راهکار‌های سیستم cmms برای کاهش زمان توقف تجهیزات

بر اساس مطالعه‌ای که در صنعت تولید در کشور آمریکا انجام شده، زمان توقف تجهیزات برای صنعت‌گران تولید به طور متوسط حدود ۸۰۰ ساعت در سال است و به دلیل این توقف‌ها حداقل ۵ درصد از بهره‌وری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. هزینهٔ توقف تجهیزات برای تولید‌کنندگان صنعتی چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار در ساعت برآورد می‌شود. این یعنی با یک تخمین محافظه‌کارانه توقف تجهیزات هر سال به صورت متوسط هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار را بر سازمان‌ها تحمیل می‌کند! بر اساس گزارشی از گروه ARC Advisory که با مطالعهٔ بازار صنایع تولیدی به دست آمده، هزینهٔ کلی سالانهٔ نگهداشت اضطراری در فرایند‌های صنعتی در کشور آمریکا رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

کاهش قابل توجه  بهره‌وری تنها مشکل ایجاد شده به خاطر افزایش زمان توقف تجهیزات نیست. تولید‌کننده‌ای که به دلیل عملیات نگهداشت اضطراری نمی‌تواند محصول خود را در موعد مقرر به مشتری تحویل دهد، غیر از بهره‌وری در حقیقت اعتبار، صداقت و کل کسب‌و‌کار خود را به خطر انداخته است.

یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند نقش بزرگی برای صنعت‌گران به منظور جلوگیری از عواقب ناخوشایند توقف‌ تجهیزات ایفا کند، دیجیتالی‌سازی عملیات‌های نگهداشت به کمک نرم‌افزار‌های نگهداری و تعمیرات است. تغییر استراتژی نگهداشتِ مبتنی بر فرم‌های کاغذی یا اکسل محور به پلتفرم‌های دیجیتالی که موجب ساده‌تر شدن انجام فعالیت‌هایی چون پایش و ردیابی، ثبت کار‌‌ها، تحلیل روند‌ها و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات می‌شود. استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی نگهداری و تعمیرات می‌تواند منجر به هموار شدن مسیر حرکت سازمان در بکار‌گیری یک استراتژی متوازن‌تر شود. یک استراتژی مبتنی بر نگهداری و تعمیرات پیگشیرانهٔ دیجیتالی که روش‌های کارآمد‌تری برای جلوگیری از توقف تجهیزات را پیشنهاد دهد.

تاثیرات مخرب افزایش زمان توقف تجهیزات

تاثیرات مخرب افزایش زمان توقف تجهیزات

 

علل شایع توقف تجهیزات چیست و دیجیتالی‌سازی چگونه زمان توقف تجهیزات را کاهش می‌دهد؟

در ادامه  به موانع مشترک در میان تیم‌های نگهداشت برای کاستن از نرخ توقف تجهیزات می‌پردازیم و نحوهٔ کمک دیجیتالی‌سازی به رفع علل اساسی به وجود آورندهٔ مشکل را تشریح خواهیم کرد.


۱. عدم وجود داده‌های قابل اتکا و قابل اطمینان

نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی نشده یا اضطراری اغلب نتیجهٔ اقدامات نامناسب در نگهداشت پیشگیرانه است. البته تعیین یک برنامهٔ نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کاملاً مناسب بدون داشتن چشم‌اندازی فراگیر به تاریخچهٔ داده‌های تجهیزات غیرممکن است. سازمان‌دهی و تحلیل این داده‌ها با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر فرم‌های کاغذی یا برنامه‌هایی چون اکسل بسیار دشوار است و اغلب منجر به استخراج داده‌هایی غیر‌دقیق و غیر‌قابل اتکا می‌شود که خود عامل افزایش زمان توقف تجهیزات هستند.

راه حل دیجیتالی: متمرکز‌سازی داده‌ها

بهره‌‌برداری از یک پلتفرم دیجیتال به تیم‌های نگهداشت این امکان را می‌دهد که داده‌های تاریخچه‌ای هر تجهیز را ثبت و مرتب کنند. این کار باعث شکل‌گیری یک نمای کلی از فعالیت‌های نگهداشت برای کل چرخهٔ عمر هر تجهیز می‌شود؛ و به مدیران و تکنیسین‌های نگهداشت اجازه می‌دهد تا نگرش خود را با رویکرد نگهداشت پیشگیرانه همگام کنند. با متمرکز‌سازی داده‌های تجهیز مدیران نگهداشت می‌توانند محرک‌های موثر‌تری را ایجاد کرده و با نشانه‌گذاری دقیق بر روی موضوعات برجسته، کارآیی تجهیزات را افزایش و زمان توقف‌های ناشی از خرابی تجهیزات را کاهش دهند.


۲. پردازش آهستهٔ دستور‌کار‌ها

در برخی سازمان‌های تولیدی که هنوز به دلیل ثبت درخواست‌ها در فرم‌های کاغذی، پردازش دستور‌کار در آن‌ها به آهستگی طی می‌شود؛ مهم‌ترین قربانی اغلب تاسیسات تولید این سازمان‌ها هستند. در چنین سازمان‌هایی تکنیسین‌ها تا زمانی که اپراتور‌ها به صورت دستی فرم مربوطه را پر نکرده باشند و تحویل آن‌ها نداده باشند در جریان مشکلات قرار نمی‌گیرند. همین کندی در طی شدن فرایند‌های معمولِ کاری به ایجاد فضایی پر ابهام و تاریک می‌انجامد که خود عامل توقف بیشتر تجهیزات است.

راه حل دیجیتالی: بهبود ارتباطات

دستور‌‌کار‌های دیجیتالی قادرند بسیاری از مشکلات مرتبط با فرم‌های کاغذی را حل کنند. در این روش می‌توان دستور‌کار‌ها را از هر جایی و مکانی صادر کرد. حتی می‌توان به وسیلهٔ تلفن همراه این کار را انجام داد و آن را به صورت خودکار به صف دستور‌کار‌های یک تکنیسین یا اپراتور اضافه کرد. به همین ترتیب تکنیسین‌ها با دریافت زنگ هشدار بر روی نرم‌افزار رایانه‌ای یا موبایلی خود از رسیدن یک دستور‌کار جدید یا فرارسیدن موعد یک دستور‌کار بر اساس اولویتی که از پیش تعیین شده است، آگاه می‌شود. نتیجهٔ چنین امکاناتی تسریع ارتباطات و اقدامات و اطمینان از حرکت صحیح در استراتژی مشخص تیم نگهداشت برای کاهش نرخ توقف تجهیزات است.


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات


۳. شیوه‌های ناکارآمد نگهداشت

شیوه‌های ناکارآمد نگهداری و تعمیرات خواه در خلال بررسی‌های روزمره و عادی باشد و خواه در طول اقدامات تعمیری و اصلاحی می‌توانند منجر به بروز توقف تجهیز و یا طولانی شدن مدت توقف شوند. سرگردانی در یافتن مستند‌های مربوط به تجهیز، انجام وظایفی خارج از دستور‌کار‌های مدون و جستجوی مداوم بین دستور‌العمل‌ها همگی می‌توانند منجر به اتلاف وقت و اشتباهاتی شود که تداوم چرخهٔ توقف‌ها را به دنبال خود دارند.

راه‌حل دیجیتالی: دسترسی به مرکز منابع

دیجیتالی‌سازی به معنی توانایی قرار دادن همهٔ منابع در یک مکان واحد، دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای همه و استاندارد‌سازی شیوه‌های اعمال برنامهٔ نگهداشت است. به عنوان مثال، هنگام تعمیر یک ماشین، تکنیسین‌ها می‌توانند در لحظه و بدون صرف انرژی به تاریخچهٔ تعمیراتی ، شیوه‌نامه‌ها، ویدیو‌های آموزشی، نقشهٔ انفجاری ((Exploded view drawing یا ترسیم فنی و چک‌لیست‌های مرتبط با آن ماشین دسترسی داشته باشند؛ و همین موضوع باعث خواهد شد تا به شکل قابل ملاحظه‌ای روند تعمیر باشتاب بیشتری دنبال شود.


‌‌‌‌‌نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب

‌‌‌‌نرم افزار نگهداری و تعمیرات پگاه آفتاب

۴. خلاء پاسخگویی

وقتی وظایف و کارهای نیروهای نگهداشت از طریق فرم‌های کاغذی یا برنامه‌های درست شده در اکسل تعیین به آن‌ها ارجاع و روند پیشرفت آن‌ها ثبت می‌شود مالکیت پروژه امری دشوار خواهد شد و همهٔ امور در در سیاه‌چاله‌های سوءتفاهم و غیرشفاف گم می‌شوند. به اضافه این که این شیوه‌ها به عدم پاسخگویی نیروها منجر خواهد شد و خود این موضوع هم می‌تواند به پیشرفت ناقص برنامهٔ نگهداشت، به تعویق افتادن برنامه‌ها و فراموش شدن آن‌ها و در نهایت به افزایش زمان توقف تجهیزات بیانجامد.

راه‌حل دیجیتالی: ثبت بهتر سوابق کارها

در صورت وجود یک سیستم دیجیتالی نگهداری و تعمیرات که تمام فعالیت‌های نگهداشت از ابتدا تا پایان در آن ثبت شوند این اطمینان ایجاد می‌شود که هر فردی در تیم نگهداشت پاسخ‌گوی وظایف محوله به خود خواهد بود؛ و مطابق با استاندارد‌ها حرکت خواهد کرد. در چنین سیستمی می‌توان دستور‌کارها را به تکنیسین‌های به‌خصوصی ارجاع داد و اطمینان داشت که داده‌ها در وقت خود و منطبق بر گام‌های تکمیل یک دستور‌کار در سیستم ثبت و ضبط می‌شوند. این کار باعث ایجاد حس مالکیت در مدیر نگهداشت می‌شود و این تضمین را ایجاد می‌کند که اقدامات تعمیری به درستی پایش و تکمیل می‌شوند.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات و مسئولیت‌پذیری

نرم افزار نگهداری و تعمیرات و مسئولیت‌پذیری


۵. ردیابی و پایش ناکافی موجودی‌ها

اگر قادر نباشید به درستی قطعات و موجودی داخل انبار‌های خود را پایش و ردیابی کنید یا این که برای پیدا کردن یک قطعه مجبور به صرف زمان زیادی باشید، این می‌تواند به شکلی جدی باعث تاخیر در برنامهٔ تعمیراتی و نت با برنامهٔ شما شود. سیستم‌های نگهداشتِ مبتنی بر فرم‌های کاغذی یا اکسلی این خطر را دارند که از اتفاقات و اقدامات جا بمانند و توان حرکت سریع را از شما سلب کنند. هم‌چنین این سیستم‌های منسوخ نمی‌توانند به شما بگویند که کدام قطعه از کدام تامین‌کننده باعث بروز مشکل شده است.

راه‌حل دیجیتالی: بهبود ثبت رکورد‌های موجودی

جایگزین کردن پلتفرم‌های دیجیتالی به جای سیستم‌های قدیمی نگهداشت به شما این امکان را می‌دهد که به صورت خودکار میزان موجودی خود را بروزرسانی کنید؛ و بدون مراجعه به انبار متوجه شوید کدام قطعات به چه تعداد در کدام بخش از انبار شما موجود است. هم‌چنین به وسیلهٔ نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات قادر هستید حداقل میزان موجودی هر قطعه را مشخص کنید تا هیچ‌گاه برای قطعات حیاتی خود با پیغام عدم موجودی مواجه نشوید. حتی با کمک سیستم نرم‌افزاری نگهداشت می‌توان به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج شده از توقف تجهیزات پرداخت و متوجه شد که آیا  ایراد و نقصانی در یک قطعه موجب توقف تجهیز شده یا عامل دیگری باعث این رخداد است.


اینفوگرافی: ۱۰ دستاورد راهکار نگهداری و تعمیرات در انطباق با استاندارد‌ها


امکانات موجود در نرم افزار‌های نگهداری و تعمیرات که موجب کاهش زمان توقف تجهیزات می‌شوند

ابزار‌های زمان‌بندی و تقویم

ابزار زمان‌بندی و تقویم در نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات به مدیران نگهداشت اجازه می‌دهد به صورت خودکار دستور‌کار‌های مورد نظر خود در حوزهٔ وظایف نت پیشگیرانه را به جریان بیاندازند و برنامهٔ نگهداشت خود را با زمان‌بندی تولید منطبق کنند. علاوه بر این برای تیم نگهداشت نیز این فرصت به وجود خواهد آمد که بیشتر وقت خود را به جای اقدامات داخل صف کاریِ پرفشار ناشی از توقف‌های برنامه‌ریزی‌نشده، صرف فعالیت‌های پیشگیرانه کنند.

تحلیل علل ریشه‌ای

امکان تحلیل علل ریشه‌ای (RCA) در نرم‌افزار‌های نگهداری و تعمیرات این فرصت را برای تیم‌های نگهداشت فراهم می‌کند، که با جمع‌آوری داده‌ها هنگام توقف و خرابی تجهیزات علل شایع این رخداد‌ها را مشخص کنند. هنگامی که علل بروز مشکلات تشخیص داده شد، تیم نگهداشت می‌تواند با پایش، رفع اشکلات و اقدامات اصلاحی از بروز موارد توقف احتمالی بعدی جلوگیری کند.

پایش موجودی

ماژول کنترل موجودی در نرم‌افزار‌های نگهداری و تعمیرات راه بسیار مناسبی برای تیم‌های نگهداشت است تا به‌وسیلهٔ آن با صرف کم‌ترین زمان هنگام انجام بازرسی‌های دوره‌ای یا تعمیرات از سطح موجودی قطعات در انبار اطلاع کسب کنند. هم‌چنین با کمک این ماژول و امکان سفارش خودکار بر اساس تعیین شرط حداقل موجودی، این تضمین برای تیم نگهداشت به وجود خواهد آمد که همیشه به قطعات مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. همهٔ این امکانات موجب کاهش نرخ توقف‌ها و خرابی‌ها می‌شوند.

گزارش‌گیری

امکانات گزارش‌گیری در نرم‌افزار‌های نگهداری و تعمیرات می‌توانند در موارد متعددی مورد استفاده قرار بگیرند و مفید واقع شوند.وقتی صحبت از کاستن از نگهداشت‌های اضطراری و برنامه‌ریزی‌نشده می‌شود، امکانات گزارش‌گیری می‌توانند کلید تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان و عملکرد تجهیزات باشند؛ تا با کمک آن تصمیمات بهتری بر اساس برنامه‌های زمانی داخل نت پیشگیرانه، برنامه‌های تعمیراتی یا شیوه‌نامه‌های تعویض قطعات، اولویت‌بندی دستور‌کار‌ها و موارد دیگر اتخاذ کرد.

 

منبع


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.