فهرست مطالب

دستور کار چیست؟


دستور کار سندی است که همهٔ اطلاعات لازم در خصوص یک کار نگهداری و تعمیراتی را فراهم می‌کند و فرایندی  را برای تکمیل این کار ترسیم می‌کند. دستور کارها می‌توانند شامل جزئیاتی از مسئول تصویب‌کنندهٔ این کار، محدودهٔ اجرای آن و فرد مسئول برای انجام کار و نتیجهٔ مورد انتظار باشد.

دستور کارها موتور عملیات نگهداشت هستند. عاملی که به تیم نگهداشت قدرت می‌بخشد و باعث حرکت از نقطهٔ آ به ب می‌شود.

دستور کارها مولفه‌‌ای حیاتی در عملیات نگهداری و تعمیرات یک سازمان هستند. دستور کارها به هرکسی در حوزهٔ نگهداری و تعمیرات از مدیر نگهداشت گرفته تا تکنیسین‌ها برای سازماندهی، تخصیص، اولویت‌یابی، پایش و تکمیل وظایف و کارهای کلیدی کمک می‌کند. در صورت این که دستور کار به خوبی تکمیل شود این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا اطلاعات مورد نیاز در عملیات نگهداشت خود را کسب کنید، آن‌ها را به اشتراک بگذارید و از آن‌ها برای انجام کار به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.


مثالی از یک دستور کار


برای مدیریت موثر وظایف نگهداری و تعمیرات، به یک گردش کار مناسب نیاز است. اولین گام در گردش کار، ارسال و بررسی درخواست کارها در لایهٔ مدیریت نگهداشت است. پس از تأیید درخواست کارها، آنها به دستور کار تبدیل می‌شوند.

تصویر زیر گردش کار یک دستور کار نگهداری و تعمیراتی ساده است، و جزییات آن مثالی از نحوه استفاده از یک دستور کار در مرکز بسته‌بندی مواد غذایی  Foodpacker ABC  ارائه می‌دهد.

 

فرایند دستور کار نگهداری و تعمیرات

فرایند دستور کار نگهداری و تعمیرات

 

از طریق یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات، مدیر تولید این مرکز درخواست کار را به تیم نگهداری و تعمیرات خود می‌فرستد و تیم نگهداری و تعمیرات هم دستور کار برای تکمیل این کار را صادر می‌کند.

جزییات و مشخصات لازم در تعریف یک دستور کار در نرم افزار نگهداری و تعمیرات به قرار زیر است:

 

  • عنوان: نصب خط تولید جدید بسته‌بندی مواد غذایی
  • توضیحات: خط بسته بندی جدید در ۱۲ پالت تحویل داده شده است. آنها قرار است در همان اتاق پردازش در کنار ۸ خط دیگر نصب شوند. برخی تجهیزات قدیمی در فضای اختصاص داده شده باید جابجا شوند. از بودجه باقیمانده ۳۰۰۰ دلاری برای استخدام افراد ثالث استفاده کنید. اقلام تحویل‌گرفته‌شده را با اقلام سفارش داده شده در سفارش خرید مقایسه کنید. برای محافظت از سایر خطوط بسته بندی در هنگام نصب تجهیزات جدید، یک مانع موقت قرار دهید. تایید بخش کیفیت قبل از راه اندازی خط مورد نیاز است.
  • تاریخ سررسید: هشت روز کاری پس از ارسال درخواست کار
  • برنامه زمانی تکرارشونده: قابل اجرا نیست
  • مدت زمان تخمینی: هشت روز کاری کامل
  • اولویت: زیاد
  • دسته: پروژه ویژه
  • واگذار شده به: مهندس بسته بندی
  • نیروهای لازم اضافی: برق، تکنسین های نگهداری و تعمیرات، پرسنل انبار
  • تیم: تیم نصب
  • مکان: اتاق پردازش A
  • دارایی: خط  ۹ سیستم بسته بندی مواد غذایی

 

 

هم‌چنین از طریق نرم افزار CMMS، تیم نگهداشت علاوه بر موارد بالا قادر به افزودن فیلدهای بیشتر به فرم، پیوست کردن فایل‌های اضافی، و تعریف نیاز به امضاهای تخصصی است. در این مثال، مدیر تولید تحت فشار است تا خط جدید بسته‌بندی شرکت را در عرض یک هفته راه‌اندازی کند. با این حال، این دستور کار بیان می‌کند که این کار طولانی‌تر از مورد درخواست مدیر تولید خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که در بخش شرح، چندین مرحله لازم است تا قبل از مونتاژ واقعی تجهیزات تکمیل شوند. هنگامی که کارها تکمیل می‌شوند، دستور کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و بسته می‌شود.


چرخهٔ فرایند دستور کار


هر دستور کار نگهداری و تعمیرات دارای یک چرخه حیات با سه فاز اصلی است: ۱. ایجاد ۲. تکمیل ۳. ثبت. این فازها را می‌توان به شش مرحله تقسیم کرد، از جمله ۱. شناسایی کار ۲. درخواست دستور کار ۳. زمان‌بندی تکمیل دستور کار ۴. تخصیص و تکمیل دستور کار ۵. مستندسازی و بستن دستور کار ۶. تجزیه و تحلیل دستور کار به منظور بهبود این فرایند در دستورکارهای مشابه آینده. درک هر یک از این مراحل و داشتن یک فرایند دستور کار مستحکم تضمین می‌کند که کارها در یک مرحله گیر نکنند و به لیست کارهای عقب‌افتاده اضافه نشوند.

 

چرخهٔ فرایند دستور کار

چرخهٔ فرایند دستور کار

 

مرحلهٔ ۱: شناسایی کار

وظایف نگهداری و تعمیرات در دو گروه نگهداشت برنامه‌ریزی‌شده و نگهداشت برنامه‌ریزی‌نشده قرار می‌گیرند. نگهداشت برنامه‌ریزی‌شده شامل تمام کارهایی است که از قبل می‌شناسید، مانند بازرسی‌های معمول، و نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی‌نشده شامل تمام کارهایی است که نمی‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد، مانند یک خرابی غیرمنتظره.

 

مرحله ۲: صدور درخواستِ دستور کار

در این گام جزئیات کار کنار هم قرار می‌گیرد و برای اقدامات بعدی به تیم نگهداری و تعمیرات ارسال می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک ماشین خراب می‌شود، یک اپراتور یک درخواست کار ایجاد می‌کند و آن را به نگهداری و تعمیرات ارسال می‌کند. اگر یک کار برنامه ریزی شده باشد، یک دستور کار ایجاد می‌شود و در زمان مناسب راه اندازی می‌شود.

 

مرحله ۳: اولویت‌بندی و زمان‌بندی دستور کار

برخی از کارها نسبت به سایرین به زمان حساس تر هستند. لامپ سوخته نیازی به تعمیر فوری ندارد، اما تسمه نقاله از کارافتاده احتمالا باید فورا درست شود. به همین دلیل است که باید هر دستور کاری را که روی میزتان قرار می‌گیرد را اولویت بندی کنید.

پس از اولویت بندی، زمان برنامه‌ریزی فرا می‌رسد. دستور کارها را می‌توان بر اساس یک مهلت زمانی معین، تریگرهای نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده یا بازه‌های زمانی اختصاصی برنامه‌ریزی کرد. تعیین ددلاین و مهلت انجام باعث می‌شود تا همه پاسخگو و آگاه نگه داشته شوند و چیزی از قلم نیافتد.

 

مرحله ۴: تخصیص و تکمیل دستور کار

پس از اولیت‌بندی و زمان‌بندی کار، زمان آن می‌رسد که وارد فاز انجام دستور کار شویم. در این مرحله دستور کار به یک تکنسین تخصیص داده می‌شود تا دستور کار را انجام و تکمیل ‌کند. این دستور کار می‌تواند یک بررسی سریع ۵ دقیقه‌ای تجهیزات باشد، یا می‌تواند یک کار تعمیراتی پیچیده باشد که چندین روز طول می‌کشد.

 

مرحله ۵: مستندسازی و بستن دستور کار

زمانی که تمام نکات مشروح در دستور کار تکمیل شد، این دستور کار می‌تواند بسته شود و خاتمه یابد. ممکن است بسته شدن دستور کار نیاز به تایید و امضا کردن مدیر نگهداشت، روی دستور کار برای تایید الزامات انطباق داشته باشد. پس از بسته شدن، دستور کار بایگانی می‌شود. ثبت، بایگانی و مستند‌سازی سازمان‌یافتهٔ دستور کار برای تهیهٔ تاریخچه‌ای از اقدامات نگهداشت و وضعیت تجهیزات، مرور راهکارهای پیشین در رفع مسائل و مشکلات تجهیزات و قطعات، آماده‌سازی برای ممیزی تجهیزات و موارد دیگر ضروری است.

 

مرحله ۶: تجزیه و تحلیل و/یا راه‌اندازی مجدد دستور کار

دستور کاری که بسته می‌شود حاوی اطلاعات ارزشمندی است. دستور کارهای بایگانی‌شده می‌توانند اطلاعات و بینش‌های ارزشمندی را به مدیران و پرسنل نگهداشت در خصوص خود فرایند‌های نگهداشت، تعمیرات و بازرسی، و سیستم‌هایی که می‌توانند برای تنظیم دقیق عملکرد نگهداشت مورد استفاده قرار گیرند، فراهم کنند. داشتن یک سیستم دیجیتالی دستور کار همچنین به پرسنل و تکنیسین‌های واحد نگهداشت اجازه می‌دهد که اگر یک مشکلی دوباره بروز کرد، راهکار و مراحل طی‌شدهٔ قبلی برای رفع مشکل یا راهکارهای جایگزین را تشخیص دهند.

 


فرم‌های دستور کار


فرم‌های دستور کار نیروی محرک پشت فرایند تکمیل دستور کار‌ها هستند. در چرخه حیات ایده‌آل یک دستورکار، هیچ اطلاعیه‌ای نباید خارج از فرم‌های دستورکار ثبت شود. بنابراین در مدیریت دستور کارها داشتن سند جامعی در قالب فرم‌های دستورکار که هیچ جزئیاتی را نادیده نگیرند بسیار مهم است. فرم‌های دستورکار در مراحل مختلف گردش خود در سازمان معمولا حاوی ۲۱ مورد هستند که باید به دقت پر شوند.

فرم درخواست‌کنندهٔ دستورکار:

  • نام درخواست‌کننده
  • اطلاعات تماس درخواست‌کننده (شماره تماس، آدرس ایمیل، دفتر یا محل کاری)
  • تاریخ درخواست
  • تاریخ مورد نیاز برای انجام دستورکار نگهداشت
  • سطح فوریت درخواست
  • روزها‌ و زمان‌های ایده‌آل برای انجام دستورکار نگهداری و تعمیرات
  • محل نصب تجهیزی که به نگهداری و تعمیرات نیاز دارد
  • تجهیزی که به اعمال دستورکار نگهداشت نیاز دارد  (شناسهٔ تجهیز در صورت امکان)
  • صدور اطلاعیهٔ درخواستِ دستورکار

فرم مدیر نگهداشت:

  •  تاریخ دریافت درخواست و پردازش آن
  • توصیف کار نگهداشت مورد نیاز برای حل مشکل
  • قطعات و تجهیزات لازم برای حل مشکل
  • زمان و تاریخ تکمیل دستورکار نگهداری و تعمیرات
  • برآورد زمان مورد نیاز برای تکمیل دستورکار
  • تخصیص تکنسین به دستورکار تعریف‌شده

فرم تکنیسین مسئول انجام کار:

  • توصیف کار انجام‌شده
  • توصیف هر نوع کاری که قادر به انجام آن نبوده است
  • توصیف هر گونه مشکل ماندگار و حل‌نشده و یا نگهداری و تعمیرات بیشتر مورد نیاز
  • فهرست کردن تمام قطعات و وسایل مورد استفاده برای تکمیل دستورکار نگهداری و تعمیرات
  • تاریخ و زمان انجام دستورکار
  • طول زمان صرف‌شده برای تکمیل دستورکار

 


انواع دستورکار


معمولاً در نرم افزار نگهداری و تعمیرات پنج نوع اصلی از دستور کارها وجود دارد، از جمله ۱. دستور کار عمومی ۲. دستورکار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ۳. دستورکار بازرسی ۴. دستورکار نگهداری و تعمیرات اضطراری  ۵. دستورکار نگهداری و تعمیرات اصلاحی. در ادامه جزئیات هر نوع دستورکار و زمانی مناسب استفاده از آن‌ها آورده شده ‌است.

 

۱. دستورکار عمومی

یک دستورکار عمومی شامل وظایف نگهداری و تعمیرات است که تحت طبقه‌بندی نت پیشگیرانه، بازرسی، وضعیت اضطراری، یا نگهداری و تعمیرات اصلاحی قرار نمی‌گیرند. دستورکار عمومی ممکن است شامل وظایفی مانند راه‌اندازی تجهیزات جدید و جداسازی تجهیزاتی که دیگر استفاده نمی‌شود، باشد.

 

۲. دستور کار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

دستور کارهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (یا نت پیشگیرانه) در اصل همان دستور کارهای روزمره نگهداری و تعمیرات هستند که بر روی تجهیزات و دارایی‌ها انجام می‌شود تا از خرابی تجهیزات پرهزینه و خاموشی ناگهانی و بدون‌برنامه ماشین‌ها و تجهیزات جلوگیری شود. نت پیشگیرانه استراتژی‌ای بین نگهداری و تعمیرات واکنشی (یا کارکرد تا خرابی – Run to Failure) و نت پیشبینانه (Predictive Maintenance) است. دستورکارهای نت پیشگیرانه شامل منابع لازم، دستورالعمل‌ها، چک لیست‌ها و یادداشت‌هایی برای هر کار است. همچنین این نوع از دستور کار برای اطمینان از انجام کار نگهداری و تعمیرات در یک فاصله زمانی مشخص برنامه‌ریزی می‌شوند.

 

۳. دستور کار بازرسی

یک دستور کار بازرسی نشان می‌دهد که یک تکنسین نگهداشت باید وضعیت یک تجهیز را ممیزی یا بازرسی کند. این امر معمولا براساس یک دورهٔ زمانی از پیش تعیین‌شده ، مشابه دستور کارهای نت پیشگیرانه انجام می‌پذیرد. در طی بازرسی، یک تکنسین نگهداشت ممکن است مشکل را تشخیص دهد و سپس یک کار جدید برای اصلاح این مشکل ایجاد کند.

 

۴. دستور کار اضطراری  

یک دستورکار اضطراری زمانی ایجاد می‌شود که یک از‌کار‌افتادگی برنامه‌ریزی‌نشده برای تجهیز رخ دهد که نیاز باشد فوراً تعمیر شود و به شرایط عادی خود بازگردد. یک دستورکار اضطراری، نگهداری و تعمیرات واکنشی انجام شده را ثبت و پیگیری می‌کند. تکنسین نگهداری و تعمیرات می‌تواند جزئیاتی را در مورد اینکه چه چیزی منجر به خرابی غیرمنتظرهٔ تجهیز شده است، چه کارهای تعمیراتی روی آن انجام شده است، و اطلاعاتی در مورد نحوه جلوگیری از تکرار خرابی به دستورکار اضافه کند.

 

۵. دستور کار نگهداری و تعمیرات اصلاحی

یک دستورکار نگهداری و تعمیرات اصلاحی زمانی ایجاد می‌شود که یک تکنسین نگهداری و تعمیرات در حین انجام کارهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، بازرسی، عمومی یا دستورکار اضطراری مشکلاتی را کشف کند. نگهداری و تعمیرات اصلاحی برای شناسایی، ایزوله کردن و حل مسئله انجام می‌شود تا تجهیزات، ماشین یا سیستم به وضعیت صحیح خود بازگردانده شوند. برخلاف دستورکار اضطراری، دستورکار نگهداری و تعمیرات اصلاحی برنامه ریزی و زمان بندی می‌شود زیرا خرابی به موقع شناسایی شده است. یک دستور کار اصلاحی ممکن است شامل تعمیر، بازیابی یا تعویض تجهیزات یا قطعات تجهیزات باشد.

 


شیوه‌های مدیریت دستورکارها


چندین سبک مدیریت دستورکار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. صرف نظر از سبک مدیریتی که انتخاب می کنید، سازمان موضوع اصلی است.

قلم و کاغذ

سیستم‌های کاغذی مدیریت دستورکار بر برنامه‌ریزی و نگهداری اسناد در فرم‌های چاپی متکی هستند. در این شیوه یک فرم چاپی واحد از درخواست‌کنندهٔ دستورکار به مدیر نگهداری و تعمیرات و تکنسین می‌رسد.

  • مزایا:
    • سودمند برای سازمان‌های کوچک با چند دستورکار معدود
    • به شدت کم‌هزینه زیرا فقط اتکا به فرم‌های کاغذی است
  • معایب:
    • دستورکارها اغلب در میان حجم بالای فرم‌های کاغذی گم می‌شوند
    • ممکن است کاری از قلم بیافتد
    • نگهداری و ارجاع به تاریخچه‌ای از دستورکار‌ها بسیار مشکل خواهد بود

تخته وایت‌برد

استفاده از تحته وایت‌برد برای مدیریت دستورکارها شبیه به همان شیوهٔ کاغذی است که با پر کردن فرم کاغذی از سوی درخواست‌کنندهٔ دستورکار شروع می‌شود، اما در این‌جا تفاوت در این است که اطلاعات بر روی یک تخته وایت‌برد سازماندهی می‌شود.

  • مزایا:
    • روشی مناسب برای تجسم‌بخشی و مشاهدهٔ تمام اطلاعات فرم‌های منفرد در یک‌جا
  • معایب:
    • اگر تاسیسات شما با فهرستی از دستور کارهای معوقه روبرو باشد، به برخی از درخواست‌ها به طور دقیقی پاسخی داده نخواهد شد
    • در این این استراتژی دستور کارها اغلب از دست می‌روند یا فراموش می‌شوند

اکسل و گوگل شیت

استفاده از برنامه‌های صفحه گسترده مثل اکسل یا گوگل شیت برای مدیریت دستور کارها نیاز به فرم‌های کاغذی را حذف می‌کند. با استفاده از گوگل شیت، می‌توانید از برنامه گوگل فرم فرم‌های مورد نیاز برای صدور درخواست‌های دستورکار خود استفاده کنید. هنگامی که پرسنل شما فرم دیجیتالی را تکمیل کردند، اطلاعات آن‌ها به طور خودکار در یک صفحه از گوگل شیت بروز خواهد شد. البته باید توجه داشت اگرچه با استفاده از گوگل فرم می‌توانید اطلاعات را در یک صفحه در گوگل شیت جمع‌آوری کنید، اما نمی‌توانید آن‌ها را به طور خودکار حذف کنید.

  • مزایا:
    • برخلاف شیوهٔ کاغذی هیچ درخواستِ دستورکاری هنگام انتقال گم نمی‌شود
    • فرم‌های دستورکار از یک دستگاه تلفن همراه نیز قابل ‌دسترسی است
  • معایب:
    • این سیستم می‌تواند به راحتی به خاطر وجود دستورکارهای گذشته که به درستی بسته نشده‌اند و خاتمه نیافته‌اند  شما را دچار هرج و مرج و بی‌نظمی کنند.
    • امکان تعریف سطوح دسترسی وجود ندارد و به همین خاطر ممکن است دستور کارهایی بدون تایید نفر تایید‌کننده حذف یا تغییر کنند.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم افزار CMMS جامع‌ترین سیستم مدیریت دستور کار است. این نرم افزار فرایند دستور کار از درخواست آن تا صدور، تکمیل، تاییدیه و بستن آن را کاملاً خودکار و سیستمی می‌کند. به شکلی که درخواست‌دهندگان می‌توانند به صورت مجازی درخواست‌های دستور کار خود را داخل نرم افزار ارسال کنند تا دستور کارها در مرحلهٔ بعد و در همان محیط به طور خودکار برنامه‌ریزی شده و به تکنسین های موجود اختصاص داده شوند.

این فرایند تضمین می‌کند که هر دستور کاری به سرعت پردازش، برنامه ریزی و تکمیل می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته‌شدهٔ جهانی سازمان‌هایی که از نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات برای مدیریت دستور کارهای خود استفاده می‌کنند در هر روز کاری حدود  ۶۲ درصد بیشتر از قبل از استفاده از نرم افزار CMMS دستور کارهای نگهداری و تعمیرات خود را تکمیل می‌کنند.

  • مزایا:
    • دستور کارها همیشه سازماندهی شده، اولویت‌بندی‌شده و به طور موثر برنامه‌ریزی می‌شوند
    • عقب ماندگی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و بهره وری افزایش پیدا می‌کند
  • معایب:
    • این شیوهٔ مدیریت دستور کارها پرهزینه‌تر از دیگر شیوه‌ها است
    • درخواست‌کنندگان، صادرکنندگان و تکنسین‌ها باید سیستم نرم افزاری مدیریت نگهداشت را به درستی یاد بگیرند تا بتوانند از آن به طور کامل استفاده کنند

 


مزایای مدیریت دستور کار


  1. دسترسی به جزئیات درخواست
  2. سازماندهی فرایندها
  3. اولویت بندی کارها
  4. دستورالعمل‌های واضح
  5. مستندات دقیق
  6. کارآمدسازی فرایند نگهداری و تعمیرات
  7. بهبود بهره‌وری
  8. کاهش هزینه‌ها
  9. نظارت بر عملکرد
  10. کنترل موجودی
  11. بهبود مستمر
  12. ایمنی و انطباق
مزایای مدیریت دستور کار

مزایای مدیریت دستور کار

۱. دسترسی به جزئیات درخواست

با استفاده از یک سیستم دستور کار با یک فرم سفارشی که مطابق با نیازهای تاسیسات شما تنظیم شده است، تیم شما همیشه اطلاعاتی را که برای انجام نگهداری و تعمیرات به بهترین شکل نیاز دارند، در اختیار خواهد داشت.

۲. سازماندهی فرایندها

استفاده از دستور کارها برای مدیریت و پیگیری نگهداری و تعمیرات، سطحی از سازماندهی و کنترل را با سایر فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات امکان‌پذیر می‌کند که تا پیش از این امکان‌پذیر نبوده است. با یک سیستم دستور کار کارآمد، تیم شما همیشه از اقدامات نگهداری و تعمیراتی که باید انجام شود، اولویت کارها، ابزارها، قطعات و دستورالعمل‌های لازم آگاهی دارد.

۳. اولویت بندی کارها

اولویت دادن به دستور کارها به شما این امکان را می‌دهد که اقدامات مرتبط با نگهداری و تعمیرات تجهیزات را به تجهیزات دارای بیشترین نیا ، یا مهم‌تر از همه اختصاص دهید. با یک فیلتر اولویت در درخواست‌های نگهداشت، می‌توانید مشخص کنید که تمام منابع نگهداری و تعمیرات به طور موثر تا جایی که ممکن است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴. دستورالعمل‌های واضح

این منفعت با جزئیات و سازمان همراه است. دستور کارهای نگهداری و تعمیرات امکان گنجاندن دستورالعمل‌های ویژه را فراهم می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که نگهداری و تعمیرات هر بار به درستی انجام می‌شود.

۵. مستندات دقیق

مستندسازی دقیق نگهداری و تعمیرات یک مزیت بزرگ در استفاده از دستور کارهای نگهداری و تعمیرات است. پس از بسته شدن یک دستور کار، سند نه تنها ناپدید می‌شود، بلکه در یک فایل دارایی ذخیره می‌شود. سپس، دفعه بعد که دارایی تحت نگهداری و تعمیرات قرار می‌گیرد، جزئیات مهم هر تعمیر قبلی به راحتی قابل دسترسی خواهد بود.

۶. کارآمدسازی فرایند نگهداری و تعمیرات

از آنجایی که دستور کار یک فرم است که به طور مداوم در طول انجام کار به آن اضافه می‌شود، یک فرایند یکپارچه وجود دارد. تمام اطلاعات در دسترس همه طرفین است و خطر کمتری برای از دست دادن داده‌های مهم وجود دارد زیرا در یک فرم فهرست شده است.

۷. بهبود بهره‌وری

بهره وری یکی دیگر از مزایای کلیدی‌ای است که با استفاده از سیستم دستور کار برای مدیریت درخواست‌های نگهداری و تعمیرات حاصل می‌شود. با داشتن یک سیستم مدیریت دستور کار کارآمد که ارتباطات را ساده‌سازی و سازمان‌یافته می‌کند، تکنسین‌های نگهداشت قادر خواهند بود به سرعت و به راحتی با هدایت درخواست‌های نگهداری و تعمیرات کار کنند و کارایی تاسیسات را افزایش دهند.

۸. کاهش هزینه‌ها

با فرایندهای کارآمدتر، نگهداری و تعمیرات با هزینه کمتری همراه خواهد بود. از آنجایی که یک فرایند دستور کار مناسب باعث اقدام به موقع و بهره وری می‌شود، می‌توان اقدامات نگهداری و تعمیراتی بیشتری را در همان مدت زمان انجام داد و هزینه‌های نیروی کار را کاهش داد. همچنین یک سیستم دستور کار کارآمد و موثر پیشبرندهٔ انجام به موقع و سریع درخواست‌های نگهداری و تعمیرات است. که این امر از خرابی‌های بعدی تجهیزات جلوگیری می‌کند و هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد.

۹. نظارت بر عملکرد

وجود یک سیستم مدیریت دستور کار، مشاهده‌پذیری را در هر مرحله از سیستم مدیریت نگهداری افزایش می‌دهد و نظارت بر عملکرد را به یک هدف قابل دستیابی تبدیل می‌کند. نظارت بر عملکرد تجهیزات و تکنسین‌ها می‌تواند به داده های مهمی منجر شود که باعث هدایت و جهت‌دهی درست به تصمیم‌گیری‌های مرتبط با نگهداشت و بهره‌برداری از تجهیزات و هم‌چنین هدایت عملکرد نیروی انسانی می‌شود. ممکن است متوجه شوید که یک تکنسین روی یک تجهیز خاص کارآمدی بیشتری دارد و در مورد تجهیز دیگری کم‌تر موثر است. می‌توانید از آن داده‌هایی از این دست استفاده کنید و وظایف نگهداری و تعمیرات مخصوصی از ه تجهیزات برای هر تکنیسین را با توجه به مهارت و سابقهٔ او تعریف کنید. هم‌چنین نظارت بر عملکرد می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه یا پیش‌بینانه با هدف کاهش هزینه‌ها کمک کند.

۱۰. کنترل موجودی

استفاده از دستور کارها به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی قطعات و تجهیزات لازم برای انجام نگهداری و تعمیرات را مستند کنید. هر بار که یک دستور کاری ارسال می‌شود، موجودی را می‌توان به راحتی بروز کرد تا منعکس کننده قطعات یدکی موجود باشد. این فرایند حتی می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات خودکار شود.

۱۱. بهبود مستمر

استفاده از یک سیستم مدیریت دستور کار که سوابق نگهداری و نگهداری را بررسی و ذخیره می‌کند به شما این امکان را می‌دهد تا روندها و ترندهای موجود را ردیابی کرده و عملکرد تجهیزات خود را در لحظه بررسی بررسی کنید. با این اطلاعات، شما و تیم تان قادر خواهید بود برنامه نت پیشگیرانه‌ای  را ایجاد کنید که به طور مداوم کیفیت تجهیزات شما و نیروی انسانی واحد نگهداشت را بهبود بخشد.

۱۲. ایمنی و انطباق

از آنجا که فرایند دستور کار تاکید زیادی بر ارتباط و سازمان دارد، رسیدن به تمام استانداردهای ایمنی و انطباق آسان است. سندسازی متقن و دقیق تضمین می‌کند که تمام مراحل نگهداری و تعمیرات لازم در زمان لازم برای برآورده کردن استانداردهای ایمنی انجام می‌شوند. همچنین سازمان فرایند دستور کار نیز از اسناد نگهداری مورد نیاز برای حسابرسی ایمنی پشتیبانی می‌کند.

 


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات4

مدیر سایت

ممنون از شما جناب حسین. امیدواریم دیگر مطالب نیز برای شما مفید واقع شود.

حسین

بسیار جامع و کامل بود. ممنون از زحمات شما

مدیر سایت

سلام، سپاس، خوشحالیم که مفید بوده

محمد علی امینی

مطالب بسیار عالی و کاربردی و مفید بود با تشکر از دست اندرکاران سایت پگاه‌آفتاب

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.