدل‌سازی بصری – این ابزار‌ها به طرز چشمگیری توسعه نرم‌افزار را ساده کرده و مقدار زمان صرف شده در برنامه‌‌نویسی مورد نیاز جهت ساخت برنامه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • قابلیت‌های BPM – ابزارهایی که کاربران را قادر می‌سازد تا به شکل موثری طراحی، اجرا و بهینه سازی فرایند‌های کسب و کار را انجام داده و منطق فرایند‌ها را پیاده کنند.
  • کامپوننت‌های خارجی – نرم‌افزار قابل شخصی‌سازی، قالب‌ها، ویجت‌ها و پلاگین‌هایی که به تسریع توسعه کمک خواهند نمود.
  • مدیریت کامل چرخه حیات نرم افزار – با پلتفرم‌های توسعه کم کد کسب‌و‌کار‌ها نه تنها می‌توانند توسعهٔ اپلیکیشن‌ها را تسهیل کنند بلکه قادر به بهینه سازی استقرار، نگهداشت و بروزرسانی آسان و همراه با انطباق با تغییرات مورد نیاز کسب و کار خواهند بود.
  • قابلیت‌های مقیاس پذیری – تسریع روند از ساخت نمونه اولیه تا تولید به وسیله مقیاس‌پذیری آسان و منطبق با ظرفیت‌های توسعه و حداقل هزینه.
  • تاییدیه IT – پشتیبانی  از ویژگی‌های امنیتی در سطوح مدیریت سازمانی.

ایده اصلی فن آوری کم کد این است که کاربران بیشتری را به «توسعه‌دهندگان داخلی» (Citizen Developers) تبدیل کنیم. اصطلاح  «توسعه‌دهندگان داخلی» که توسط گارتنر مطرح شده به کاربرانی اطلاق می‌شود که به وسیلهٔ پلتفرم‌ها و محیط‌های توسعه فراهم شده توسط شرکت‌های نرم‌افزاری قادر به ساخت اپلیکیشن‌های مورد نیاز کسب‌و‌کار خود هستند.

با فناوری پلتفرم توسعه کم کد، «توسعه دهندگان داخلی» می توانند به راحتی نرم‌افزار‌های سفارشی مورد نیاز کسب‌و‌کار خود را با کم‌ترین میزان کدنویسی و یا حتی بدون نیاز به کدنویسی تولید کنند. با استفاده از پلتفرم‌ توسعه کم کد، «توسعه‌دهندگان داخلی» می‌توانند سهم بسزایی در نتایج موفقیت‌آمیز و تحول دیجیتال سازمان داشته باشند:

  • حل انواع چالش‌های کسب و کار که قبلا آنها را کنار گذاشته بودند و به ناچار نادیده گرفته بودند
  • صرفه جویی در زمان برای واحد فناوری اطلاعات، به شکلی که آنها می‌توانند بر پروژه‌های استراتژیک پیچیده‌تر متمرکز شوند
  • افزایش بهره‌وری
  • شفاف‌سازی در عملیات‌های مختلف کسب‌و‌کار
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • کاهش شکاف مهارتی میان کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان کسب‌و‌کار
  • طراحی و بهینه‌سازی فرایند‌های کسب و کار
  • کاهش زمان بازگشت سرمایه

تنها ۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی (Java، .NET، C ++، Ruby on Rails و غیره) مهارت داشتند اما با این وجود ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان روزانه درگیر توسعه اپلیکیشن‌های کسب‌و‌کار بودند. (Intuit)

۹۶ ٪ از پاسخ دهندگان خود را سازندهٔ اپلیکیشن می‌دانند، اما تنها ۲۱ درصد خود را به عنوان یک نیروی IT می‌شناسند. (Intuit)


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.