پلتفرم سیستم سازی کم کد چیست؟


پلتفرم توسعه کم کد سیستمی نرم‌افزاری است که با فراهم کردن یک رابط کاربری گرافیکی برای برنامه نویسی امکان توسعهٔ سریع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را بوجود می‌آورد و نیاز به برنامه‌نویسی سنتی (کدنویسی) را کاهش می‌دهد.

این ابزارها با به حداقل رساندن کارِ کدنویسی دستی به توسعه سریع کد کمک می‌کنند و باعث توسعه، راه‌اندازی و استقرار سریع‌تر اپلیکیشن‌های مورد نیاز می‌شوند.

برای رسیدن به یک فهم اولیه نسبت به موضوع «پلتفرم‌های توسعه نرم‌افزاری کم‌کد» پیش از هر چیز باید به سراغ جیمز مارتین، مشاور شناخته‌شدهٔ حوزهٔ فناوری اطلاعات برویم. او در سال ۱۹۸۲  با تالیف کتاب «توسعهٔ اپلیکیشن‌ها بدون برنامه‌نویس‌ها» ( Application Development Without Programmers) اولین جرقه‌ها را زد. مارتین در این کتاب عنوان می‌کند که در آینده تعداد برنامه‌نویس‌ها دیگر پاسخ‌گوی نیاز‌های نرم‌افزاری نیست و توسعهٔ بخش‌هایی از نرم‌افزار‌ها باید بدون حضور برنامه‌نویس‌ها انجام شود.

در دههٔ نود میلادی شاهدِ تولد چهارمین نسل از زبان‌های برنامه‌نویسی موسوم به ۴GL، شکل‌گیری ابزار‌های مهندسی نرم‌افزار به کمک کامپیوتر (CASE) و ظهور ابزار‌های اولیهٔ مبتنی بر روش توسعهٔ سریع نرم‌افزار (RAD) بودیم؛ ابزار‌هایی که پاسخی به افزایش تقاضا برای توسعهٔ اپلیکیشن‌های جدید بودند.

این دسته از فناوری‌های اما در به چالش کشیدن روش‌های سنتی توسعهٔ برنامه‌های نرم‌افزاری به چند دلیل مشخص شکست خوردند. از جمله انباشتگی تعهد و تاخیر در تحویل محصول، عدم پشتیبانی از بهروش‌ها (Best Practice)، افزایش مخاطرات امنیتی و شتاب اینترنت.

به طور خلاصه آن دوران زمان مناسبی برای پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد نبود. اما امروز ماجرا متفاوت است؛ تقاضا برای این فناوری امروز به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است. پژوهش فارستر نشان می‌دهد اندازهٔ بازار پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد از ۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

افزایشِ مداومِ تقاضا برای اتوماسیون نرم‌افزاری و توسعهٔ اپلیکیشن‌های نوآورانه، در کنار توسعهٔ وب‌اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی باعث شده است که سازمان‌ها از شرکت‌های بزرگ و  غول‌پیکرِ چند‌ملیتی گرفته تا سازمان‌های متوسط و کوچک به فکر استفاده از پلتفرم‌های توسعه نرم‌افزاری کم کد باشند. علاوه بر این، تقاضا برای استفاده از فناوری رایانش ابری به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کم‌تر و غیرمتمرکز و تاثیر آن بر کاهش هزینه‌های عملیاتی، نگهداشت و راهبری نیز رو به فزونی است.

در این مسیر چه چیزی تغییر کرده بود؟ قاعدتاً پلتفرم. یک پلتفرم توسعهٔ کم کد (low code development platform)  یا به اختصار LCDP نرم‌افزاری است که درون خود محیطی فراهم کرده است تا در آن توسعه‌دهندگان به جای کدنویسی و برنامه‌نویسی به شیوهٔ سنتی با استفاده از ابزارهایِ بصری و نمود یافته در رابط کاربری بتوانند اپلیکیشن مورد نیاز را توسعه دهند. در کنار این موضوع با توجه به این که اغلب پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد بر بستر ابری ارائه می‌شوند امنیت و قابلیت اطمینان بیشتر و بهره‌برداری سریع‌تر از دیگر مزایای مورد انتظار برای بهره‌برداران است.


پلتفرم توسعه کم کد و بازگشت سرمایه


سند پژوهشی فارستر نشان می‌دهد که ۸۴ درصد از شرکت‌هایی که دارای بیشترین نیاز‌های نرم‌افزاری سازمانی هستند و از فناوری توسعه کم کد استفاده کرده‌اند؛ نرخ بازگشت سرمایهٔ مثبتی را تجربه می‌کنند. این پژوهش تایید می‌کند که فناوری توسعهٔ کم کد قدرت غلبه بر سخت‌ترین محدودیت‌ها و موانع به منظور تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز را دارا است.

اما چگونه بهره‌برداری از یک پلتفرم توسعهٔ نرم‌افزاری کم کد می‌تواند بازگشت سرمایهٔ مناسبی را برای سازمان ما قابل دستیابی کند؟ با ۴ دستاورد زیر:

عوامل موثر در بازگشت سرمایه بهره‌برداری از پلتفرم‌های توسعه کم کد

 

عوامل موثر در بازگشت سرمایه بهره‌برداری از پلتفرم‌های توسعه کم کد

عوامل موثر در بازگشت سرمایه بهره‌برداری از پلتفرم‌های توسعه کم کد

۱. کاهش مخارج مربوط به فناوری اطلاعات

اکثر سازمان‌ها در حال حاضر به طور میانگین در حال استفاده از حداقل ۱۰۰ ابزار نرم‌افزاری برای انجام کارهای مربوط به کسب‌و‌کار خود هستند و هزینهٔ ناکارآمدی عملیاتی این ابزار‌ها به طور میانگین موجب اتلافِ ۳۰ درصد از درآمد سالانهٔ سازمان می‌شوند.

اما استفاده از پلتفرم توسعهٔ نرم‌افزاری کم کد، با حذف نیاز به استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری جدید و با کاهش اتکا به راهکارهای نرم‌افزاریِ تک منظوره و جزیره‌ای، که باید به صورت اختصاصی برای هر سازمان طراحی شود، می‌توانند به شکل قابل ملاحظه‌ای هزینه‌ها و مخارج مربوط به مباحث فناوری اطلاعات را در سازمان کاهش دهند.

 

هزینه ناکارآمدی نرم‌افزار‌های سازمانی

هزینه ناکارآمدی نرم‌افزار‌های سازمانی

 

۲. سرعت‌بخشی به سیر تحول دیجیتال

تحول دیجیتال موضوع داغ روز نزد رهبران فناوری اطلاعات است و پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد می‌توانند این امکان را برای سازمانِ بهره‌بردار فراهم آورند که بدون اضافه کردن کار و ماموریت اضافی‌ای برای واحد‌های فناوری اطلاعات خود مسیر تحول دیجیتال را سریع‌تر بپیمایند.

۳. کاهش انباشتگی کار فناوری اطلاعات

با تجهیز برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان داخلی (Citizen Developers) به پلتفرم توسعهٔ نرم‌افزاری کم کدِ کارآ، انباشتگی پروژه‌ها و کارهای در صفِ فناوری اطلاعات به مرور کم می‌شوند.

۴. افزایش خروجی فناوری اطلاعات

با توجه به این که پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد به صورت ماهوی برای توسعه‌دهندگان داخلی و کم‌تر حرفه‌ای طراحی شده‌اند، بنابراین استفاده از آن‌ها این امکان را به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای می‌دهد تا بر روی پروژه‌های مهم‌تر و استراتژیک‌تر وقت بگذارند؛ چون آن‌ها دیگر وقت خود را صرف توسعه و ساخت یک اپلیکیشن ساده که توسعه‌دهندگان داخلی با ابزارهای کم کد قادر به تولید آن هستند، نمی‌کنند.

 

پلتفرم‌های توسعه کم کد این قابلیت را دارند که پاسخ‌گویِ بالاترین سطح از الزامات سازمان‌ها و شرکت‌ها باشند. شرکت‌ها کم‌ترین میزان خرابی و توقف و از دست دادنِ داده‌ها را تجربه خواهند کرد و هم‌چنین امکان اعمالِ قوی‌ترین مقررات و دستور‌العمل‌ها برای ممیزی‌های پیوسته و دریافت گواهینامه‌های امنیتی مستقل را دارا هستند.


مزایای ابزارهای توسعه کم کد


ابزارهای توسعه کم کد مزایای بسیاری را ارائه می‌دهند که شاید مهم‌ترین آن‌ها این باشد که افراد بیشتری می‌توانند در فرایند توسعه برنامه مشارکت کنند. همچنین این پلتفرم‌ها به سازمان‌ها در چابکی بیشتر کمک می‌کنند و پیچیدگی فرایند توسعه اپلیکیشن را کاهش می‌دهند.

پلتفرم‌های کم کد دو مزیت مهم دیگر دارند، یعنی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، زیرا با این پلتفرم‌ها برنامه‌های بیشتری را می‌توان در زمان کمتری توسعه داد.

نمودار زیر اهمیت ابزارهای توسعه کم کد را توضیح می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده توسط frevvo، این پلتفرم‌ها تحول دیجیتال را تا ۶۹% سرعت می‌بخشد و ۴۰% وابستگی به مهارت های فنی پیشرفته را کاهش می‌دهد.

 

دلایل استفاده از پلتفرم‌های توسعه کم کد نرم افزار

دلایل استفاده از پلتفرم‌های توسعه کم کد نرم افزار

 


پلتفرم سیستم سازی کم کد پگاه آفتاب


«نرم افزار سیستم ساز کم کد پگاه آفتاب» الگوی جدیدی از توسعهٔ نرم‌افزار را ارائه می‌دهد که بر ایدهٔ توسعهٔ نرم‌افزار با کمترین میزان کدنویسی استوار است. شیوه‌ای سریع‌ برای طراحی و تولید اپلیکیشن‌ها در محیط‌هایی که کارکنان آن‌ها آشنایی اندکی با دانش کدنویسی دارند. با استفاده از این الگوی زیرساختی، نیروهای داخلی سازمان می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز سازمان خود را بدون اتکا به برنامه‌نویس‌های بیرون سازمان یا واحد فناوری اطلاعات داخل سازمان خود توسعه دهند.

این راهکار ایرانی که به صورت کاملا بومی توسط متخصصان پگاه آفتاب توسعه یافته است به صاحبان کسب‌و‌کار این امکان را می‌دهد در یک محیط پویا و گرافیکی اپلیکیشن‌های سازمانی مورد نیاز خود را در ۱۰ برابر سریع‌تر و ۱۰۰ برابر با میزان کدنویسی کم‌تر از روش‌های مرسوم تولید کنند و در سازمان خود بکار گیرند.

راهکار سیستم ساز پگاه آفتاب به شکلی توسعه یافته است که به‌وسیلهٔ آن هم می‌توان فرایند‌های کسب‌و‌کار را پیاده‌سازی و سیستم‌‌های فرایندی تولید کرد و هم سیستم‌های غیرفرایندی را با آن توسعه داد.

 

ماژول داسبوردساز و گزارش_ساز در نرم افزار سیستم ساز پگاه آفتاب

 

نرم افزار سیستم ساز پگاه آفتاب هر آن‌چه که برای تولید یک نرم‌افزار سازمانی مورد نیاز است را بدون پیچیدگی‌های معمول را در اختیار متخصصان کسب‌و‌کار قرار می‌دهد: از طراحی و تعریف انواع داده‌ها در قالب‌ها و فرمت‌های مختلف، طراحی ساده و گرافیکی فرم‌های مورد نیاز، ترسیم گردش‌گار، طراحی رابط کاربری سیستم بدون هیچ‌گونه کدنویسی، اعمال شرط‌ها و قوانین مورد نیاز و ساخت و طراحی انواع گزارش‌ها و داشبوردهای لازم.

امکانات:

  • پشتیبانی از انواع دیتا تایپ‌ها
  •  طراحی رابط کاربری بدون نیاز به کدنویسی
  • پشتیبانی از انواع فیلد‌های اطلاعاتی در فرم‌ها
  • امکان استفاده از قالب‌های پیش‌ساخته
  • امکان کدنویسی در صورت لزوم برای پیاده‌سازی نیازهای پیچیده
  • امکان بکارگیری قالب‌های پیش‌ساخته برای گزارش‌گیری
  • تعریف انواع فیلتر بر اساس پارامترهای مختلف مورد نیاز
  • پشتیبانی از انواع نمودارهای چارت، دایره‌ای، میله‌ای، ماتریکسی

 

کسب اطلاعات و درخواست مشاوره و دموی رایگان

کسب اطلاعات و درخواست مشاوره و دموی رایگان

 


لیست پلتفرم‌های برتر جهانی توسعه کم کد در سال ۲۰۲۳


در ادامه فهرست برترین ابزارهای توسعه کم کد موجود در بازار‌های جهانی را بررسی می‌کنیم:

۱) سیستم Visual LANSA

 

Visual LANSA

Visual LANSA

سیستم Visual LANSA یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) است که به کاربران امکان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی بر روی فضای ابری و دسکتاپ را توسعه و نگهداری کنند. ویژگی های کلیدی شامل جادوگران تولید برنامه، پشتیبانی از SQL، مدل سازی داده ها و کامپایلرهای یکپارچه است. گزینه‌های استقرار شامل Windows، IBM i و لینوکس و همچنین استقرار مبتنی بر ابر است. کاربران می‌توانند نرم‌افزار چند پلتفرمی را از طریق RDML LANSA (زبان توسعه و نگهداری سریع) و مخزن فراداده مستقل ایجاد کنند. با استفاده از مخزن متادادای قابل حمل LANSA، کاربران می توانند برنامه ای با دسترسی به پایگاه های داده سازگار با JDBC، IBM i و ODBC ایجاد کنند. توسعه دهندگان می توانند با تعاریف فیلد و فایل، اعتبارسنجی، روابط و اجزای ذخیره شده در مخزن ابرداده از یک صفحه برای وب، ویندوز کار کنند. دسکتاپ، ۵۲۵۰ و برنامه های مبتنی بر سرور. کاربران می‌توانند برنامه‌ها را با سیستم ویندوز آزمایش کنند و در پلتفرم‌های مختلفی مانند Windows، IBM i و Linux مستقر شوند. Visual LANSA همچنین یک سرویس گیرنده آنلاین و سرور از راه دور RDML debugger را ارائه می دهد.

امکانات:

  • پلتفرم توسعه کم کد قدرتمند برای ایجاد اپلیکیشن‌های دسکتاپ، وب و تلفن همراه
  • امکانات گسترده برای تست، استقرار، و کنترل‌های یکپارچه‌سازی
  • مورد استفاده توسط هزاران کسب‌و‌کار در سراسر جهان
  • امکان نوشتن کد در داخل پلتفرم یکپارچه
  • کم کد فقط برای اجرا در IBMi، ویندوز و وب

قیمت:

این سیستم دارای ساختار قیمت‌گذاری سه لایه است، سطح ورودی (۱۶٫۶۶ دلار کاربر در ماه)، سطح متوسط ​​(۱۳٫۳۴ دلار کاربر در ماه) و سازمانی / شرکتی  ۳۴.۸ دلار کاربر در ماه).

۲) پلتفرم Zoho Creator

Zoho Creator

Zoho Creator

سیستم توسعه چند پلتفرمی Zoho Creator ابزاری برای ساخت سریع‌تر اپلیکیشن‌های موبایلی native است. به شکلی می‌توان از این برنامه بر روی دستگاه‌های مبتنی بر iOS و Android با دسترسی چند پلتفرمی استفاده کرد. این پلتفرم قدرتمند و انعطاف‌پذیر بیش از ۷ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و تا امروز ۶ میلیون اپلیکیشن در آن ساخته شده است.

ویژگی‌ها

  • توسعه سریع اپلیکیشن‌های موبایلی
  • امکان برقراری ارتباط بین داده‌های کسب‌و‌کار و ایجاد پیوند بین تیم‌های کاری
  • دارای امکنات پیشرفته برای ساخت گزارش‌های بینش‌ساز
  • دارای ویژگی‌های امنیتی قدرتمند

قیمت

این پلتفرم در چهار طرح قیمت‌گذاری شده است. نسخه استاندارد از ۹۶ دلار سالانه به ازای هر کاربر، نسخهٔ حرفه‌ای برای استفاده در تیم‌ها و واحد‌های کاری ۲۴۰ دلار سالانه برای هر کاربر و نسخهٔ شرکتی / سازمانی آن برای هر کاربر سالانه ۳۰۰ دلار  هزینه دارد که در این طرح نرم‌افزار مرکزی کسب‌و‌کار توسعه می‌یابد. هم‌چنین امکان استفادهٔ ازمایشی رایگان برای دو هفته وجود دارد.

 

۳) ابزار UI Bakery

 

UI Bakery

UI Bakery

با پلتفرم UI Bakery می‌توان به صورت بصری اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب را به سرعت و برای استفاده داخلی از منابع داده موجود ساخت. در این سیستم اگر زمانی که به کنترل بیشتری بر منطق کسب و کار نیاز بود این امکان وجود دارد که ویژگی‌های مورد نظر خود را با کدنویسی و یا کامپوننت‌های سفارشی اضافه کرد.

UI Bakery با یک مدل قیمت گذاری منصفانه برای کاربران نهایی نامحدود ارائه می‌شود که به کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ​​اجازه می‌دهد تا دست به اتوماسیون عملیات کسب‌و‌کار خود را بدون نیاز به استخدام نیروهای توسعه‌دهنده داخلی یا خارجی کنند.

امکانات:

  • مدل قیمت گذاری منصفانه با کاربران نامحدود
  • قابلیت ارائه به صورت هاست ابری و روی سرورهای مشتری
  • دارای ده‌ها کامپوننت آماده و کانکتورهای منابع مختلف داده (SQL، HTTP، خدمات شخص ثالث)
  • دارای ویژگی Generators برای ساخت سریع اپلیکیشن‌های CRUD
  • دارای امکان ساخت گردش‌کار چند مرحله‌ای برای اعمال منطق کسب و کار بر گردش کار
  • امکان کدنویسی با زبان JS برای پیاده‌سازی منطق‌های پیچیدهٔ کسب‌و‌کاری
  • امکان اعمال مجوزهای مبتنی بر نقش برای برنامه‌ها، صفحات، منابع داده و غیره
  • دارای ویژگی کنترل نسخه و ممیزی لاگ‌ها

قیمت

برای توسعه رایگان است و بسته به ویژگی‌ها، طرح‌هایی را به صورت هزینه ثابت برای کاربران نامحدود ارائه می‌دهد.

۴) پلتفرم Appian

appain

appain

پلتفرم اتوماسیون هوشمند Appian به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های هوشمندی بسازند که کسب‌و‌کار، تعامل با مشتری و کارایی کارکنان را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین Appian امنیت برنامه‌های حیاتی کسب‌و‌کار را تضمین می‌کند.

امکانات:

  • ابزار Drag & Drop
  • مجهز به امکانات هوش مصنوعی داخلی
  • یکپارچه‌سازی از طریق Google Cloud، Amazon AWS، و Microsoft Azure و یکپارچه‌سازی بدون کد با پلتفرم‌های AI/ML
  • یکپارچه‌سازی داده‌های سازمانی، سیستم ها و وب سرویس‌ها بدون کدنویسی

قیمت

سرویس Appian برای هر کاربر ماهانه ۹۰ دلار برای لایسنس استاندارد هزینه خواهد داشت. هم‌چنین نسخه آزمایشی رایگان برای این محصول در دسترس است.

۵) سیستم KiSSFLOW – BPM & Workflow Software

KiSSFLOW

KiSSFLOW

راهکار Kissflow یک راهکار ابری برای کسب‌و‌کار‌ها و سازمان‌هایی با هر اندازه و از هر صنعتی است. نرم‌افزار مدیریت فرایند و مدیریت گردش‌کار KiSSFLOW به سازمان‌ها و کاربران این امکان را می‌دهد که برنامه‌های سفارشی خود را ایجاد و فرایند‌های کسب‌و‌کار خود را به صورت خودکار اجرا و عملیاتی کنند. در این محصول بیش از ۴۵ برنامه از پیش نصب شده برای ایجاد اپلیکیشن‌های سازمانی ارائه شده است.

امکانات:

  • به طور کامل هیچ نیازی به کدنویسی ندارد.
  • برای افزودن و ویرایش فیلدها امکان Drag & Drop را دارد.
  • وظایف و منطق‌ها را نیز می‌توان با عناصر بصری ساخت.
  • امکان دیجیتالی‌سازی فرم‌ها و درخواست‌ها را به کاربر می‌دهد.

قیمت

نسخه استاندارد این پلتفرم ۹ دلار برای هر کاربر در ماه هزینه دارد. Kissflow یک نسخه آزمایشی رایگان نیز در دسترس قرار داده است. قیمت‌گذاری برای خرید بیش از ۱۰۰ کاربر اختصاصی و بر اساس پیشنهاد Kissflow و مذاکره خواهد بود.

۶) پلتفرم کم کد Mendix

Mendix

Mendix

راهکار Mendix پلتفرمی برای طراحی و تولید اپلیکیشن‌‌های مختلف برای کاربری روی دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ و موبایل) فراهم می‌کند. یک پلتفرم توسعه سریع اپلیکیشن (Rapid Development) که قابلیت کار آفلاین را نیز داراست. مدل استقرار این ابزار دارای سه گزینهٔ ابری خصوصی، ابری عمومی و استقرار در سرورهای مشتری است. همچنین این ابزار در نسخهٔ سازمانی خود امکان پشتیبان گیری خودکار و مقیاس‌پذیری افقی را ارائه می‌‌دهد.

امکانات:

  • مدیریت پروژه چابک.
  • ابزارهای مدل‌سازی بصری.
  • کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد.

قیمت

قیمت‌گذاری پلتفرم Mendix بر اساس تعداد کاربران برنامه است. نسخه انجمنی آن رایگان است. نسخهٔ  Single App آن برای تولید یک اپلیکین با ۱۸۷۵ دلار در ماه شروع می‌شود، نسخهٔ Pro شروع هزینه‌ها از ۵۳۷۵ دلار است و در نسخهٔ سازمانی یا  Enterprise  شروع از ۷۸۲۵ دلار است.

۷) ابزار توسعه کم کد OutSystems

OutSystems

OutSystems

پلتفرم OutSystems به کاربران این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را به سرعت توسعه دهند. ویژگی این سیستم در این است که می‌توان از آن برای ساخت برنامه‌های موبایلی، برنامه‌های وبی و اپلیکیشن‌های سازمانی استفاده کرد.

امکانات:

  • پیاده‌سازی بدون خطای برنامه‌ها در فضای ابری یا سرورهای داخلی بهره‌بردار
  • امکان استفاده از داشبوردهایی با نمایش لحظه‌ای و آنی داده‌ها
  • امکان توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی مقیاس‌پذیر
  • پشتیبانی از جدید‌ترین شیوه‌های تضمین امنیت اپلیکیشن‌های ساخته شده
  • تضمین یکپارچگی برنامه‌های ساخته‌شده با هر سیستم دیگری

قیمت

پلتفرم OutSystems یک طرح محدود رایگان ارائه می‌دهد که البته برای همیشه رایگان است. طرح‌های دیگر از قیمت ۱۸۰۰۰ دلار در سال آغاز می‌شوند.

۸) سیستم Microsoft PowerApps

Microsoft PowerApps

Microsoft PowerApps

سیستم Power Apps مجموعه‌ای از محصولات مایکروسافت است که هم توسعه‌دهندگان و هم کاربران غیر فنی را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌های سفارشی مورد نیاز خود برای برآورده کردن نیازهای مختلف کسب‌وکار بسازند. مجموعه Power Apps شامل انواع برنامه‌ها، سرویس‌ها و رابط‌ها و همچنین یک پلتفرم داده است که با هم یک محیط توسعه سریع برنامه را تشکیل می‌دهند  که برای استفاده از آن نیازی به دانش کدنویسی نیست و یا حداکثر تخصص کمی در این موضوع می‌خواهد.  البته رابط کاربری این ابزار کمی پیچیده است. این سیستم دارای ویژگی‌هایی مانند یکپارچه سازی خدمات مبتنی بر ابر، اتوماسیون گردش کار، اشتراک‌گذاری برنامه‌ها، اجرای برنامه‌ها و غیره است.

امکانات:

  • رویکرد Point & Click برای طراحی اپلیکیشن
  • دارای قالب‌های از پیش تعریف شده
  • اتصال آسان برنامه‌ها به داده‌ها
  • تولید برنامه‌های مبتنی بر وب که با دستگاه‌های مختلف سیستم‌های عامل iOS، Android و Windows سازگار باشند

قیمت

پلتفرم PowerApps دو طرح قیمت گذاری دارد. طرح یک برای هر کاربر ۷ دلار در ماه هزینه دارد. و قیمت در طرح دوم مایکروسافت برای هر کاربر ۴۰ دلار در ماه است. هم‌چنین نسخهٔ آزمایشی این سیستم نیز به صورت رایگان در دسترس است.

 

۹) پلتفرم m-Power Development

The m-Power Development Platform

The m-Power Development Platform

پلتفرم توسعه m-Power، ویژگی‌هایی چون امکان توسعه کم کد، مجهز به هوش تجاری، گزارش‌دهی، اتوماسیون گردش کار و امکان توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی را در یک پلتفرم ترکیب کرده است. رویکرد منحصربه‌فرد m-Power، زمان توسعه را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد و این کار را بدون اینکه انعطاف‌پذیری اپلیکیشن را به خطر بیندازد انجام می‌دهد. فرایند ساخت ۴ مرحله‌ای این پلتفرم برای اکثر برنامه‌ها بدون کد راهگشا است، اما برای پروژه‌های پیچیده نیز اجازه کدنویسی برای توسعه را به کاربران می‌دهد.

ابزار m-Power یکی از همه‌کاره ترین پلتفرم‌های توسعه کم کد موجود است که برای تمام سطوح مهارت توسعه‌دهندگان جذاب است زیرا علاوه بر پشتبانی از توسعه سریع اپلیکیشن‌ها، امکان سفارشی سازی کامل را نیز فراهم می‌کند.

امکانات:

  • امکان سفارشی سازی کامل با امکان پیاده‌سازی منطق‌ها و شروط سفارشی، ایجاد الگوهای سفارشی و کدنویسی در صورت نیاز
  • به راحتی با نرم‌افزارهای موجود و برنامه‌های شخص ثالث سازمان یکپارچه می‌شود
  • دارای معماری Open Architecture است و بر روی کتابخانه‌ها و فریمورک‌های باز ساخته شده است و کدهای استاندارد صنعتی را تولید می‌کند
  • برنامه‌های توسعه‌ داده‌شده در m-Power دارای امنیت کلاس سازمانی هستند
  • در استقرار انعطاف‌پذیر است به صورتی که هم به صورت on premise و هم به صورت ابری یا ترکیبی قابل استقرار است
  • دارای امکانات اتوماسیون ساده است و به راحتی می‌توان فرایند‌های کسب و کار را با استفاده از طراح گردش کار با ویژگی بکش و بیانداز (Drag & Drop) خودکار نمود

قیمت

مجوزهای m-Power در هر پایگاه داده و گزینه های مجوز ماهانه و دائمی (طول عمر) را ارائه می دهد. همه مجوزها با کاربران، ویژگی ها و برنامه های نامحدود ارائه می شوند. مجوزهای دائمی شامل توزیع رایگان است، بنابراین کاربران می توانند برنامه های تولید شده خود را بدون هزینه اضافی توزیع و به فروش برسانند.

۱۰) ابزار Quixy

Quixy

Quixy

پلتفرم بدون کد ابری Quixy به توسعه‌دهندگان داخلی کسب‌و‌کار‌ها این امکان را می‌دهد تا گردش‌کارهای موجود خود را خودکار کرده و  اپلیکیشن‌های ساده تا پیچیده سازمانی را برای نیازهای سفارشی خود تا ده برابر سریعتر از روش‌های معمول و به صورت بدون کد توسعه دهند. بسازند.

ابزار Quixy به حذف فرایند‌های دستی و تبدیل سریع ایده‌ها به اپلیکیشن‌های سازمانی کمک می‌کند. کاربران می‌توانند همه چیز را از صفر شروع کنند و توسعه دهند و یا با استفاده از اپ‌های پیش‌ساختهٔ موجود در فروشگاه این پلتفرم و با سفارشی‌سازی آن‌ها نیازهای کسب‌‌‌و‌کار خود را برطرف سازند.

امکانات:

  • دارای امکان بکش و بنداز (Drag & Drop) و پشتیبانی از بیش از ۴۰ فیلد فرم از جمله ویرایشگر پیشرفتهٔ متن، امضای الکترونیکی، اسکنر QR-Code، ویجت تشخیص چهره، و موارد دیگر
  • مدل‌سازی فرایند با یک مدل‌ساز بصری کاربرپسند که در آن امکان مدل‌سازی گردش‌های کار‌های پیچیده و ساده، متوالی، موازی و مشروط فراهم است. هم‌چنین می‌توان اعلان‌ها، یادآور‌ها و سف‌های کاری را برای هر مرحله از گردش کار پیکربندی کرد.
  • امکان یکپارچه‌سازی با برنامه‌های شخص ثالث از طریق کانکتورهای آماده برای استفاده، Webhookها و API‌ها
  • امکان استفاده از برنامه‌ها در هر مرورگر وب و هر دستگاهی به صورت آنلاین و آفلاین
  • امکان ایجاد گزارش‌ها و داشبوردهای عملی لحظه‌ای با ویژگی خروجی گرفتن از گزارش‌ها در قالب‌های مختلف و برنامه‌ریزی تحویل خودکار گزارش‌ها از طریق کانال‌های متعدد

قیمت

قیمت‌گذاری این پلتفرم در سه مدل راهکار، پلتفرم و سازمانی انجام شده است. مدل راهکار از ۱۰۰۰ دلار ماهانه، مدل پلتفرم .۲۰ دلار ماهانه برای هر برای حداقل ۲۰ کاربر شروع می‌شود و مدل سازمانی آن نیز به صورت اختصاصی قیمت‌گذاری می‌شود.

۱۱) سیستم Creatio

Creatio

Creatio

ابزار Studio Creatio یک پلتفرم کم کد/بدون کد با معماری قابل ترکیب است که کاربران را قادر می‌سازد تا برنامه‌های سازمانی قدرتمند مورد نیاز خود را در چند ساعت توسعه دهند.

در این پلتفرم حتی کاربران بدون مهارت های فنی عمیق  نیز می‌توانند با موفقیت اپلیکیشن‌های خود را بسازند، گردش‌کار‌ها را مدل و اجرا کنند، و مدل‌های مبتنی بر ML/AI را برای تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده و قوانین کسب‌و‌کار پیاده‌سازی کنند.

امکانات:

  • ویژگی Application Hub  این سیستم اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی تنها با چند کلیک ساخته شوند
  • دارای ویژگی No-Code Designer برای ایجاد و اصلاح صفحات و نماها، مدل‌های داده، گردش کار و یکپارچه‌سازی
  • دارای ویژگی Freedom UI Designer با کتابخانه‌ای از نماها، ویجت‌ها و الگوهای از پیش تعریف شده برای تسریع روند طراحی
  • امکان اتوماسیون گردش کار برای بهینه سازی و مدیریت فرایند‌های ساختاریافته و منعطف کسب‌و‌کار
  • دارای امکان توسعه اپلیکیشن برای کاربری روی تلفن‌های همراه
  • امکان استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ساده‌سازی تصمیم‌گیری و افزایش کارایی
  • مقیاس پذیری سازمانی برای استفاده از بالاترین سطح امنیت و ایمنی

قیمت

طرح اصلی برای هر کاربر ۲۵ دلار در ماه هزینه دارد. همچنین یک دوره آزمایشی رایگان ۱۴ روزه در دسترس است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.